Самолети, кораби и коли: Как климатичният план на ЕС засяга индустрията

Bloomberg събра в графики плановете за авиацията, корабоплаването и производителите на гориво
17 юли 2021 18:50, Красимир Ангелов
50
Самолети, кораби и коли: Как климатичният план на ЕС засяга индустрията
Снимка: Bloomberg

Обширните предложения на ЕС за ограничаване на парниковите емисии вероятно ще повлияят на търсенето на петрол на континента през следващите години и десетилетия. Bloomberg TV Bulgaria събра в графики плановете - и ключовите срокове - за авиацията, корабоплаването и производителите на пътно гориво.

Предложенията идват от Европейската комисия и все още изискват одобрение от страните-членки на ЕС и от Европейския парламент, за да станат закони. Целият процес обикновено отнема около две години, понякога и повече.

Авиация

ЕС планира да засили правилата за емисии на парникови газове за авиокомпаниите. Докато полетите в рамките на блока вече са включени на неговия пазар на въглерод ETS от 2012 г., Европейската комисия вече предлага постепенно премахване на безплатните разрешителни, които превозвачите в момента получават, за да покрият замърсяването си.

Броят на тези квоти постепенно ще бъде намален до нула до края на 2026 г., съгласно предложение за реформа на системата за търговия с емисии в ЕС.

ЕС се надява, че ще помогне за намаляване на парниковите газове от индустрията, след като авиационните емисии са се увеличили с 5% на годишна база между 2013 г. и 2018 г. Нивата на замърсяване спаднаха наскоро поради пандемията, но се очаква те да нараснат още през следващите години.

Мерките на ЕС включват и изисквания към авиокомпаниите за увеличаване на количеството устойчиво авиационно гориво, или SAF, смесено с керосин. ЕС ще наложи смес от 2% от 2025 г., като в крайна сметка ще нарасне до 63% до 2050 г. Понастоящем SAF възлиза на по-малко от 1% от общото гориво, като разходите и липсата на доставки са най-големите препятствия.

Освен това ЕС ще въведе международната система за компенсиране, известна като CORSIA, за полети в и извън Европейското икономическо пространство. Когато емисиите от полети извън ЕИП достигнат нива над 2019 г., те ще трябва да бъдат компенсирани със съответните въглеродни кредити.

Комисията иска офсетите да се купуват от авиокомпаниите, за да допринесат за намаляването на емисиите в страни, които участват в Парижкото споразумение, а от 2027 г. и в CORSIA.

Корабоплаване

През 2019 г. пазарът на морски горива от ОЕСР в Европа е 50,6 милиона тона, според Международната енергийна агенция. Това са около 925 000 барела на ден или около 1% от световното търсене на петрол. Като част от предложенията си, ЕС обяви планове за включване на корабоплаването в своята система за търговия с емисии и морска инициатива FuelEU, която има за цел да стимулира усвояването на устойчиви горива.

Предложението за ETS ще бъде въведено постепенно от 2023 г. Правилата ще се прилагат за 100% от емисиите за кораби, плаващи към и от държавите-членки на ЕС, и 50% от емисиите за кораби, пътуващи между блока и трети страни.

Морската инициатива FuelEU ще бъде поетапно въведена от 2025 г. и ще бъде по-бавна. Тя има за цел ограничаване интензивността на парниковите газове за енергия, използвана на борда на кораби, и ще се прилага за пътувания по същия начин като ETS - 100% за енергията, използвана в ЕС, 50% за пътувания между блока и държави, които не са членки. Необходимите намаления са спрямо базовата 2020 година.

Пътно гориво

ЕС се стреми да създаде нова програма за търговия с емисии за отопление и горива за автомобилен транспорт. Пазарът, който ще работи съвместно със съществуващия ETS, ще регулира доставчиците на гориво, а не домакинствата или шофьорите на автомобили.

Системата ще започне да действа от 2026 г. За да се предотврати скок на цените, комисията предложи механизъм, който ще инжектира разрешителни за емисии на пазара от специален резерв, ако се нарушат определени прагове на разходите.

Потребителите ще купуват много по-малко гориво за нови превозни средства, ако ЕС успее да повиши целта си за намаляване на емисиите на CO2 от автомобили до 55% от 37,5% до края на десетилетието.

Изследователят IHS Markit прогнозира, че ако се изпълни по-строгата цел, 55% от автомобилите, продадени през 2030 г., ще се захранват изцяло от батерии. Традиционните двигатели с вътрешно горене почти няма да съществуват дотогава, а хибридните коли ще съставляват останалата част от автомобилния пазар.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


50
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
1
 
3
 
! Отговори
стягайте се преди 2 години
Климатичният терор започва. Това е реалността, за която не сме и мечтали.
39
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Борим "климатичните промени агресивно" - вдигаме данъците на транспорта. Не че авиационното гориво не е ужасно силно спонсорирано в момента. В крайна сметка, едно голямо нищо, но с големи приказки.
38
1
 
9
 
! Отговори
Бачкатор преди 2 години
Тия изобщо не са загрижени за климата. Всичко опира до "търговия с въглеродни емисии". Пореден балон, който западняците ще си го нахулят сами. Зелена сделка няма да има. Разпад на ЕС е по-вероятен.
37
4
 
5
 
! Отговори
Рамзан Кадиров преди 2 години
Шпионите и агентите на Москва и Пекин, инсталирани в Брюксел започнаха наистина да се оливат... Европа ще се освободи тогава, когато по дърветата от Лондон до Киев и от Осло до Атина започват да се огъват от труповете на избесените леви деге-нерати!
36
1
 
2
 
! Отговори
Гунчо преди 2 години
До КрайДа ти кажа индийците, китайците и африканците покрай Айфеловата кула никак няма да ми липсват. За жалост най-вероятно ще продължат да прииждат, а папалюгата ще я лапат българите, като с по-нисък стандарт на живот от черните, *** и жълтите
35
1
 
11
 
! Отговори
Стар набор преди 2 години
Не ви ли прави впечатление, че всичките какатлизми идват на дневен ред едновременно:Ковид-Пандемия, Климатична Криза, Наводнения в Германия, Белгия и Нидерлания, Решения на ЕК за 30 години напред ( при соца имаше само 5 годишни планове) които ще отнемат и последните свободи на хората. За жалост след 9/11 младото поколение най-вече на Запад е "дресирано" да се отказва доброволно от свободата, понеже не са имали възможност да живеят свободно.
34
1
 
10
 
! Отговори
Стар набор преди 2 години
ЕС е навлязъл в предсмъртния стадий, наречен ДЕМОДИКТАУРА. Милиони хора заети в автомобило- и самолетостроенето ще останат без работа, хиляди пилоти и стюардеси, летищен персонал, кетъринг, техн. персонал и т.н. няма да могат да изхранят децата си. Но това е целта на НСР - да намали човечеството. Ако спим и чакаме, нещата ще отиват на все по-зле, първо в Западна Европа (Германия, Франция, Нидерландия - с мощната индустрия, големите летища и пристанища ), след това и в Източна.
33
2
 
8
 
! Отговори
Край преди 2 години
И се почва - *** как замърсявали ел колите *** как батериите. Нещо не вдававате - ел колите ще са скъпи и малко за това няма да замърсяват много. Самолетните билети също ще са мнооого скъпи Това дето всеки индиец и китец ще се снима под Айфеловата кула се отлага задруг животНовото нирмално ше е маската и в трамвая на работа
32
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Живея в едно испанско село/град и в радиус от 10км има поне 7 автоморги и всички са пълни със стари автомобили натрупани на 5-6 етажа. Ако не се смогва да се рециклират сегашните "лесни" коли - какво ще правим с електричките и техните вградени в шасито батерии?
31
1
 
10
 
! Отговори
преди 2 години
Това ще е поредният провал за ЕС !
30
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Резултатът ще е по-скъп авиотранспорт, защото там няма как да са "еко" и всяка глоба от страна на ?-комисията ще бъде платена от потребителите.
29
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А за газовете от космическите пътувания нещо? Откачалниците с пари планират да пращат десетки хиляди туристи всяка година..
28
1
 
19
 
! Отговори
Изход от положението преди 2 години
Както върви корабите пак ще минат на гребла. Автомобилите ще са тип Флинстоун. Ама със самолетите какво ще правим ,че птеродактилите измряха отдавна.
27
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тези умни евро-гейци помислиха ли когато се наводни с ел.автомобили къде и как ще се рециклират батериите. Като се има предвид че тези батерии съдържат отрови. Или за това ще се мисли когато стане късно. После пак ще ревът че са отровили природата и трябва да се мисли нещо. Когато няма мозъци а глави пълни с чорби така ще се получи.
26
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Веселинъ 7112136860С теб се различаваме само в последните 4 цифри
25
2
 
5
 
! Отговори
JJIvanov geolog преди 2 години
На фона на нагла пропаганда за харчене на десетки трилиони живи евра за непроверени вкл много опасно вредни технологии продължава ударно производствто и монтажа на милиарди анти климатични оръжия вкл дигитално холограмни.Има остър електромагнитен смог.Милиарди автомобили увреждат тежко биосферата с включени фарове денем. Увредена е вее Хладната охрана на Северното полукълбо има претопляне на гоeлми региони вкл в CANADA,Русия,Финландия от дигитaлно хологрaмни оръжия по 4G; 5G and 6G
24
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 23 Анонимен ! Много сте пр,ост (а) !!!
23
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 23 Анонимен ! Много сте *** (а) !!!
22
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Едно време динозаврите са отделяли много въглеродни емисии -- щото са пръцкали често и за това са умрели...... Ако имаше кой да им каже, че не трябва да пръцкат, още щяха да са живи.... Хора, нашето поколение ще е последното, което е живяло свободно, давам още 200г живот на земята и мисля, че съм оптимист...
21
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До SSДобре ей сега отивам до супера да си купя гаубица и подводница боеприпасите от бай Пешо домооправителя

Спонсорирани публикации