Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите

Прибърза със залагане на електрификацията
27 апр 2024 21:00, Анисия Иванова
171
Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

ЕС прибърза със залагане изцяло на електрификацията и електромобилите като единствения вариант за бъдещето на автомобилните паркове. Електромобилите имат добри качества, но залагането само на един енергиен източник не е добра идея. Сега Европа бере първите горчиви плодове от това решение, като те няма да са единствените. Целта е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, това коментира Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.

На автоизложения в Китай се вижда пълната доминация на електромобилите в страната. Китай има повече контрол на наличието и залежите на литий, отколкото страните от ОПЕК разполагат върху петрола, каза Желев. Той допълни, че страната освен контрол върху лития, разполага и с усъвършенстваната технология при електромобилите, което прави крайният продукт опасно конкурентен.

Гостът обясни, че складовете на производителите на електромобили са пълни, тъй като продажбите се забавиха по света. Той допълни, че е било грешка от страна на Европа да се фокусира догматично само върху електромобилите и тяхното приемане, а сега ЕС се сблъсква с последствията на това решение. След като първите приемници на електромобилите се изчерпаха от пазара, тъй като вече притежават електрическо превозно средство, липсват достатъчно купувачи, които да поддържат пазара.

Взетите решения на управленско ниво в автомобилната индустрия дават отражения със закъснение, като чак сега се виждат проблемите от агресивното налагане на елекртомобилите. Гостът смята, че възобновяване на нормалното състояние на сектора е много трудно и то ще дойде със закъснение, ако се вземат решения сега. Тепърва ще станем свидетели на преките отражения на субсидиите, които бяха предложени от редица Западни държави за покупката на електромобил. Той допълни, че те накараха хората да се интересуват само от субсидията, а не от качеството на закупения продукт.

Гостът смята, че Tesla не разполага с впечатляваща технология на моделите си и е скептичен по отношение на изпълняването на обещаният от Илон Мъск електромобил за $25 000. Желев обясни, че Toyota е предприела правилния подход, като е били по-умерена и е заложила на хибридите.

„Резултатите са факт - те (Toyota) са най-мощната автомобилна компания в света, без значение от пазарната им капитализация. Вероятно ще останат, защото тази нагласа очевидно, след като 30 г. те инвестират последователно и плащайки много висока тактическа цена за развитието на тази технология, сега просто им предстои да берат плодовете, за това че си дават сметка, че не може да заменим целта със средството. Целта, ако все още смятаме, че има такава цел, е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние тук си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, които са и по-малко рискови от пазарна и икономическа гледан точка.“

В България имаше идеи за субсидия за електромобилите, но тя не се въведе, като това може да се е оказало ползотворно за страната, тъй като сега може да се види какво ще предложи изчистеният пазар. Гостът каза, че ако разгледаме данните за регистрациите на автомобили у нас през първото тримесечие на тази година се отбелязва двуцифрен процентен ръст спрямо миналата година, като може да кажем, че сме подобрили резултатите от 2019 г. Делът на електромобилите сред продажбата на нови автомобили е паднал на почти наполовина, което отразява цялостните европейски тенденции.

От друга страна делът на хибридите се увеличава, а бензиновите автомобили остават доминиращи на пазара. Гостът обясни, че съвременните автомобили с двигатели с вътрешно горене не са толкова мръсни, колкото често се представят. На повърхността данните изглеждат добри, но геополитическият и макроикономическият климат около страната ни е фактор, който влияе сериозно на автомобилната индустрия.

Автомобилният парк в България остава най-старият в ЕС, като средната възраст е някъде около 20 г., но точни данни за възрастта липсват, тъй като не се измерва по начин, който да е съпоставим с другите страни от ЕС. Българинът употребява колата си по-дълго време, което изкривява търсенето и предлагането на първичния и вторичния пазар. Гостът очаква цените на вторичния пазара да продължат да се повишават, но въпросът е с какъв темп, тъй като факторите, влияещи над сектора са трудни за предсказване.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от Русия
Излезе ли Европа от газовата криза? Търговците вече се тревожат за следващата зима
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
145
1
 
0
 
! Отговори
Путин преди 1 седмица
До Нека...Много са калпави електричките, не си купувай, карай си дизеловия голф и се радвай!!!
144
10
 
3
 
! Отговори
Green преди 1 седмица
Пълни тъпотии на един деиндустриализатор.Ако Европа не ускори още повече електрификацията на транспорта, китайците ще изядат европейската автоиндустрия с парцалите.Защо въобще ги каните тези изкопаеми лобисти?
143
4
 
19
 
! Отговори
Един Българин преди 1 седмица
България е на супер далавера със стария си автомобилен парк. Все оше масово се карат нормални коли,а не ненадежни бензинки евро 6+ с толкова електроника, че не знаеш кога ще откаже или пък електрички, които нямат пробег.
142
2
 
18
 
! Отговори
Нека... преди 1 седмица
...поговорим за "добрите" качества на миксерите: доказано е, че предизвикват увреждания в нервните окончания на периферната нервна система. Често се палят и като започнат да горят ги слагат в червени контейнери с вода, само така се гарантира, че няма се запалят отново. Супер тежки са и рязко амортизират асфалта. Нямат абсолютно никаква производствена гаранция и никакви технически характеристики, посочени от производителя, на батериите, при интензивна работа под 5 градуса и надолу. Мизерия!
141
1
 
9
 
! Отговори
Мене преди 1 седмица
Абе мислих малко какъв коментар да напиша, че тая тема от близо 10г ми боде, *** най- му приляга сякаш "ДОБРО УТРО, СВАТЯ"!!!Усетих се, демек
140
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
С мотокари само по складовете.
139
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Американчетата вече си взеха пазарния дял. Дали им е намалял малко или не е без особено значение, има огромен брой други производители на ел коли от които да си купиш.
138
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Какви американофили, те нямат много общо в случая, американците не са твърдо зелени като германците и не си закриват цели сектори а си ги развиват паралелно, имат по-балансирана икономическа структура и губят през едни сектори и печелят през други, освен това печелят китай и индия, губят русия и германия.
137
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Хибридните коли не са декарбонизация а временен междинен вариант.
136
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Китайските, японските и корейските коли са си централни преки конкуренти в цяла азия, а тя е основният пазар. И аз знам кой е бил, но идват и индийците.Между другото ел колите не са един енергиен източник, защото не произвеждат ток освен при спиране.
135
0
 
2
 
! Отговори
нееееееееееее преди 1 седмица
Нали китайците решават проблема със себестойността и според вас самия, тогава какъв проблем има с цените на ел колите?
134
0
 
2
 
! Отговори
нееееееееееее преди 1 седмица
Някоя конкретна авто компания какви модели ел коли е пуснала е второстепенно защото пускат евтини ел коли всички, но пак е задължително да пуснат евтини ел коли всички.
133
1
 
2
 
! Отговори
нееееееееееее преди 1 седмица
Местните и=диоти разбраха кои икономики ще бъдат закрити от азиатчетата и че са петролните, и от другите в относително отношение в обратен ред на твърдяното от вас самите, тоест сащ най-малко, и се изплашиха. Много е лошо да не знаеш кой е балъка на масата, нали.
132
10
 
4
 
! Отговори
нееееееееееее преди 1 седмица
Новите азиатски и особено китайски частни корпорации демонстративно бият, при това китайските и индийските коли са достатъчно евтини. Тойота няма да победи с хибридите защото и те ще бъдат забранени, но вече пуска и голям брой чисто електрически модели, тоест се адаптира. Честно казано поредните съветски глупости, целта е да се набиват най-неадекватните и консервативни идеи които може. Не мога да разбера всичките тия изплашени смешници и кримки какво искате изобщо.
131
3
 
22
 
! Отговори
Ман Гал преди 1 седмица
Зимата ползва част от батерията за да я подгрява. Не е от най еко решенията. Заради по голямото тегло и гумите се износват по бързо а частиците от тях който също оставят въглероден отпечатък са 4 пъти повече от на дизелов автомобил.а след 10 години ще има бум на стари батерий и необходимост от рециклирането им или унищожаването им. Пак Африка ще го отнесе както стана с депонирането на старите батерий от телефоните.
130
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
От 50 години въртят една и съща песен, все търсят как да се откажат от петрола. Първо за да нямат геополитеческа тежест арабите, после заради кризата, заради климата... Заради зависимостта от руските ресурси.....
129
5
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Ел колите са като диария.та. Неможе никога да си сигурен, че ще стигнеш до вкъщи. Батериите имат един огромен недостатък. Всички марки и модели, който засега не е решен. Няколко мвсеца след покупката капацитета пада на около 65 %, и така си отива, докато батерията не се скапе. А зимата е направо трагедия за ел колите. Батериите имат собствено отопление отделно от купето. Пълен тестикул е цялата тази история.
128
36
 
13
 
! Отговори
и защо преди 1 седмица
е тая пропаганда срещу електрическите автомобили,същото стана и с ваксините,постоянно промивате мозъка на и без това загубения българин после се чудите защо е още с пещерно мислене и е такъв ди вак,ами на времето е имало много силна съпротива и срещу парните локомотиви,но неграмотници като вас няма как да го знаят,може да си лаеете колкото искате света ще върви напред и без вас,не ща ст ни ци
127
3
 
31
 
! Отговори
Христо преди 1 седмица
Освен всичко са и тежки и ще разбият рехавите окрадени пътища на бат Гойко и ще сме вовеки веков в ремонт на ремонта....
126
4
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
След няколко години ще се чудите как да смените електричките с дизел. Един такъв "умник" беше успял някак да се качи до хижа Вихрен. Електричката ще виси вовеки до хижата.