В България на 1000 души 425 имат лична кола, в ЕС - 560

По-добре сме само от латвийци, румънците и унгарците
26 яну 2024 20:22, Петър Бойчев
48
В България на 1000 души 425 имат лична кола, в ЕС - 560
Снимка БГНЕС

България е на едно от последните места в ЕС по брой на коли в населението. У нас едва 425 на всеки 1000 души имат лични автомобили, докато средно за Евросъюза цифрата е 560. Това показват данните на Евростат към края на 2022 г.

В това отношение страната ни е на четвърто място отзад напред.

Най-малко лични коли притежават латвийците - 414 на всеки 1000 души, следвани от румънците с 417 и унгарците с 424. Италия е страната членка с най-голям брой регистрирани коли - 684 на всеки 1000 души. Следват жителите на Люксембург, Финландия и Кипър.

За последното десетилетие делът на хората с коли в ЕС се е увеличил с 14,3 процентни пункта. През 2012 г. средно 490 на всеки 1000 жители на Евросъюза са имали лични леки автомобили.

Но догонващите по стандарт жители на страните от Централна и Източна Европа отбелязват далеч по-висок ръст на снабдяването с лични коли. В Румъния например през 2012 г. едва 224 на всеки хиляда души са имали свои автомобили, т.е. за 10 години има 86,2% ръст.

Също много висок ръст за този период се отбелязва в Хърватия, Унгария, Словакия, Естония, а също и в България, независимо че делът на моторизираните граждани продължава да ги поставя на едно от последните места.

През миналата година месечните данни няколко пъти поставяха България начело на класацията по ръст на продажбите на нови автомобили в ЕС, пише "24 часа". Например през периода януари - юли 2023 г. у нас бяха 21 хиляди, при 17 хиляди за същия период на предходната година. Напоследък около 5% от продадените нови возила са електрически или хибридни автомобили. Но употребяваните автомобили по традиция са многократно повече.

Потребителските нагласи у нас в момента са да се отложи покупката на лек автомобил, независимо дали е нов, или употребяван, показаха последните анкети на НСИ. Например през декември делът на анкетираните граждани, които смятат, че планираната покупка на лека кола трябва да се отложи за след 1 година, бе нараснал със 78,4 процентни пункта.

Тези нагласи започнаха да се засилват още по време на пандемията през 2020 г.
През 2021 г. затихнаха, но тогава започна рязък спад на внесените нови автомобили заради липса на чипове и нарушения на веригите на доставки.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


48
Още по темата: БългарияЕСколалична
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
0
 
0
 
! Отговори
Амии преди 2 месеца
А по соца та 1000 - 0,1.
42
0
 
1
 
! Отговори
A преди 2 месеца
А паркинги има ли?
41
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
имах две коли но бракувах старата, жената има една сега но не кара, възползва се от моята. Погледнете на улицата, то е кола до колата.
40
0
 
2
 
! Отговори
Истината преди 2 месеца
През 2022 личните леки коли са били 2,4 милиона според тогавашния вътрешен министър отговорил на депутатско питане. При 425 коли на 1000 души, това означава, че България е била с 5,6 милиона население тогава, а НСИ казва, че сме били 6447710 човека към 31.12.2022 година. Явно са включили всички леки коли, а не само личните.
39
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Интересен би бил един друг показвател - брой километри изминати от личните леки коли, на човек от населението. Вероятно в сравнение с държавите от Западна Европа изминаваме 100-200 пъти по-малко километри.
38
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Огромен брой от тези 2,3 милиона лични леки коли, които имаме в момента си престояват паркиране по дворове. Реално се използват много малко от тези 2,3 милиона лични леки коли и там е голямата разлика с другите държави от ЕС.
37
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Всъщност са на трима човека една лична кола, Тези 425 включват всички коли - лични, на фирми, държавни, на чужди граждани.
36
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
На 2 човека 1 има кола - за по лесно :)))
35
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Стеснявам се да попитам в България на 1000 човека колко се прехранват от кофите за *** и колко в ЕС?
34
0
 
1
 
! Отговори
Алекс преди 2 месеца
Има доста автомобили,които по документи са такива,но реално са недвижима собственост и само заемат места за паркиране.
33
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ако спрем да броим за кола, колите на възраст над 20 години, ще имаме 150 лични леки коли на 1000 души.
32
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Излиза, че в България 80% от хората нямат лична лека кола, а останалите 20% имат по една, две, три или повече леки коли. Много сме зле.
31
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Тоя имал три коли, други девет човека нямат кола и ето ти 3 коли на 10 човека население.
30
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
През 2022 личните леки коли бяха под 2,4 милиона при общо 2,8 милиона заедно с фирмените и държавните леки коли. Интересното е, че от 14 години броя на личните леки коли намалява, въпреки че сме доста изостанали от средния им брой на 1000 души в Европа. Сега личните леки коли са под 2,3 милиона. Сами сметнете колко е това на 1000 души население
29
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
425 са със фирмените коли и колите на държавните структури. Личните коли са под 2,4 милиона, значи около 350 на 1000 души.
28
1
 
1
 
! Отговори
Plamen преди 2 месеца
Да а колко са фирмени... срам нямате
27
1
 
1
 
! Отговори
така ,но..... преди 2 месеца
В детайлите е истината.Не колите са важни, колко тира, самолети и яхти имаш.
26
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Аз имам 3, но карам основно 1. Стар, як джип за гората, че е кеф. Една, дето харчи повече и от мене и една за каране. А, най *** е, че основно джиткам с колелото вече, движението е хубаво нещо, особено за по дъртите.
25
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Преди няколко години попаднах на статистика за колите на 1000 човека население в градове в Европа. Всички български областни градове бяха първи в Европа с между 1500 и 900 коли на 1000 човека. София беше на едно от последните места между българските градове. Това разбира се не беше вярно, но така е стъкмистиката в България, която сега цитира Евростат. Няма как 2,385 милиона регистрирани лични леки коли да са 425 на 1000 души освен, ако България не е била с население от 5,5 милиона през 2022 г.
24
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Познавам много семейства без кола, а много малко с повече от една кола. Тази статистика мяза на стъкмистика, която да ни изкара с много повече лични леки коли, отколкото те са реално. Доста по-малко са. В блока, в който живея в Центъра на София, от 18 апартамента, само 6 имат по една лека кола. Разбира се това не е критерии, но много странно ми звучи "всеки имал по две трошки".