Проф. Личева: Сухите диктовки и зубрене на теми убиват любовта на децата към четенето

Липсата на базова обща култура взривява диалога в обществото
28 авг 2023 14:40, Стела Стоянова
144
Проф. Личева: Сухите диктовки и зубрене на теми убиват любовта на децата към четенето
Снимка БГНЕС, архив

Промените в учебните програми, предложени от МОН, разбуниха духовете сред преподавателите. Dnes.bg започна разговори с учители и университетски преподаватели доколко адекватни са те. Днес публикуваме мнението на проф. Амелия Личева - поет, критик и преподавател в СУ "Св. Климент Охридски".

- МОН свали „Под игото“ от десети в девети клас, с което силно намали изучаването на западноевропейската литература. Какви последици ще има това според Вас?

- Българската култура дължи много на преводите, затова и е изключително важно в училище балансът между свое и чуждо да бъде спазван и да не се концентрира училището само около български текстове. Особено единствено около тези, които са по темата „турско робство“, „ролята на Дядо Иван“ и селския бит.

Казвам това, защото е важно съвременните деца да се докосват до разнопосочни модели, да четат градски автори, да виждат усилията на родната литература да надскачи провинциалното и да не се зомбират от неизбежно платилите дан на епохата си митологеми, каквито изобилстват при автори като Иван Вазов. Разбира се, този тип писатели трябва да се изучават и трябва да се отчитат заслугите им, но това не бива да бъде за сметка на стойностни и оригинални наши автори като диаболистите, Павел Вежинов, Вера Мутафчиева, Георги Данаилов, Георги Марков...

Конкретно, слизането на „Под игото“ и „Паисий“ в IX клас води до намаляване на и без това рехавия корпус от западноевропейски текстове, заложени в учебните програми на деветокласниците. А как без тях ще се формира вкус към чуждото, различното, как ще се предизвикват сетивата, фантазията? А и как ще се разбира българската литература, ако не може да се установи диалог със ставащото в другите литератури по същото време?

- Всеки опит на МОН за промени в програмите се превръща във фарс. Какво по-радикално трябва да се промени в изучаването на литература в училище, за да не бъде маргинализирана тя в съзнанието на учениците?

- Едно от решенията е вкарването на повече съвременни текстове, защото през тях децата ще откриват проблемите на света, в който живеят. И това ще им покаже, че литературата не е безполезна, а има какво да каже за справянето с живота. Друго решение е да се отговори на вкуса на днешните ученици. Не казвам, че трябва да им се предлагат само забавни четива, но защо да няма фентъзи, научна фантастика, „Хари Потър“ и откъси от култови любовни романи? Няма лош начин, по който да се запалят децата по четенето. А стане ли това, тогава ще могат да се срещат и с по-традиционни четива, които смятаме за задължителни.

- Отиват ли си четящите поколения, или четенето се променя, и как преподаването на литература трябва да отговори на това?

- Смятам, че в момента е доста модерно да се чете. Забелязвам повече четящи младежи не само по коридорите на Университета, но и в метрото, някои ходят с книга в ръка и четат по улицата. Все по-често може да се натъкнем на такива. Много български писатели се ползват с голяма популярност и събират младежка публика. Да не говорим за опашките, по които хората чакаха за среща с Георги Господинов. Но за да продължи тази вълна, медиите трябва да помогнат, говорейки за успехите през литературата, културата, образованието, а не да акцентират само върху агресията и простотията. Нали си давате сметка защо толкова спонтанно българското общество се радваше на успеха на Нургюл Салимова. Защото тя успява с ума и таланта си и хората са зажаднели за такива примери и модели за идентификация.

Колкото до преподаването на литературата, трябва да се излезе от моделите на сухите анализи, диктовките на чужди мисли и зубренето на теми, че и на есета, защото те допълнително убиват любовта към четенето. В училище няма лошо да дадем право на децата да разсъждават, да изказват лични мнения, да свързват прочетенето със себе си. Критическото познаване на литературата е за професионално занимаващите се и е за хората с натрупана култура на четене. Но за да стигнем дотам, трябва да започнем със свободата.

Още по темата

- Какви са Вашите наблюдения над идващите студенти – увеличава ли се неграмотността или липсата на четене с разбиране?

- Трудно е да се обобщава. Няма как да говорим за някаква унифицирана категория студенти. Както и при всички групи в обществото, и сред тях има най-различни. Има страхотни млади хора, с много широки интереси, които още от училище са чели и знаят много. Но това се е случило заради семействата им или заради силно мотивирани, специални учители, които не са пестили времето си, за да им покажат какви светове се разкриват през книгите и колко това помага и в реалното живеене. Но има и такива деца, при които много си личи, че с този порив за олекотяване и намаляване на учебното съдържание се взривява това, което сме свикнали да наричаме базова обща култура. А няма ли я нея, зейват поколенчески пропасти, изобщо – взривява се нормалният диалог в обществото. Затова и смятам, че е толкова важно да опазим западноевропейските автори в програмите. Причината не е, че непременно искаме новите поколения да четат каквото ние сме чели и да се опират на канона, по който са се формирали възгледите на техните родители, а защото класиката е провереният път, който култивира ценности и  разширява кръгозора.

- Има ли според Вас достатъчно преподаватели, които да могат да се справят с новата си роля в преподаването на литература?

- Има, разбира се. Но любовта към четенето не трябва да зависи само от личността на учителя. Трябва да заложим модели на обучение, които стимулират самостоятелност, критическо мислене и култивират добър вкус. Има и още нещо. Трябва да върнем авторитета на професията учител, да говорим за успешните учители, за да могат децата да изпитват уважение, да им имат доверие. В крайна сметка, трябва да върнем доверието в експертността и повече да залагаме на успехите, постигнати чрез знание.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


144
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
58
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Трябва да има повече свободно избираеми предмети или ако някой иска да учи по-малко да учи по задълбочено по това което е избрал. Да се учат твърде много неща няма особен смисъл.
57
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Малее, тази ще уплаши студентите. Ще си глътнат граматиката!
56
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Забавното е колко много всезнайковци има в коментарите. Много знаят, ама във фишовете с мизерните им заплатки ясно си пише, че нищо не знаят. Професори по всичкология. Децата им аутсайдерите на Европа. Те, самите- аутсайдерите на света. Ама много знаят по всяка тема ахахахахахахахах. Колко жало да е да си бедняк всезнайко.
55
3
 
5
 
! Отговори
Георги Илиев Митев преди 8 месеца
Да беше изредила още комунистически *** , за да бъдат възпитавани отрочетата им като " деца на социализма " . От пусто в празно говорене и подмазване на авторите , които са облагоденстеани от времето на социализма и тоталитаризма на другаря Тодор Живков .
54
2
 
2
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 8 месеца
София на пъстротата където църква, синагога и джамия прибират своите поклонници а в университетката помия цафтят и връзват всякакви ***, където любовта към книгата се проповядва от безкнижни, където ежедневните ни грежи се облекчават от партийци безгрижни... ето и аз написах малко поезия айде направете ме професор, ама нямам петолъчка в джоба е не се кланям на вождове хахаха
53
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Професоке, я кажИ как да учат теа нашти неграмотници кат забили глАви у телефоно.
52
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Гербаджийска всеядна *** като бачо си.
51
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
И КВО ЛИЧЕВА ДА НАПРАВИМ БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЦЕ КАРЪЩИК ОТ ЦЪРКВА, ДЖАМИЯ И СИНАГОГО ЗА ДА НЕ ЗНАЯТ ДЕЦАТА КОИ СА И КАКВИ СА... НАЛИ. ИЛИ МОЖЕ БИ КУЛТУРЕН ОБМЕН НА ОПИТ ЕВРЕЙЧЕТАТА В ДЖАМИЯТА И Т.Н...
50
6
 
2
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 8 месеца
Въпросът не е толкова за любовта към четенето а защо ги храним тия бабички из университетите че и постове в държавата им даваме е на тях и на техните партийни господари.
49
2
 
2
 
! Отговори
Deep Zone преди 8 месеца
Положението вече тотално е сбъркано и училището няма как да изостава от общите тенденции за чалга/гнуссни реалитита и фалшиви модели на поведение при момчетата и момичетата (батки и пластмасови кукли) За да се преобърне модела и четенето отново да стане ЯКО: 1/ в детската градина четене на приказките-игри на Никола Райков за малкото таласъмче2/ в началното училище четене на книги-игри, Алиса и Незнайко3/ в гимназията четене на Кинг, Ремарк, Стайнбек, Вонегът, Пратчет и Дъглас Адамс
48
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
СТИХ ОТ ЛИЧЕВА: "софия на пъстротата,където църква, джамия и синагогатолерантно свързват пътя" ПОВЕЧЕ НЕ Е НУЖНО ВЕДНАГА СТАВА ЯСНО НА КОЙ ГОСПОД СЕ КЛАНЯ. КУЛТУРЕН ***.
47
2
 
5
 
! Отговори
МИШО ШАМАРА преди 8 месеца
Такава поезия и аз пишем баце
46
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
РАП ПРОФЕСОР АМЕЛИ ТИ
45
5
 
9
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 8 месеца
Професор Амелия Личева и стихосбирката и "МОИТЕ ЕВРОПИ", горката дори не знае че имената на континентите нямат множествено число когато са по един. А дори да са два пак нямат. Стиховете вътре будят само насмешка с поетичните си качества.. СТАВАТ ЗА РАП.
44
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
"..да говорим за успешните учители, за да могат децата да изпитват уважение, да им имат доверие." Права е, обаче нема да стане. Свестните и успешни хора се научиха да си вършат работата тихичко и незабелязано, защото иначе все ще се намери някой да им развали работата. Така е още от времето на комунизъма. Нищо не се е променило, даже по-зле е станало. Затова се говори, а и се виждат само некадърните. Свестните не ги виждаме.
43
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Никога не съм зубрил теми. Не е моето. Математик съм, информатик, програмист. Пълен отличник. Умея да пиша правилно и слава Богу имахме страхотни учители, които ни караха да мислим. Да, имало е разни теми по литература, но подхождах с разбиране и мислене, не съм наизустявал нищо. Вече откъм есета имам 2 финала на Олимпиади по философия и сума награди. Умея да пиша. И грамотно, и правилно граматически. А зазубрянето на разни теми е работа за аутсайдери в живота.
42
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
ДА ТЕ УЧИ НА ЛЮБОВ КЪМ ЧЕТЕНЕТО ЕДИН СЛАБ ПОЕТ И ПОСРЕДСТВЕН КРИТИК СИ Е НАПРАВО ОБИДА.
41
3
 
15
 
! Отговори
РАБОТЕЩ ЧОВЕК преди 8 месеца
Проф.Личева води една МП в Софийския,в която чете едно склери бабе от Пловдив.Преподават и такива на хонорар,завършили нейната МП,защото са си много близки.В славянски филологии се отнасят със студентите си като с малоуми.Там рядко има начетени деца.Тя е известна още и това,че беше дясна ръка на ректора в президентските избори.Една надута "професорка" удобна във всички времена - минали и настоящи.
40
2
 
14
 
! Отговори
?! преди 8 месеца
Уважаемата госпожа е една от най-некомпетентните преподаватели в Факултета по славянски филологии. Като студент преди години в този факултет мога да споделя, че тя рядко влизаше на лекции, а още по-рядко се вълнуваше от студентите. Не ми се иска да влизам в детайли за простотията, ширеща се от тази жена, представяща себе си за поетеса. Но, в този факултет и конкретно преподавателите по съвременна л-ра са си една клика от приятелчета и няма значение кой какво пише. Взаимно си пишат похвали.
39
3
 
3
 
! Отговори
Бонго Бонго преди 8 месеца
Много от произведенията са за педофили...По история пълно с лъжи.