С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?

Мерките целят по-малко жертви на ПТП-та у нас
Обновена: 18 яну 2019 10:46 | 18 яну 2019 08:50, Веселина Йорданова
232
С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?
Снимка: архив, БулФото

При катастрофи на завой виновният шофьор да губи книжката си. И да си я връща след проверовъчен изпит, който да докаже, че е научил правилата за движение в завой.

Това гласи една от мерките за намаляване на жертвите от катастрофи у нас, които вътрешният министър Младен Маринов предлага за обсъждане. Идеите са част от визията "Нула жертви", която правителството одобри миналата есен, пише "24 часа".

Завоите са едни от най-опасните места по пътищата в България, мотивира Маринов по-строгите наказания за такива катастрофи. В периода 2011-2017 г. на завои са загинали 1156 души, а са ранени 10 917, като всяка четвърта жертва е именно при инцидент в завой.

Шокиращо е, че 49% от жертвите на катастрофа в завой са при т.нар. единични произшествия, което е всъщност изпускане на завоя и изхвърчане на автомобила от пътя. 39% от жертвите пък са при челен удар заради изпреварване в завой.

Според мотивите на МВР данните показвали незнание и неумение за шофиране в завои. Вместо досегашните 90 км/час скоростта на първокласните пътища да бъде 80, гласи друга идея.

Намаляването на скоростта по първокласните шосета от 90 на 80 км/ч е аргументирано в документа с факта, че свалянето на скоростта само с 1 км намалява с 3% катастрофите и с 4-5% жертвите. Младен Маринов дава пример с Франция, където такава мярка е въведена по първокласните двулентови пътища миналата година и вече дава резултат.

Максималните наказания за превишена скорост да се налагат не при превишение над 50 км/ч, а при над 40 км/ч, е друго от предложенията на вътрешния министър. Идеята в този случай е наказанието да бъде унифицирано, а да не зависи от това дали нарушението е в населено място, или извън него.

При тези големи надвишения на максималната разрешена скорост се предлага отнемане на книжката за месец, снемане на регистрацията на автомобила за още толкова, отнемане на 13 контролни точки и глоба от 1000 лв. За всякакво нарушение на правилата за движение, когато в колата се возят хора, да се отнемат 15 точки, за да се намали смъртността сред пътниците, предлага още шефът на МВР.

Наказанието през почивните дни пък задължително трябвало да включва отнемане на 10 точки от талона на шофьора. Мотивът е, че през уикендите смъртността на пътя е с 20% по-висока.

В сряда правителството одобри част от мерките в плана, които да бъдат приложени още през тази година. Те обаче са насочени главно към обезопасяване на пътищата, а мерките за дисциплиниране на шофьорите са оставени за следващ етап.

Ще бъде променена системата на обучение на новите шофьори, предвижда решението на министрите от вчера. Това е една от най-спешните задачи и министерствата на образованието и това на транспорта имат срок до края на март да представят предложението си за нова програма за обучение.

Увеличение на часовете за кормуване ще бъде заложено със сигурност в нея. В момента задължителните часове по кормуване са 31, а трябва да станат поне 50, пише към тази мярка в документа за предварително съгласуване на вътрешния министър.

До лятото на тази година трябва да има национална програма, която да успокоява движението при навлизане на пътя в населено място, предвижда друга от одобрените от правителството мерки. Мярката ще важи за населените места, през които движението минава транзитно. За входовете им се препоръчва поставянето на острови или кръгови движения, които да убият скоростта.

До лятото пък МВР и МРРБ трябва да предоставят чрез закон права на общините да определят специфични правила за пътното движение на тяхна територия. Това ще даде възможност на общините да въвеждат ограничение от 30 км/ч по улиците вместо сегашните 50. Местните власти така ще са и по-свободни да променят дизайна на пешеходните пътеки с острови или “спящи полицаи”.

Предвидено е също общините да имат правото да контролират спазването на Закона за движение по пътищата на тяхна територия. Тази мярка трябва да им даде възможност да ползват сегашното си видеонаблюдение за налагане на глоби на пътни нарушители, както искат кметовете на големите градове.

МВР, МРРБ, здравното и транспортното министерство трябва да създадат координационен център, който ще командва пътното движение при кризисни ситуации. Той ще следи за задръствания и големи катастрофи и ще пренасочва движението на останалите автомобили. Центърът ще поема управлението на трафика и при силни снеговалежи, които налагат затваряне на пътища, за да бъдат почистени.

До ноември МРРБ трябва да внесе програма за обезопасяване на пътищата срещу челни удари. А до лятото трябва да е в сила задължителното одитиране на безопасността на шосетата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


232
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
168
1
 
29
 
! Отговори
Горд преди 5 години
Аз съм вероятно единствения, който е имал акт за превишена скорост с велосипед. В съда бе такъв смях, че нямаше накъде повече :) Милия катаджия, толкова червен, викам си - е те сега тоя получи инсулт :)
167
1
 
19
 
! Отговори
rastafar преди 5 години
Ефекта е ясен на всеки: огромни 'тапи'. не че сега са малки - това само мало...н може да го измисли
166
0
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Щом за леките коли ограничението е до 30 км/час, то за товарните автомобили и за автобусите, ограничението трябва да е до 10 км/час, максимум до 20 км/час, вкл. и за градския транспорт.
165
5
 
49
 
! Отговори
Й.й преди 5 години
При тези тъпоглави физкултурници ,2012 се въведе карането на фарове целогодишно-някой да вижда ефект?
164
3
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Гласувайте пак за ГЕРБ - третия пласт от разслояването на БКП!!! Първият пласт бяха оригиналът, вторият - генно модифицирани (СДС), а сегашният трети (ГЕРБ) - генетично увредени!
163
1
 
47
 
! Отговори
бла бла преди 5 години
ако ще е така за нас водачите да се приеме и колите на властта също с 30 км.ч-да се забранят колите над 1300 куб и 50 к.сбезплатен градски транспорт и междуградски в рамките на областта по адр регистрация-колите на деп и министр също до 1300 куб.см-и като в туркменистан първо да забраним всички цветове на коли освен бели, след това...синеоки да не шофират,след..тях и плещиви-накрая..само който има най малко 6 апартамента...// из-- роди---
162
1
 
54
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Снощи проверихме по регистрационния номер три полицейски коли, които даваха в новините. Нито една нямаше валидна гражданска отговорност.
161
1
 
42
 
! Отговори
Тигър преди 5 години
Ве4е се убедих, 4е в България ни управляват некадърници. Младене, вземи се скрий в дън земя, ти си срам за България.Преди 5 години напуснах България и в на4алото ми беше кофти, но през последните 2 години се приеха толкова ъбсурдни закони, които ме накараха никога пове4е да не се върна. Незнам как въобще успявате да живеете там, в Африка ве4е живота стана по-лесен.
160
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ефектът ще е "Нулев"
159
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Предполагам тези на запад при които ББ редовно ходи да се очита, са измислили колелото отдавна как работи, сега калинките му се опитват да го измислят наново с техния мижав капацитет.
158
0
 
13
 
! Отговори
от опит преди 5 години
И Мето Илиенски е возен с 30 км. час !!!
157
21
 
11
 
! Отговори
навойнакатонавойна преди 5 години
Докато поне 99,99% от шофьорите не се научат, че пътищата са за безопасно предвижване от точка А до точка Б, а не да фучиш с 200 в населено място, ще пъплете с 30. И това ви е много даже. И съдиране на кожата от глоби. То в Бейрут е по-безопасно от пресичането на пешеходна пътека на зелен светофар.
156
0
 
25
 
! Отговори
Samo minavam преди 5 години
откраднаха парите и не построиха нищо.Преасфалтираха с тънък слои асфалт,пътищата от бай Тошо.Където направиха мъкастали,изпадаха пломбите на шофиорите и терена пропадна.Сложиха сгур ,а го фактурираха друго яче.Сега ще събират пари за нищоправене.
155
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Настана реалността от "Идиокрация".Настъпи управлението на идиoтитe!
154
1
 
32
 
! Отговори
Niki13 преди 5 години
Вече само на Господ може да се надяваме да ни спаси от тези ментално импотентни.могат само санкции за водачите и намаляване на скоростта да мислят.А цялата *** на държавна хранила дето нарушава закона , за нея санкции няма.
153
0
 
23
 
! Отговори
мак преди 5 години
При "чудесното" състояние на пътищата в България това е нормално, а след някоя и друга годинка ще намалят и тези скорости.
152
1
 
15
 
! Отговори
Истина преди 5 години
тези дУпетати и минис3 са ***. Проблема не е в глобите, а в това да се следят и наказват хората. Не може да минаваш покрай полицай да нарушаваш правилата и той като е на кеф да не те спре и глоби защото това било за друг вид полицай. Решението е много лесно, всеки полицай написал глоба и тя е платена официално взема 10% от нея! Ако е обжалвана и не се прознава не взема нищо.
151
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Глупостите им край нямат! Докато не оправите пътищата и 10 км да направите ограничението пак ще има жертви!
150
3
 
23
 
! Отговори
FF преди 5 години
Който е шофирал ф Холандия знае за какво иде реч,пътя е стъкло гладък, а народа си кара чевръсто и доста по бързо от нас.Италия същото.. Австрия, дукат и свирят ак осе моташ...иззобщо май много ги търпим.
149
8
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
толкова по лесно ще е фуражките да си вършеха работата просто. Примерно да се пуснат по 100 цивилни коли оборудвани с камери във всеки голям областен град и да снимат и дерат кожите на джигитите, друго решение няма