Траян Траянов: Директорите в училищата трябва да бъдат като лидери

"Не се обръща достатъчно внимание на резултатите на учениците"
23 авг 2013 13:22,
23
Траян Траянов: Директорите в училищата трябва да бъдат като лидери
Снимка: Bulgaria On Air

„Основните пропуски в образованието в страната са, че не се обръща достатъчно внимание на резултатите на учениците, както и достъпа им до образованието. По количество – брой записани деца и съотношение между учители и ученици, сме в средата в класацията за Европа. По качество обаче сме в дъното“, коментира в ефира на Bulgaria On Air Траян Траянов от фондация „Заедно в час“.

Според него идеята за  финансиране на училищата не по брой ученици, а по знанието на децата е интересно, но уточни, че не само оценките ще са фактор в разпределението на средствата, а и населеното място.

„Училищата в момента се фокусират основно върху тестовете, което не е правилно, защото няма как да сме сигурни, че тестовете представят адекватно дали децата са готови за пазара на труда и имат ли необходимите знания“, каза Траянов.

„Не ми се струва обосновано децата да се ориентират за професионалната реализация в четвърти клас. Няма как детето да успее да се насочи правилно. Това, което образователното министерство предлага – средното образование да бъде до 10 клас, а в последните две години от обучението си учениците да изкарат в профилирана подготовка за пазара на труда, има ефект в другите държави“, посочи той.

„Едно от позитивните неща, които се обсъждат, е да се въведе позицията стажант-учител, както и предложението за преференциални кредити за учителите, които се използват в другите държави“, обясни Траянов.

Според него е важно директорите да играят ролята на лидер в учебното заведение, а не просто да се занимават с административна работа.

„Въпросът обаче е дали преподавателите са готови да бъдат мениджъри и да въвеждат новите, току-що завършили студенти, в работата. През последните години разговарях с много директори и казват, че нямат време да обръщат внимание на качеството на обучението или на работата на учителите заради административните си задължения“, допълни Траянов.

Вижте повече във видеоматериала!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


23
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
0
 
17
 
! Отговори
Мера преди 10 години
Грешка: 180 минути са 3 часа .
21
1
 
19
 
! Отговори
Мера преди 10 години
До аз бе...Работя в училище, и къде има учител да преподава по 8 часа? 1 час БЕЛ,1час математика и т,до 7 час и предметите са различни.И си пий редовно хапчетата за да не те хваща бяс.Това е самата истина. Норматив за 36 учебни седмици е 720 часа /720:36=20 часа седмично:5/дни/=4 /часа на ден х 45 мин.=180 минути или това прави 1 час и 30 минути/. Къде се получават такива пари за тези отработени часове часове? Пиша подробно за да го разберат всички за какво става на въпрос.
20
1
 
28
 
! Отговори
аз бе... преди 10 години
До МераХайде накарай едно дете да стои някъде 8 часа, ама ти го занимавай с уроци, домашни, задачи, писане, четене и каквото си мислиш, че правят "богатите" учители... и да те видя колко дни ще изкараш и колко отпуск ще искаш да имаш.А за заплатата, ако наистина има учител, който получава такава, сигурно ще е умрял вече от щастие. Дали, ако някой получава тези пари ще ходи да работи на втора, че и на трета работа? Ей такива като теб като почнат да се изказват неподготвени бяс ме хваща !!!
19
0
 
23
 
! Отговори
Ува преди 10 години
Тестовата оценка никъде по света не е доказала своята безусловна обективност и затова всички автори предупреждават резултатите да се вземат само за основа на анализа на проблемите на детето,а не като някаква присъда-то е най-интезивно развиващото се същество.Но най-важната работа, "маята" на успеха се създава в класа,в онова неповторимо взамодействие мужду учителя и учениците,при добра база и...сносни заплати на НЕГО!
18
0
 
23
 
! Отговори
Ува преди 10 години
Да се назначат в училищата мениджъри по административната част,а директорите да се концентрират върху учубно-възпитателния процес-организация ,качество,оценка и т.н.Най-порочнатачаст от новия проекто-закон обаче е деленето на гимназиалната стапен на две.Това вече окончателно ще профанира най-силната част на нашето средно образование-неговата СИСТЕМНОСТ.Не трябва да го допускаме в никакъв случай.
17
0
 
23
 
! Отговори
Увалиев преди 10 години
И какво ново ни казва този"очилатко",който заедно с няколко мацета цоцат от парите на "фондация",съфинансирана и снаши пари-естествено разделени с покровител от МОМН?Директорите гледат да "натъпчат"класовете до максимума,за да вземат тавана на заплатите си и нищо повече не ги интересува.Това сочи,че делегираните бюджети са компрометирани.Да работят като такива не повече от два мандата,да се отраничат правата им при назначаване на учители чрез независими експертни комисии и в училищата да се н
16
2
 
19
 
! Отговори
Селски даскал преди 10 години
До МераИ още нещо - учителите са в училище заради учениците. По колкото време са учениците, по толкова време са и учителите в училище. И още нещо - минуси никой няма да ти сложи. Награда заслужаваш ти, награда - заради това, че така изтънко познаваш особеностите на училището.
15
6
 
20
 
! Отговори
Селски даскал преди 10 години
До МераДаваш много добра идея - и дано в МОМН да прочетат коментарите ти! Учениците да бъдат в училище от 7,00 ч. до 19,00 ч. Съответно и учителите ще бъдат по толкова време в училище. Да се премахнат ваканциите и да се учи през месеците юли и август. Тогава няма да има дълги отпуски за учителите. Виждаш ли колко лесно ще се нареди всичко?
14
11
 
19
 
! Отговори
Мера преди 10 години
До roditelЗаплатите не са ниски,кажете си истината - 1000/1200 лв.+ДТВ+Облекло+диференцирано, естествено ще работят и на друго място, след като са по 3/4 часа в училище, ако стоят по 8 часа като нас ще ги видя дали ще работят и как ще дават частни уроци? И отпуска 56 дни? Може спокойно да ми слагате минуси, но това е истината.
13
3
 
18
 
! Отговори
Асъмтой преди 10 години
Ако коментиращите по-долу са представителна извадка на училищното съсловие в България, то разочарованието и обидата са единствените чувства, които мога да изпитам. Разбира се, никой не може да покаже на един авторитарен даскал, че греши и методите му вероятно не са ефективни. Даскал, който изобщо не се интересува какво му е на ученика и как да направи часа по-интересен, защото "заплатата е малка". Намери си работа с по-висока заплата, даскале. А към "голобрадото момче" Траянов - само адмирации.
12
1
 
25
 
! Отговори
Даскалица преди 10 години
До даскалВярно е ,че учителите правят училището! Но...това трябва да разберат директорите, а не да се обграждат с некадърни мълчаливци и слагачи!
11
1
 
20
 
! Отговори
Sephora преди 10 години
Децата имат нужда от нов тип преподаване,екипна работа,проекти,а не огромно количество неразбираем академичен материал, предаден по още по сух и скучен начин.Къде са мод. технологии,мултимедията.И утре при елементарна житейска ситуация, се оказва, че не знаят елементарин неща.Ако искаш да научи детето ти език на ниво здравей, здрасти... /като изключвам ез. гимназии/ т.е. елементарен разговор и не е ходило на допълнителни занимания, се оказва, че за 12 г. езиково обучение, не е научило нищо.
10
1
 
34
 
! Отговори
roditel преди 10 години
Какви мениджъри и какви лидери се въртят в главите на непосветените??? С тези заплати какво да се иска от учителите? Повечето от тях са принудени да работят на още едно-две места, за да оцеляват. Търпят поучения от кого ли не. Господа, проблемите са много и чакат спешно решение. Да сме благодарни на хората, които влагат сърце и ум в работата с децата ни. Жалко, че такива почти не останаха. Време е да потърсим отговорност от управляващите. Изгубихме много време.
9
0
 
19
 
! Отговори
dk преди 10 години
когато певачките ви раздават акъл мълчите , щом някой млад наивник решил да се произнесе като че ли е открил топлата вода ....вдигате вряваами какво да кажем за тези секретарки драпали към властта и управляват държаваами този добрев на 30 год го сложиха в устата на лъвове строили аец,ами тази зинаида уж била на правосъдието а тя даже дума не обелва за правосъдие а само за фондове говорисред ония хищници от съд система изглежда като детегрледачка
8
0
 
21
 
! Отговори
ddd преди 10 години
ТОЗИ *** НЯМА ЛИ РАБОТА, ЧЕ СЕ ЧУДИ КАКВО ДА ГОВОРИ , траянка ,отиди да си оближем дупето и си лягаи да спиш
7
0
 
35
 
! Отговори
РОНИН преди 10 години
Г-н Траянов случайно да сте преподавали в училище или просто си пишете закони и изказвате мнение заради някой европейски проект където има пари?
6
2
 
30
 
! Отговори
коко преди 10 години
Как един селски директор да се чувства лидер, като учителят от съседното училище е с по-висока заплата. Да не говорим за учителите от селското училище, които подготвят повече и различни уроци, докато в голямо училище с 3-4 урока може да се изкара седмицата. Всички говорят: на село е лесно, какво толкова се прави. В малко училище се полага повече труд, а се постига по-малко заради това, че децата едва в първи клас без подготовка. В голямото училище има деца и пари затова няма проблем!!
5
0
 
34
 
! Отговори
Мира Нова преди 10 години
Някой ще ме "светне" ли, кой е този Господин, откъде стана толкова компетентен по въпросите на образованието и като "какъв" раздава мнения?!Може би се досещам за за две причини-едната е, че до скоро е седял на чиновете и още впечатленията са му пресни, и другата-тази фондация с какви средства борави и чии интереси обслужва...като повечето фондации...Не, че няма истини в казаното...но това го знае всеки преподавател в училище...това са "обществени тайни".
4
1
 
33
 
! Отговори
Рали1 преди 10 години
В по-малките населени места нямат ли децата същите нужди,както в големите градове ,че отново се прокрадва на териториален принцип ? Докато заплатата е обвързана с резултата не вярвам някой учител да пише ниски оценки.Защо децата в 4 клас да не се научат на някои неща,които ще им трябват в живота.Преди години се учеше по трудово обучение-шев и кройка,електротехника,готварство.Какъв е проблемът да чуят и научат нещо ново и различно.
3
2
 
32
 
! Отговори
rigre преди 10 години
Уважавам младите хора,защото те са не толкова консервативни,по-мобилни и непримирими от нас-по-възрастните.За мене обаче най-важен е жизненият опит.Не може едно още голобрадо хлапе да дава насоки и рецепти/чисто теоретични/,без да се е сблъскало с различни житейски ситуации,без да е проиграло десетки варианти.Така че трябва да се вслушваме в мнението на младите,но да го пречупваме през опита на по-възрастните.