С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?

Мерките целят по-малко жертви на ПТП-та у нас
Обновена: 18 яну 2019 10:46 | 18 яну 2019 08:50, Веселина Йорданова
232
С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?
Снимка: архив, БулФото

При катастрофи на завой виновният шофьор да губи книжката си. И да си я връща след проверовъчен изпит, който да докаже, че е научил правилата за движение в завой.

Това гласи една от мерките за намаляване на жертвите от катастрофи у нас, които вътрешният министър Младен Маринов предлага за обсъждане. Идеите са част от визията "Нула жертви", която правителството одобри миналата есен, пише "24 часа".

Завоите са едни от най-опасните места по пътищата в България, мотивира Маринов по-строгите наказания за такива катастрофи. В периода 2011-2017 г. на завои са загинали 1156 души, а са ранени 10 917, като всяка четвърта жертва е именно при инцидент в завой.

Шокиращо е, че 49% от жертвите на катастрофа в завой са при т.нар. единични произшествия, което е всъщност изпускане на завоя и изхвърчане на автомобила от пътя. 39% от жертвите пък са при челен удар заради изпреварване в завой.

Според мотивите на МВР данните показвали незнание и неумение за шофиране в завои. Вместо досегашните 90 км/час скоростта на първокласните пътища да бъде 80, гласи друга идея.

Намаляването на скоростта по първокласните шосета от 90 на 80 км/ч е аргументирано в документа с факта, че свалянето на скоростта само с 1 км намалява с 3% катастрофите и с 4-5% жертвите. Младен Маринов дава пример с Франция, където такава мярка е въведена по първокласните двулентови пътища миналата година и вече дава резултат.

Максималните наказания за превишена скорост да се налагат не при превишение над 50 км/ч, а при над 40 км/ч, е друго от предложенията на вътрешния министър. Идеята в този случай е наказанието да бъде унифицирано, а да не зависи от това дали нарушението е в населено място, или извън него.

При тези големи надвишения на максималната разрешена скорост се предлага отнемане на книжката за месец, снемане на регистрацията на автомобила за още толкова, отнемане на 13 контролни точки и глоба от 1000 лв. За всякакво нарушение на правилата за движение, когато в колата се возят хора, да се отнемат 15 точки, за да се намали смъртността сред пътниците, предлага още шефът на МВР.

Наказанието през почивните дни пък задължително трябвало да включва отнемане на 10 точки от талона на шофьора. Мотивът е, че през уикендите смъртността на пътя е с 20% по-висока.

В сряда правителството одобри част от мерките в плана, които да бъдат приложени още през тази година. Те обаче са насочени главно към обезопасяване на пътищата, а мерките за дисциплиниране на шофьорите са оставени за следващ етап.

Ще бъде променена системата на обучение на новите шофьори, предвижда решението на министрите от вчера. Това е една от най-спешните задачи и министерствата на образованието и това на транспорта имат срок до края на март да представят предложението си за нова програма за обучение.

Увеличение на часовете за кормуване ще бъде заложено със сигурност в нея. В момента задължителните часове по кормуване са 31, а трябва да станат поне 50, пише към тази мярка в документа за предварително съгласуване на вътрешния министър.

До лятото на тази година трябва да има национална програма, която да успокоява движението при навлизане на пътя в населено място, предвижда друга от одобрените от правителството мерки. Мярката ще важи за населените места, през които движението минава транзитно. За входовете им се препоръчва поставянето на острови или кръгови движения, които да убият скоростта.

До лятото пък МВР и МРРБ трябва да предоставят чрез закон права на общините да определят специфични правила за пътното движение на тяхна територия. Това ще даде възможност на общините да въвеждат ограничение от 30 км/ч по улиците вместо сегашните 50. Местните власти така ще са и по-свободни да променят дизайна на пешеходните пътеки с острови или “спящи полицаи”.

Предвидено е също общините да имат правото да контролират спазването на Закона за движение по пътищата на тяхна територия. Тази мярка трябва да им даде възможност да ползват сегашното си видеонаблюдение за налагане на глоби на пътни нарушители, както искат кметовете на големите градове.

МВР, МРРБ, здравното и транспортното министерство трябва да създадат координационен център, който ще командва пътното движение при кризисни ситуации. Той ще следи за задръствания и големи катастрофи и ще пренасочва движението на останалите автомобили. Центърът ще поема управлението на трафика и при силни снеговалежи, които налагат затваряне на пътища, за да бъдат почистени.

До ноември МРРБ трябва да внесе програма за обезопасяване на пътищата срещу челни удари. А до лятото трябва да е в сила задължителното одитиране на безопасността на шосетата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


232
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
128
1
 
31
 
! Отговори
един преди 5 години
Няма ли най-накрая управляващите да разберат, че проблемите по пътищата са причинени ПРЕДИ ВСИЧКО ОТ ТОТАЛНАТА ЛИПСА НА РАБОТЕЩА ПОЛИЦИЯ!!Всяка година променят и допълват ЗДП и Правилника и вече е ОЧЕВАДНО, че резултати няма и няма да има.Необходими са не чантаджии по РПУ, които отчитат на хартия тотално изкривени данни, а живи полицаи по пътищата, които да контролират движението и при нужда да наказват.Само присъствие на униформени НАМАЛЯВА с десетки проценти нарушенията.
127
0
 
31
 
! Отговори
Беден преди 5 години
Отново мерките за намаляване на произшествията нарушават правата на всички нормално шофиращи, вместо драстично да накажат нарушителите и единствено само тях. Не разбирам защо трябва да намалят скоростта ми от 90 км/ч на 80, след като не съм нарушител аз. Коя вина да изкупвам за пореден път?! На надрусания и пиян шофьор или на този каращ без книжка-***? Защо отново мен и респективно -вас?!
126
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
На МВР, вкл. КАТ, трябва да им се забрани да пишат законите и трябва да им се наложи да ги спазват, което включва и налагането на спазването на Закона за движение по пътищата. Сега КАТ санкционира за 1 на над 100 хиляди нарушения, т.е. КАТ не работи, а когато няма контрол, правилата не се спазват, както е навсякъде по света.
125
1
 
13
 
! Отговори
bate goiko преди 5 години
1) "законите" за движение в завой са основно в сферата на физиката и механиката, не знам как ще глобите центробежните сили например2) на жертвите от самокатастрофа в завой как ще им взимате книжките: в моргата,по време на погребението...глобата сигурно роднините ще я плащат3) във Франция резултата го видяхме: жълтите жилетки им казват. Скоро се разбра,че над 60% от камерите им са изпочупени. Явно това е идеята,да се купува техника постоянно,че харченето за асфалт се изтърка вече
124
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
90% от нарушенията и катастрофите са заради пълната липса на контрол за спазването на правилата. Почти всички останали нарушения и катастрофи са заради лошите пътища и знаци и маркировки неотговарящи на пътните условия.
123
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За 10 години ГЕРБ успяха да натворят толкова безмислици в законите, че на следващите ще им трябват поне 20 години, за да оправят бакиите на ГЕРБ.
122
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Нарушенията ще намалеят най-малко двойно, ако наказанията в закона се намалят четири-пет пъти. Изглежда парадоксално, но е така и всеки с поне малко акъл може и сам да се досети защо е така.
121
1
 
11
 
! Отговори
Истината преди 5 години
Правила се спазват само и единствено, ако контролът за спазването на правилата наложи спазването им и това е световно известен факт. Размерът на наказанията няма пряка връзка със спазването на правилата, но в България има косвена връзка през КАТ и всяко повишаване на наказанията води до повече нарушения, катастрофи, ранени и загинали.
120
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Липсата на контрол не се покрива с по-строги мерки.
119
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Сегашното поколение младежи никога не карат без да са надули музиката в автомобилаНе могат да чуят нито работата ха двигателя, нито да следят обстановката в колата иизвън нея камоли да спазват закона. Такива немедлено трябва да се санкционират от него.
118
2
 
20
 
! Отговори
man преди 5 години
Ако ограничат скоростта до 10 км/ч, то практически няма да има инциденти
117
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
от ГЕРБ казаха че няма да се строят повече пътища със завои защото ставало произшествия, години по късно ще вдигат санкциите на катастрофа на завой.ТОВА НЕ МОЖЕ ДА Е ИСТИНА!
116
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Някой прави ли му впечатление че винаги когато герб се издънят или съобщават лоши вести , вожда трайно се покрива. Евентуално прави тайна среща и някой си заминава като бушон. Но той самия не взема директно отношение, все едно не го касае и от него не зависи нищи. Така е с ф16, закона за горивата, лифта в банско, скъпия борсов ток, турски поток и.т.н.....
115
0
 
20
 
! Отговори
За медал преди 5 години
За тая идея на министъра трябва да му присъдят нобелова награда за мир! Как не са се сетили по-рано бее... Бай *** пак е номер Едно!
114
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В това министерство и в транспортната комисия са събрани най-***.Толкова промени и резултат няма.Вземете купените ш. книжги глу..ци.
113
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До "УМЕН" ГУЩЕРА родителите ви са имали надежди...........
112
0
 
18
 
! Отговори
мани мани преди 5 години
Таман щях да купувам матор и Бат Бойко пак ме върна към кулилоту. Газ *** и на село да се състезаваме с кокошките.
111
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дайте направо да забраним автомобилите и да се върнем към конете и каруците?
110
0
 
15
 
! Отговори
А 2 преди 5 години
Виждал съм, как се полага осева линия през дупка....Питам, що така - на човека му казали да сложи осевата и толкова - що за *** са на ръководни постове ?! И друго...значи некоя си (виждал съм), дето говори по телефона, яде и пуши ...ииии кара с 80 km/h по магистралата се движи безопасно.
109
2
 
16
 
! Отговори
УМЕН ГУЩЕР преди 5 години
Така става с тези безумни закони като си дадете държавата да ви управлява властна откачалка така ще е....