Жигули срещу нов автомобил: Кои са предимствата й?

Старите коли имат някои предимства пред модерните возила
5 юни 2021 19:05, Нели Христова
208
Жигули срещу нов автомобил: Кои са предимствата й?
Снимка: БГНЕС

Често си спомняме с носталгия за колите от доброто старо време. Истината е, че съвременните автомобили ги превъзхождат в безброй отношения: комфорт, безопасност, динамика. Ако някой твърди обратното, вероятно е пропуснал да си изпие хапчетата.

Но все пак има и някои отделни точки, по които старите коли имат несъмнено предимство, както подчертават колегите от авторитетното руско списание "За Рульом". Тяхното сравнение е между модерните автомобили и класическата Жигули (ВАЗ-2101), но всъщност повечето аргументи са валидни за почти всяка кола от 70-те и 80-те години.

1. Просто обслужване и лесни ремонти

Противно на жалванията във форумите, всъщност старите коли се повреждаха с по-голяма честота от съвременните. Но почти всички повреди по тях бяха лесно отстраними и човек можеше да се справи дори сам, с прости инструменти и известни технически познания. Подмяната на изгоряла крушка във фаровете, смяната на акумулатора, дори реглажът на клапаните бяха съвсем достъпни процедури, не изискващи нито посещение в сервиз, нито покупката на специално оборудване. Нито пък старите коли имаха претенции към конкретни типове масла и антифризи, както е при модерните.

2. Разбираемо управление

Никакви сензорни екрани с менюта, подменюта и подменюта на подменютата. Всяка функция си имаше свое лостче или бутон, лесни за напипване в движение. Човек нямаше нужда да поглежда таблото, за да знае къде е копчето за радиото и къде - това за вентилатора.

3. Винаги работещи стъкла

В eкипа на Automedia имаме бивши ползватели на Москвич-2140 и затова все пак трябва да изкажем особено мнение по този въпрос. Но е факт, че добрите стари механични стъклоповдигачи с ръчка не се нуждаеха от функциониращ акумулатор, за да смъкнат или подвигнат стъклото. Докато сега всеки по-сериозен проблем с електрическата система - примерно при катастрофа - може да ви остави блокирани вътре в колата, освен ако тя не е със специална система за такива случаи.

4. Триъгълните прозорчета

И добрата стара жигула, и повечето други модели от онази епоха имаха характерните триъгълни стъкла отпред, отварящи се отделно. Съвсем простичка конструкция, която обаче позволяваше да се провертрява салонът, без непременно в него да духа. Помагаше и за отпотяване на стъклата. За съжаление производството на отделни квадратно и триъгълно стъкло излиза по-скъпо, отколкото използването на едно-единствено, така че това хитро решение изчезна без следа.

5. Видимост отвътре

Днешните автомобили имат специално подсилени пътнически клетки и са несравнимо по-безопасни за пасажерите си при удар. Но това означава и доста по-дебели колони - и съответно по-лоша видимост. Да не говорим, че и дизайнерските тенденции в последните години постоянно намаляват площта на прозорците. Докато навремето гледката бе отлична във всички посоки: колоните бяха тънки, седалите дори нямаха подглавници, така че и карането назад беше детска игра.

Още по темата четете на сайта на  Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


208
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
3
 
9
 
! Отговори
до Жо преди 2 години
какво му обясняваш валове горен долен, той не знае капачката на резервоара как се отваря ти еалове карбуратори......
47
16
 
13
 
! Отговори
Тарикат преди 2 години
Глоба от 5000лв. и сто каиша за собствениците на това недоразумение в наши дни!
46
7
 
14
 
! Отговори
Жо преди 2 години
До уточнениеЖИГУЛАТА само външно прилича на ФИАТ 124. През 1968 г. в Ловеч сглобяваха италиански двигател в италианско купе на ФИАТ 124, който нарекоха Пирин. Бяха сглобени само 270 бройки. Над 30 основни възли са променили руснаците в Жигулата. При ФИАТа двигателя е с долен разпределителен вал, 4 дискови спирачки, окачване, купе, карбуратор, филтри, ремъци, къса верига и т.н. Имах такъв ловешки ФИАТ 124 Пирин. На всяко болтче пишеше FIAT.
45
7
 
14
 
! Отговори
до уточнение преди 2 години
НЯМА ТАКАВА КОЛА ЖИГУЛА това е ФИАТ 124 в руско некачествено изпълнение..........явно си доста невеж, самите италиянци признавст края на 70 та че руското Жигули е доста по надежно от към двигател, окачване и купе. Все още има Жигулки от 71 ва година в движение по българските села.
44
8
 
10
 
! Отговори
до Безразличен преди 2 години
като гледам колко изплямпа срещу Русия, хич не си ми безразличен, ама нали видя нещо руско в статията и реши да се изтръшкаш
43
8
 
12
 
! Отговори
Уточнител преди 2 години
До ЖоНе пиши простотии. По това време нач заплата на инженер беше 80 лв. За ср образование, след близо 40 г стаж беше около 100 лв
42
11
 
17
 
! Отговори
Безразличен преди 2 години
Нито мразя Русия, нито ме интересува. Да стои далеч от Европа, от България, да спре да се меси във вътрешните ни работи, да спре да извършва подривна дейност и да краде територии. За всичко останало, на нас младите Русия ни е БЕЗРАЗЛИЧНА. Панимаеш?
41
8
 
6
 
! Отговори
До Жо преди 2 години
Да, ама не, както се казва. През 1970 г. най-масовият А-76 беше 7,5 ст. Най-скъпият високооктанов АИ-98 беше 10 ст. (ако има)
40
7
 
13
 
! Отговори
Жо преди 2 години
До До Жо През 1970 г. ср. заплата 123 лв и бензин А 91- цена 27 ст., което прави 455 литра с една заплата. Проблемът е, че през 1970 г. леките коли бяха рядкост. В махалата знаехме "на пръсти" всички коли и коя- на кого е. В кооперацията, в която живеех имаше само 2 коли, едната от тях, на един полковник от армията.
39
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 45Имаха най-доброто парно през зимата. През лятото си отваряш прозореца и караш с кеф..
38
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Забравили сте да кажете за климатика на жигулата дето работи на манивела и за това не ви трябва акумулатор или двигател, а?ИЗУМИТЕЛНО!
37
9
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не знам, ама помня как катереше баирите към вилата и в дъжд, и в сняг, натоварена като магаре. Демокрацията дойде, жигулата я няма вече, но я няма и вилата, опоскаха я братята индианци.
36
6
 
3
 
! Отговори
До Жо преди 2 години
Може ли да дадеш данни преди 76-та и по-специално преди 73-та. Не знам тогава дали не са се случвали някакви специфични глобални събития във връзка с добива, производството и потреблението на петрол? За един приятел питам... Ама може и да е заради соца, де да знам....
35
17
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Нали е свобода, че се пишат и глупави рекламни статии. Ами купете си ,,Жигула". Събудете и Брежнев от СССР да ви управлява.
34
4
 
2
 
! Отговори
преди 2 години
До руска изостаналост
33
15
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Коли,които можеха да бъдат ремонтиранина пътя от човек със средни технически познания"Бухахахахаха ууууууу. Загубенякоууу! Какви ремонт и бяха уе? Я кажи какво бяха пробле име, дето можеше да "ремонтираш на пътя"?Развартян билт, откачил се акумулатор и толкова беше ...
32
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До ЖоБензина беше 10 стотинки и после 30 стотинки при Живков. Сега е 3 лева и София се задраст от паркирани трошки.
31
16
 
8
 
! Отговори
руска изостаналост преди 2 години
Руската изостаналост е пословична, а има ли изобщо нещо "ново руско" , което да не е оръжие?! Та руснаците една лека кола или дори шевна машина не могат да произведат като хората...
30
20
 
13
 
! Отговори
Жо преди 2 години
В годините на СОЦА малко хора ходеха на работа с колите си. ПРИЧИНАТА- цената на бензина. През 1976 г. при ср. заплата 146 лв можеше да се купят 340 л бензин А 91. През 1982 г. при 196 лв и 70 ст/л- 280 л бензин. През 1987 г. при ср. заплата 280 лв- и бензин А 91 по 1 лв/л- 280 литра. През декември 2020 г. при ср. заплата (според НОИ) 1468 лв и бензин по 2,30 лв- могат да се купят 638 литра бензин. Това е причината при СОЦА колите да навъртат 30 000 км за 10 години, а днес ги навъртат за 2 г.
29
17
 
12
 
! Отговори
Христал преди 2 години
Руснаците да си правят камионите, военната техника и оръжията, че в леките коли хич ги няма.