16 000 евро за Жигули – колко струваха колите в СССР и Трабант в Бургас?

И колко струваше да имаш Трабант в Бургас
29 мар 2020 12:48, Нели Христова
266
16 000 евро за Жигули – колко струваха колите в СССР и Трабант в Бургас?
Снимка: БГНЕС

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

ВАЗ-2101 Жигули - 16 980 eвро

Добрата стара "жигула" е струвала 5620 рубли през 1975 година, показва справката на "Российская газета". Преизчислено според формулата, това прави 1.47 млн. днешни рубли, или 16 980 евро. Със същите пари днес в Русия може да се купи прилично оборудвана Skoda Octavia или пък създаденото за руския пазар крос-купе Renault Arkana.

ЗАЗ-966 - 9678 евро

Заедно с Trabant, това бе най-достъпният автомобил в епохата на соца. До такава степен не бе желан, че в България можеше да се купи на практика без чакане. През 70-те години в СССР цената му е била 3000 рубли, което прави 838 800 днешни рубли, или 9678 евро. За същите пари днес в Русия може да се вземе върхово изпълнение на Dacia Sandero (на руския пазар Dacia се продава под марката Renault), средно оборудвано Sandero Stepway или Kia Rio седан с автоматик.

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

Вижте колко са стрували останалите популярни модели автомобили в СССР на сайта на Automedia.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


266
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
147
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да света се върти ...Сега пък англичани и американци гледат с завист нашите пълни рафтове ...... Просто трябва да поживееш и почакаш достатъчно за можеш да видиш как нещата се променят..
146
2
 
2
 
! Отговори
До 134 преди 4 години
Изби рибата с ,,копията" И аз съм нарисувал едно копие на Мона Лиза на Леонардо да Винчи,но никой не я оценява поне на пет лева. ........Кола на годината-1964та!?!? А в ,,онези" векове е имало и пещера на годината......Как можеш да сравняваш ,несравними неща.?
145
18
 
16
 
! Отговори
До 145 преди 4 години
През 1980 авансът ми беше 30 лева,а заплата още 75. Да живее ВСК ,ако помниш. А с младоженският заем 600 лева купих автоматичната пералня ,която изплащах 5/пет/години.През 1983 направихме вноска за Жигули, 133 хиляди и нещо мисля че беше.Така и не ми излезе номера до,, финала " на Мототехника.Купих ,,Вартбург" на старо.Всеки му намираше колая ,както казваше баба ми./с 30 лв пенсия му впрочем която получаваше до смърта си през 1987ма/ Не ми го хвали социализма НЕДОНОСЧЕ го нарече самият бай Тошо
144
1
 
14
 
! Отговори
Ни са тривожи преди 4 години
До Анонимен Ни са тревожи. Както е тръгнало в САЩ средната класа да обеднява и да се свива като количество Одма сме ги стигнали бързо-бързо. То сега при тоя вирус се вижда, че масовото им здравеопазване е гола вода,тоест по тоя показател сме по-напред от средната им класа. За къщите им да не говорим - всяко торнадо ги разпилява като кибритени клечки,докато нашите панелки ще си изкарат още 50 години въпреки пророкуванията.
143
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 142"Ние няма да достигнем стандарта на средната класа в Америка ... бла-бла". Кои сте "вие"? Щото "ние" ВЕЧЕ сме го постигнали този стандарт. С бачкане и инвестиции в развитие. Или ти имаш предвид че нискоквалифицираните и мързеливите няма да го стигнат: ако е второто тогава си прав и то си е логично.
142
0
 
2
 
! Отговори
До И преди 4 години
До И друг курс 6100 може да е струвал Москвича със допълнителните атрибути - колани,аптечка,триъгълник,пожарогасител,платнище,радио..
141
14
 
2
 
! Отговори
До Факт преди 4 години
Тоя ,,сградният жилищен фонд " от ония 45 години се състои главно от панелки ,които след 10-15 години ще трябва да се събарят като се скапят съвсем арматурните връзки.Кой ще е виновният тогава? Пак ще има вайкане и плюене по тогавашните управляващи. А се придобиваха чрез лихвоточки и 20 годишно изплащане.
140
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 129Е да де. И Жигули е точно тлкова масов автомобил колкото и Шкода Октавиа. Ценообразуването на автомобила не се е променило толкова. Разликата за която са носталгични хората е в задължителните разходи. През 1980 тока водата и телефона за едно жилище бяха 10-15 лева на месец. Сега половин заплата заминава. Не дай си божеда се разболееш или имаш ученик.
139
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Факт,Ами ти и да искаш, нямаш за какво да харчиш. Затова всичко отиваше в апартамент, а после евентуално и във вила.То и сега мога да си купя за десетина години апартамент, ако само си ям вкъщи, не ходя по чужбина и молове и почивам в разни ведомствени станции.
138
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Селянинът с колелото - една специфична подгрупа на средностатистическия българин недоумява как по време на соца нямал възможност да си кара мерцедеси С класа и майбаси. И не разбира, че доживотно няма шанс да кара такива возила. Ние няма да достигнем стандарта на средната класа в Америка и след сто години. Зорът ни е да достигнем стандарта на най-бедните в Западна Европà - Португалия и Гърция - но и за това, както я караме, ще ни трябват десетилетия
137
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ОбективенС други думи, тарикатите сте намерили начин да прецакате системата, а нормалните хора са чакали ли чакали. Това е само едно допълнение към това което знаем на кои липсва комунизма. Е, сега вече, който си изкара кинти може да си купи, и никакъв тарикат не може да му попречи.
136
7
 
7
 
! Отговори
И друг курс преди 4 години
Пък аз други курсове помня.Помня кагато доларът на черния пазар се купуваше за два лева и го запомних ,че стигна 4 лева за долар преди да почне дУмокрацията.Моят "Москвич" през 1981г. го купих за 6100 лева,демек делено на усреднен долар за три лева равно на приблизително 2033 долара за моя нов "Москвич".Днес също можете да си купите таралясник за 2000 долара,но аз изминах 250 000 километра с новата си кола от Ловеч.Сменил съм за 10 години едно каре,семеринг и платно на бензиновата помпа.
135
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 134"18 000 евро струва един посредствен автомобил" Тойота Корола хечбек е 32 290 лв за базовия вариант. Това не е "посредствен автомобил". Фолксваген Поло е 39 000 за най-високия вариант (пълни екстри с най-добрите двигатели). Това също не е "посредствен автомобил"И китайските *** имат копия на Мерцедес и Бентли. Това не ги прави дори близки до тях. Това дори не включва развитието на моделите през годините. Има известна картинка на еволюцията на Лада и на Голф. Намери я.
134
0
 
10
 
! Отговори
до Обективен преди 4 години
Само за Лада не си прав. Жигулито , ВАЗ 2101, 2102 струваше 6500 лева, Лада 2106 и 2107 струваха над 8000 лева. Аз след 10 год. чакане си купих през 1982 г нова Лада 2106 ( с двойните фарове, 80 к.с.) за 8500 лв. Заплатата ми беше 250 лв. По-интересно е, че старите коли се продаваха много скъпо, а сега се предлагат много евтино.
133
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Шкода 120Л беше 6400.Шкода 105Л беше 6100.И си бяха типови. В смисъл, забрави за екстри, каквото има. :)
132
3
 
8
 
! Отговори
Обективен преди 4 години
За чакането да ти излезе номера за кола. Много хора сега не знаят как беше, а много и тогава не знаеха и може и да са чакали ненужно много за кола. Технологията беше проста. Правиш 1500 лева вноска за определен автомобил, получаваш номер и чакаш. По всяко време може да си смениш за кой автомобил чакаш. Когато дойде доставка, изведнъж номерата за него скачат и тогава някои се сещат да си прехвърлят номера за него,но вече е късно. Затова такива хора чакат много време. Всички останали си го купуват
131
6
 
10
 
! Отговори
Факт преди 4 години
80% от сградния жилищен фонд е строен през ония 45 години.Останалите 20% преди и след.Пита се в задачата-как с тия ниски заплати са го изкупили/построили хората, та почти всички имат собствени жилища?Колкото до колите-през 80-те една Лада в Кореком струваше 3000$,за колкото се изнасяше и на Запад.От това по-реална цена няма.Впрочем,за 12-15 000 лева можеше да си я купиш от някой,на който е излязъл редът,а няма пари.После същия си купуваше жилище с парите.Москвичът впрочем струваше 5700лв и 1-2г
130
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
16000 евро струва един посредствен автомобил в наши дни. Жигули е копие на Фиат 1300 който за времето си е бил върхът на сладоледа и сравнен с днешните класове би попаднал в 25000 - 35000 евро ценовият диапазон. Москвич пък е копие на BMW 1500 от 1962г.
129
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това му го разправям на един , че със същия брой заплати и преди и сега можеш да си купиш автомобил, 30 заплати по 800-1000лв си купуваш сносна кола
128
3
 
12
 
! Отговори
Обективен преди 4 години
Купих си кола през 1986 година и не мога да се съглася за цените и чакането. Тогава след Волгата, най-скъпата кола беше Вартбург - 7600 лева. Москвич струваше 5400 лева. Ладата, която тогава продаваха беше 6600 лева и затова всички искаха Лада и имаше дефицит. Застава - 5600 лева. Шкода не помня точно, но мисля, че беше 6700 лева. Чакаше се до първа доставка, а доставките бяха няколко пъти в годината. Само за Лада се чакаше повече.