Проф. Личева: Сухите диктовки и зубрене на теми убиват любовта на децата към четенето

Липсата на базова обща култура взривява диалога в обществото
28 авг 2023 14:40, Стела Стоянова
144
Проф. Личева: Сухите диктовки и зубрене на теми убиват любовта на децата към четенето
Снимка БГНЕС, архив

Промените в учебните програми, предложени от МОН, разбуниха духовете сред преподавателите. Dnes.bg започна разговори с учители и университетски преподаватели доколко адекватни са те. Днес публикуваме мнението на проф. Амелия Личева - поет, критик и преподавател в СУ "Св. Климент Охридски".

- МОН свали „Под игото“ от десети в девети клас, с което силно намали изучаването на западноевропейската литература. Какви последици ще има това според Вас?

- Българската култура дължи много на преводите, затова и е изключително важно в училище балансът между свое и чуждо да бъде спазван и да не се концентрира училището само около български текстове. Особено единствено около тези, които са по темата „турско робство“, „ролята на Дядо Иван“ и селския бит.

Казвам това, защото е важно съвременните деца да се докосват до разнопосочни модели, да четат градски автори, да виждат усилията на родната литература да надскачи провинциалното и да не се зомбират от неизбежно платилите дан на епохата си митологеми, каквито изобилстват при автори като Иван Вазов. Разбира се, този тип писатели трябва да се изучават и трябва да се отчитат заслугите им, но това не бива да бъде за сметка на стойностни и оригинални наши автори като диаболистите, Павел Вежинов, Вера Мутафчиева, Георги Данаилов, Георги Марков...

Конкретно, слизането на „Под игото“ и „Паисий“ в IX клас води до намаляване на и без това рехавия корпус от западноевропейски текстове, заложени в учебните програми на деветокласниците. А как без тях ще се формира вкус към чуждото, различното, как ще се предизвикват сетивата, фантазията? А и как ще се разбира българската литература, ако не може да се установи диалог със ставащото в другите литератури по същото време?

- Всеки опит на МОН за промени в програмите се превръща във фарс. Какво по-радикално трябва да се промени в изучаването на литература в училище, за да не бъде маргинализирана тя в съзнанието на учениците?

- Едно от решенията е вкарването на повече съвременни текстове, защото през тях децата ще откриват проблемите на света, в който живеят. И това ще им покаже, че литературата не е безполезна, а има какво да каже за справянето с живота. Друго решение е да се отговори на вкуса на днешните ученици. Не казвам, че трябва да им се предлагат само забавни четива, но защо да няма фентъзи, научна фантастика, „Хари Потър“ и откъси от култови любовни романи? Няма лош начин, по който да се запалят децата по четенето. А стане ли това, тогава ще могат да се срещат и с по-традиционни четива, които смятаме за задължителни.

- Отиват ли си четящите поколения, или четенето се променя, и как преподаването на литература трябва да отговори на това?

- Смятам, че в момента е доста модерно да се чете. Забелязвам повече четящи младежи не само по коридорите на Университета, но и в метрото, някои ходят с книга в ръка и четат по улицата. Все по-често може да се натъкнем на такива. Много български писатели се ползват с голяма популярност и събират младежка публика. Да не говорим за опашките, по които хората чакаха за среща с Георги Господинов. Но за да продължи тази вълна, медиите трябва да помогнат, говорейки за успехите през литературата, културата, образованието, а не да акцентират само върху агресията и простотията. Нали си давате сметка защо толкова спонтанно българското общество се радваше на успеха на Нургюл Салимова. Защото тя успява с ума и таланта си и хората са зажаднели за такива примери и модели за идентификация.

Колкото до преподаването на литературата, трябва да се излезе от моделите на сухите анализи, диктовките на чужди мисли и зубренето на теми, че и на есета, защото те допълнително убиват любовта към четенето. В училище няма лошо да дадем право на децата да разсъждават, да изказват лични мнения, да свързват прочетенето със себе си. Критическото познаване на литературата е за професионално занимаващите се и е за хората с натрупана култура на четене. Но за да стигнем дотам, трябва да започнем със свободата.

Още по темата

- Какви са Вашите наблюдения над идващите студенти – увеличава ли се неграмотността или липсата на четене с разбиране?

- Трудно е да се обобщава. Няма как да говорим за някаква унифицирана категория студенти. Както и при всички групи в обществото, и сред тях има най-различни. Има страхотни млади хора, с много широки интереси, които още от училище са чели и знаят много. Но това се е случило заради семействата им или заради силно мотивирани, специални учители, които не са пестили времето си, за да им покажат какви светове се разкриват през книгите и колко това помага и в реалното живеене. Но има и такива деца, при които много си личи, че с този порив за олекотяване и намаляване на учебното съдържание се взривява това, което сме свикнали да наричаме базова обща култура. А няма ли я нея, зейват поколенчески пропасти, изобщо – взривява се нормалният диалог в обществото. Затова и смятам, че е толкова важно да опазим западноевропейските автори в програмите. Причината не е, че непременно искаме новите поколения да четат каквото ние сме чели и да се опират на канона, по който са се формирали възгледите на техните родители, а защото класиката е провереният път, който култивира ценности и  разширява кръгозора.

- Има ли според Вас достатъчно преподаватели, които да могат да се справят с новата си роля в преподаването на литература?

- Има, разбира се. Но любовта към четенето не трябва да зависи само от личността на учителя. Трябва да заложим модели на обучение, които стимулират самостоятелност, критическо мислене и култивират добър вкус. Има и още нещо. Трябва да върнем авторитета на професията учител, да говорим за успешните учители, за да могат децата да изпитват уважение, да им имат доверие. В крайна сметка, трябва да върнем доверието в експертността и повече да залагаме на успехите, постигнати чрез знание.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


144
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
118
0
 
1
 
! Отговори
Целта на диктовките преди 7 месеца
е децата да се научат слушат и да пишат, пък и да мислят върху написаното!
117
2
 
3
 
! Отговори
ЛЕЛЕ преди 7 месеца
Още една пишман професорка.Тези титли след 2009 започнахте да ги раздавате като лукчетата на пазара.Всеки тети професор,всеки втори доцент.
116
1
 
6
 
! Отговори
Аз преди 7 месеца
Нямах нерви да дочета ,,мъдростите" на професорката. Особено когато споменава Г.Г редом с името на Вазов и другите . Нека не си играят на хитри лисунгери, за да изпълняват поръчките на разни посолства. Опипват почвата да го натикат в учебниците на децата ни и да ги манипулират. Ще си получат хонорарите доволно. И нека не отблъскват желащиещите млади хора, колкото и малко да са , които с разум и интелект попиват литературната критика на достойни изследователи. Това не е зубрене , а учене!
115
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Българският народ е бил 97% селски до преди 70г.! Селото е силата на тоз народ и всички наши писатели от преди век са певци на селото! Там е народа и ценностите му! Там на нивата и при воловете! Таз жена се опитва сега да сложи акцента на градските автори и теми, а те са маргинални, макар и в унисон с Европа! Нека се учат и градските и модерни автори, но основата е Вазов, Елин Пелин, Йовков, Михалаки Георгиев, Т. Влайков и др.
114
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Помня че Павел Вежинов го учихме в малките класове с "Един есенен ден по шосето", години по късно продължавах да съм убеден че нещо му хлопа на автора. На скоро се захванах със събраните му съчинения и видях че нищо му няма, просто мястото му не е било в 6-ти клас с точно този разказ
113
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Вижда се, че ще се борят с дядо Иван в литературата и ще махат Вазов и Ботев! Тази е соросоиид- с една дума!
112
1
 
0
 
! Отговори
Става преди 7 месеца
Става
111
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Някога,никой не ме е питал,искам,или не искам да ходя на училище!Ако това беше така,сега от целият "народ",щеше да има една шепа грамотни,а останалите нямаше да са искали да ходят на училище!Някога "неграмотните" родители боготворяха училището и учителя!Сега те са се превърнали в някакъв *** в "ръцете" на чиновници и "родители"!Някога плющяха шамари по бузуте и пръчки по ръцете,ама "чедото" не смееше да каже за това в къщи,защото истинският пердах беше там.Така се роди грамотно поколение!!!
110
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Някой да попита тая паткаШляпава,тя,която се титулова като някаква проВезорка,по кое време и по коя система е учила,щом отрича всичко прилагано досега,като "материяал" за обучение?И като методология?!Защото,щом отрича всичко досега,като нещо непродуктивно и "мразено" от учащите се,тя самата не попада ли в този кюп на неграмотници?!Значи тя самата трябва да отрече и премахне всички свои дипломи!Аман от нагаждачески напъни,в угода на рушителите на българското познание и духовност!Позор евроБоклук!
109
3
 
18
 
! Отговори
Щирлиц преди 7 месеца
Антибългарска пропаганда,подкрепяна от антибългарските ...журналисти и средства за осведомяване,край нямате,ей....
108
1
 
10
 
! Отговори
тя преди 7 месеца
Тая съди по себе си !
107
1
 
10
 
! Отговори
gg преди 7 месеца
Не само. Всички останали предмети в училище и начина на преподаване предполагат запаметяване и възпроизвеждане на информация, нищо повече. Няма как по 10 предмета да те учат как да зубриш и да възпроизвеждаш като робот, а само по литература да се очаква от теб да разсъждаваш и анализираш.
106
0
 
4
 
! Отговори
маша преди 7 месеца
До Сата НАТО::На времето,ехе,чак на края в трети клас,ако пишеш красиво ти разрешаваха да започнеш писане с перодръжка.Да,всеки си имаше перодръжка и мастилница.Чак после навлязоха химикалките.Та,имаше час по краснопис.
105
19
 
7
 
! Отговори
бай брадър преди 7 месеца
Какво лошо казва жената. Няма по-скучно четиво от Под Игото. Не бих седнал да го чета ако не беше задължително в училище навремето. Въобще целия Вазов, с цялото ми уважение към него, е доста сух и трудно смилаем. И не е за всеки. Да му окажем уважение, да, ама да пълним програмата само с него - хайде няма нужда.
104
5
 
13
 
! Отговори
някой преди 7 месеца
В образованието няма учители и преподаватели - има "кадри". Като ей тая куха лейка, която от чудене чии *** да целува е забравила как се работи с хора. Навсякъде чиновници, програми и прочие простотия. как едно време учителят е бил важта фигура? сега е нищо. сега важният е чиновникът. Ей затова дебилизмът и олигофренията е нормалното състояние на "учениците".
103
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Не повече от 2% от децата четат. И това е не заради диктовката, а заради упадъка в българското образование. С такива академици и професори не се очаква друго.
102
4
 
23
 
! Отговори
Нора преди 7 месеца
Тази женица е толкова ниска топка, че не е за вярване, че преподава в СУ. Лично съм се срещала с нея. Страховито проста, постмодерна, либерална персона. Съчинени постижения, лакейско отношение към силните на деня и потресаващо некомпетентна. От кликата на Бойко Пенчев и Георги Господинов- няма какво повече да се добави.
101
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Откога, Проф. Лечева, започна да разбираш от тези неща? От 30 г. съм учител и по-ненадежно, безпросветно, функционално неграмотно, неуко поколение, България не е имала! Спрете да захлебвате с неработещи и *** формули, които са велики само във вашите глави, защото съсипахте българското образование!
100
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Днешните деца са изключително привилегировани - всичките им домашни ги пише ИИ и все пак мрънкат че са претоварени. По мое време нямаше ИИ но аз успявах да си напиша домашното в междучасията а по някога докато учителката го диктуваше успявах да си реша задачите по математика физика или химия. Сега всичко им е наготово. Но да посолството има нужда от роби в тази територия
99
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Няма шанс за България. Каквото е нивото в училище такова е и в медиите.