Людмил Тодоров: В киното се вля млада кръв и резултатите не закъсняха

12 нови български филма участват в 16-ото издание на София Филм Фест
Обновена: 13 мар 2012 12:15 | 13 мар 2012 12:15, Петя Славова
0
Людмил Тодоров: В киното се вля млада кръв и резултатите не закъсняха
Снимка: София Филм Фест

Румънското кино не спира да взима големите награди на световните фестивали, но няма публика в собствената си страна. В България все още мечтаем за Златна палма, но успяхме да съберем българска публика. Това каза на специална пресконференция киноведът Антония Ковачева.

На нея присъстваха авторите на най-новото българско кино. Игралните филми, които се представят в рамките на София Филм Фест са 12: „Аве” на Константин Божанов, „Вяра, любов и уиски” на Кристина Николова, „Кецове” на Иван Владимиров и Валери Йорданов, „Миграцията на паламуда” на Людмил Тодоров, „Операция „Шменти капели” на Иван Митов и Влади Карамфилов-Въргала, „Островът” на Камен Калев, „Цахес” на Анри Кулев, „Корави старчета” на Пламен Масларов и Ивайло Пенчев, “Love.net” на Илиян Джевелеков, „Чужденецът” на Ники Илиев, „Още нещо за любовта” на Магдалена Ралчева, „Корпус за бързо реагиране” на Станислав Дончев.

Според киноведа, в българското кино се появява нещо като тенденция, в която младите автори откриват драматизма в живота и показват неговите трудни страни, докато старата генерация режисьори, като Людмил Тодоров и Пламен Масларов, са станали оптимистични и отговарят на някаква необходимост да гледат живота позитивно.

Ето какво казаха и режисьорите по този повод. Константин Божанов сравни феномена на румънската нова вълна със съвременното иранско, корейско и гръцко кино. ”Творците, които излязоха от тези държави успяха да намерят един оригинален език, неподражаващ жанрово на друг вид кино и това изведе техните филми. – обясни още режисьорът на „Аве”. - При нас този процес е изключително крехък. Правят се бебешки стъпки, но все още един от основните проблеми е липсата на оригиналност. Може да я намерим само, когато имаме едно откровено отношение към живота, който ни заобикаля". Що се отнася до идеята за позитивизма, липсващ при младите български автори, Константин Божанов спомена, че в неговия филм се срещат двама души, макар и за малко, което звучи твърде оптимистично,  и то без да се развяват лозунги.

Режисьорът и актьор Валери Йорданов също обясни, че не намира филма си „Кецове” за особено драматичен. "От него може да стане добър екшън или комедия – каза още той – Целта на екипа беше да се покаже младият човек в България в опита да бъде себе си. Ако погледнато отстрани това изглежда драматично, значи положението е тъжно за младежите в България, защото тези хора са реални”.

Влади Въргала видя в „Операция "Шменти капели” една много тъжна история, разказана по смешен начин. Режисьорът обясни, че ако неговият филм не свършва оптимистично и ако не беше толкова смешен, направо щеше да е ужасяващ. „В крайна сметка хората, които се занимават с комедия в България от ден на ден стават все по-тъжни. – сподели Въргала - Първият човек, който съм анализирал защо това е така, е Тодор Колев. Оптимизмът на съвременните творци е ангажимент на обществото, а не на творците”.

Людмил Тодоров не пожела да участва в подобни обобщения, но разясни причината, поради която толкова много дебютанти са се събрали на пресконференцията. „Всичко започна преди три години, когато при една церемония по награждаване на Съюза на българските филмови дейци, аз седейки в салона, си дадох сметка, че сред 13-те филма, които присъстваха там, има само един дебют. Това беше през 2009 г. При това дебютът беше на Милена Андонова, моя приятелка, която пожела никой да не дебютира на нейните години. Средната възраст на авторите на тези 13 филма, беше значително над 50. На тази церемония започнах една акция в полза на дебютите и намерих колеги, които ме подкрепиха. Само три месеца по-късно комисията в НФЦ даде път на четири дебюта, между тях „Кецове”, „”Подслон”, „Love.net” и един филм на Мая Виткова. От тогава нататък във всяка сесия филмовият център подкрепя един дебют и един първи филм и само за 3 години в киното се вля млада кръв и резултатите не закъсняха.”

Людмил Тодоров сподели още, че е горд с това, че постижението се дължи изцяло на филмовата общност. „Хората от киното сами пожелаха да го обновят "– каза още той. След тази акция на голям екран излизат още „Лов на дребни хищници” и „Аве”, а предстои да видим още минимум 5-6 филма.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


0
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари