Дори и да няма нито една кола на улицата, въздухът няма да е по-чист

Единствено нивото на азотен диоксид намалява
11 сеп 2020 19:09, Нели Христова
56
Дори и да няма нито една кола на улицата, въздухът няма да е по-чист
Снимка: Pixabay

Въздухът ще си остане толкова мръсен, дори ако броят на автомобилите по пътищата бъде значително намален, показва изследване, цитирано от британското издание Auto Express, цитиран от Automedia.bg. В Шотландия броят на колите през първия месец от изолацията покрай коронавируса намалял с 65%. Това обаче не довело до значително подобрение в качеството на въздуха, установиха учени от Университета в Стърлинг.

Те анализирали нивата на замърсяване на въздуха с фини прахови частици PM2.5, които имат най-голямо влияние върху човешкото здраве. Тестовете били направени на 70 различни места в Шотландия от 24 март (деня след обявяването на мерките против епидемията във Великобритания) до 23 април 2020 г. Резултатите били сравнени с данните за същите 31-дневни периоди от предходните три години.

Установено било, че средната геометрична концентрация на PM2,5 е била 6,6 микрограма на кубичен метър въздух през 2020 г. Въпреки огромната разлика в броя на автомобилите по пътищата, този резултат като цяло бил същият като през 2017 и 2018 г. (съответно 6,7 и 7,4 микрограма).

През 2019 г. нивото на PM2.5 било значително по-високо - 12.8. Учените обаче обясняват това с метеорологично явление, в резултат на което за качеството на въздуха в Обединеното кралство повлиял фин прах от пустинята Сахара. Ако този факт не бъде взет под внимание, миналата година нивото на PM2,5 е било около 7,8.

Изследователите стигнали до заключението, че нивото на замърсяване на въздуха остава същото, но нивото на азотен диоксид намалява. Хората обаче прекарват повече време в домовете си, където качеството на въздуха може да бъде лошо поради отделянето на вредни частици от готвенето и от тютюневия дим.

"Предполагаше се, че по-малкото автомобили на пътя могат да доведат до по-малко замърсяване на въздуха и от своя страна да намалят честотата на свързаните с тях заболявания. Нашето проучване обаче, за разлика от проведеното в Ухан, и Милано, не откри доказателства за намалено замърсяване на въздуха с фини частици в Шотландия покрай изолацията срещу пандемията", казва д-р Рурайд Добсън.

"Това показва, че превозните средства не допринасят значително за замърсяването на въздуха в Шотландия. Хората може да са изложени на по-голям риск от лошото качество на въздуха в собствените си домове, особено ако готвенето и тютюнопушенето става в затворени и лошо проветриви помещения", добавя той.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


56
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
3
 
5
 
! Отговори
До 25 преди 3 години
Около 10% от замърсяването с СО2 в света идва от автомобилите и то най-вече от бензиновите автомобили.
27
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Това да автомобилите винаги се е знаело, но автомобилите са удобния враг за тълпата, която не умее да мисли. На тази тълпа й трябва някой да посочи с пръст врага. Истината е, че след прости сметки на всеки нормално мислещ човек веднага става ясно, че автомобилите са пренебрежимо малък замърсител на въздуха.
26
0
 
1
 
! Отговори
мхм преди 3 години
проблема не е в тях..
25
1
 
3
 
! Отговори
дядо йоцо гледа преди 3 години
До юбералесКакво очакваш да пишат в списания за коли.
24
1
 
6
 
! Отговори
Сп??нс преди 3 години
Като прочетох първия абзац, се сетих за Симпсъните, където на въпроса от къде е тази камионетка, отговорът беше "От един камион с камионетки, И от къде е този комион с камионетки?Ами от един камион с камиони с камионетки."Проучване цитирано от нам си кой, цитиран от автомедиъ, цитиран от дънез....
23
1
 
5
 
! Отговори
юбералес преди 3 години
Финните прахови частици нямат нищо общо с автомобилите. Колите замърсяват въздуха с СО2. Все едно да п.р.ъ.д.н.а в стаята ви и да кажа че всичко е наред - не съм замърсил въздуха ви с цигарен дим. Моля мислете с органа между ушите ви.
22
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Да, аз пък аз съм кьорав.Или пък статистиката как са паднали вредните емисии по време на карантината. Или пък статистиката за затоплянето.Ама важно е какво шотландски учени са измерили в един определен параметър, а не цялостната картинка.
21
3
 
4
 
! Отговори
До Анонимен 22 преди 3 години
Просто, нямаше полети и самолетите не летяха.Това изчисти въздуха
20
1
 
4
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 3 години
Който го твърди това-при д-р Андонов.Началник на отделение за лечение на луди,алкохолици и ненормални в гр.Ямбол!
19
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Абсолютно не е вярно за БГ градовете. По време на ограничителните мерки, трафика драстично намаля, и се видя веднага резултата.
18
5
 
12
 
! Отговори
6 преди 3 години
Вън колите от градовете ! Изтровиха ни ! Раковите заболявания се увеличиха !
17
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Кръстова вада е така презастроена,чехората могат да си подават сол,пиперпрезерват,ivi и др.Та къде ще излеземайката с количка.Бул."Черни връх" еедна международна магистрала.Етодо къде води корупцията.Утре кметще е друг,но какво ще промени.Децатаще са с астма и кой знае какво.Когато сестрои освен геолози е нужно и еколози,и доктори да подпишат за мястото.Пари,да добре но за още един милионв бъдеще ще разплачеш хилядисемейства от болни деца.Ставаме долнилицемери.Няма спасение.Няма.
16
1
 
24
 
! Отговори
Totenkopf преди 3 години
По време на карантината се видя, от сателитните снимки, че точно замърсяването намалява, имаше статии дори в този пропаднал сайт, а сега защо лъжете? М? Нелиии?
15
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Защо му изтрихте поста на човека? Прав беше,като каза ,че тези трябва да си заврат главите в ауспуха,защото от там само чист кислород излиза,според тези от статията!
14
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Шитове, първо на първо в Шотландия се карат нови коли с филтри и т.н., второ на второ там нема планини и дyха постоянно, мръсния въздух се издухва за минути и отива към океано! Трето на трето, таралясниците в България освен че са стари, са и лошо подържани, което означава че изпускат много повече мръсотии отколкото подобна кола, която редовно се проверява. Абе що за глупости.
13
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Да, добре. Невероятни новини изобилстват тук. Вярваме на всичко.
12
1
 
11
 
! Отговори
Да сипя преди 3 години
Да добавим няколко фактора обаче за Бг- Какви коли карат сравнение с БГ (средна възраст, ниво на прегледите, махнати катализатори, дпф-и.. т.н)- Колко гъсто населени са градовте (Пловдив е по-гъсто населен от Гласгоу)- Колко са чисти улиците им ( Чисти като кварталните в Младост може би ? )- Колко (и на кого) дyха.. (Пловдив с неговите инверсии и София със застрояването на въздушните коридори )Изведнъж се окаже, че имало по-голямо значение при еди други условия.
11
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Мръсният въздух по принцип е проблем от бедността, а не от скъпите коли. Бедните страни дори и без никакви коли ще имат по-мръсен въздух поради отоплението с некачествени горива.Само по време на пандемията когато хората стаяха принудително по домовете си у нас въздуха беше по-чист и това го отчетоха официално. Вероятно защото в България много от колите са стари или отделят много вредни емисии. Европейската агенция по околна среда отчиташе по-чист въздух с над 25%. Дизеловите превозни замърсяват
10
1
 
6
 
! Отговори
ЦИНИК преди 3 години
Тва е се идно да кайш ич дъ няаа живи ора или животни на земята па жа има л,а.й,н,а ! Еиии тея по големи циници от мене бря!
9
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Препоръчвам им да живеят на булевард с непрекъснато движение на МПС-та и шум,щом няма замърсяване от колите!Едно такова жилище до кръстовище на две нива затова го продаваха и никой не иска да го купи,прозорците мръсни непрекъснато, заради МПС-та,а от другата страна няма прозорци за чист въздух,трябва да отварят вратата към коридора!Лъжци долни!