Проф. Личева: Сухите диктовки и зубрене на теми убиват любовта на децата към четенето

Липсата на базова обща култура взривява диалога в обществото
28 авг 2023 14:40, Стела Стоянова
144
Проф. Личева: Сухите диктовки и зубрене на теми убиват любовта на децата към четенето
Снимка БГНЕС, архив

Промените в учебните програми, предложени от МОН, разбуниха духовете сред преподавателите. Dnes.bg започна разговори с учители и университетски преподаватели доколко адекватни са те. Днес публикуваме мнението на проф. Амелия Личева - поет, критик и преподавател в СУ "Св. Климент Охридски".

- МОН свали „Под игото“ от десети в девети клас, с което силно намали изучаването на западноевропейската литература. Какви последици ще има това според Вас?

- Българската култура дължи много на преводите, затова и е изключително важно в училище балансът между свое и чуждо да бъде спазван и да не се концентрира училището само около български текстове. Особено единствено около тези, които са по темата „турско робство“, „ролята на Дядо Иван“ и селския бит.

Казвам това, защото е важно съвременните деца да се докосват до разнопосочни модели, да четат градски автори, да виждат усилията на родната литература да надскачи провинциалното и да не се зомбират от неизбежно платилите дан на епохата си митологеми, каквито изобилстват при автори като Иван Вазов. Разбира се, този тип писатели трябва да се изучават и трябва да се отчитат заслугите им, но това не бива да бъде за сметка на стойностни и оригинални наши автори като диаболистите, Павел Вежинов, Вера Мутафчиева, Георги Данаилов, Георги Марков...

Конкретно, слизането на „Под игото“ и „Паисий“ в IX клас води до намаляване на и без това рехавия корпус от западноевропейски текстове, заложени в учебните програми на деветокласниците. А как без тях ще се формира вкус към чуждото, различното, как ще се предизвикват сетивата, фантазията? А и как ще се разбира българската литература, ако не може да се установи диалог със ставащото в другите литератури по същото време?

- Всеки опит на МОН за промени в програмите се превръща във фарс. Какво по-радикално трябва да се промени в изучаването на литература в училище, за да не бъде маргинализирана тя в съзнанието на учениците?

- Едно от решенията е вкарването на повече съвременни текстове, защото през тях децата ще откриват проблемите на света, в който живеят. И това ще им покаже, че литературата не е безполезна, а има какво да каже за справянето с живота. Друго решение е да се отговори на вкуса на днешните ученици. Не казвам, че трябва да им се предлагат само забавни четива, но защо да няма фентъзи, научна фантастика, „Хари Потър“ и откъси от култови любовни романи? Няма лош начин, по който да се запалят децата по четенето. А стане ли това, тогава ще могат да се срещат и с по-традиционни четива, които смятаме за задължителни.

- Отиват ли си четящите поколения, или четенето се променя, и как преподаването на литература трябва да отговори на това?

- Смятам, че в момента е доста модерно да се чете. Забелязвам повече четящи младежи не само по коридорите на Университета, но и в метрото, някои ходят с книга в ръка и четат по улицата. Все по-често може да се натъкнем на такива. Много български писатели се ползват с голяма популярност и събират младежка публика. Да не говорим за опашките, по които хората чакаха за среща с Георги Господинов. Но за да продължи тази вълна, медиите трябва да помогнат, говорейки за успехите през литературата, културата, образованието, а не да акцентират само върху агресията и простотията. Нали си давате сметка защо толкова спонтанно българското общество се радваше на успеха на Нургюл Салимова. Защото тя успява с ума и таланта си и хората са зажаднели за такива примери и модели за идентификация.

Колкото до преподаването на литературата, трябва да се излезе от моделите на сухите анализи, диктовките на чужди мисли и зубренето на теми, че и на есета, защото те допълнително убиват любовта към четенето. В училище няма лошо да дадем право на децата да разсъждават, да изказват лични мнения, да свързват прочетенето със себе си. Критическото познаване на литературата е за професионално занимаващите се и е за хората с натрупана култура на четене. Но за да стигнем дотам, трябва да започнем със свободата.

Още по темата

- Какви са Вашите наблюдения над идващите студенти – увеличава ли се неграмотността или липсата на четене с разбиране?

- Трудно е да се обобщава. Няма как да говорим за някаква унифицирана категория студенти. Както и при всички групи в обществото, и сред тях има най-различни. Има страхотни млади хора, с много широки интереси, които още от училище са чели и знаят много. Но това се е случило заради семействата им или заради силно мотивирани, специални учители, които не са пестили времето си, за да им покажат какви светове се разкриват през книгите и колко това помага и в реалното живеене. Но има и такива деца, при които много си личи, че с този порив за олекотяване и намаляване на учебното съдържание се взривява това, което сме свикнали да наричаме базова обща култура. А няма ли я нея, зейват поколенчески пропасти, изобщо – взривява се нормалният диалог в обществото. Затова и смятам, че е толкова важно да опазим западноевропейските автори в програмите. Причината не е, че непременно искаме новите поколения да четат каквото ние сме чели и да се опират на канона, по който са се формирали възгледите на техните родители, а защото класиката е провереният път, който култивира ценности и  разширява кръгозора.

- Има ли според Вас достатъчно преподаватели, които да могат да се справят с новата си роля в преподаването на литература?

- Има, разбира се. Но любовта към четенето не трябва да зависи само от личността на учителя. Трябва да заложим модели на обучение, които стимулират самостоятелност, критическо мислене и култивират добър вкус. Има и още нещо. Трябва да върнем авторитета на професията учител, да говорим за успешните учители, за да могат децата да изпитват уважение, да им имат доверие. В крайна сметка, трябва да върнем доверието в експертността и повече да залагаме на успехите, постигнати чрез знание.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


144
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
78
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Системата на джендъробразование трябва да се тества. Децата на всички политици, десни партии да се запишат в тези джендърпаралелки.
77
6
 
7
 
! Отговори
учуден преди 8 месеца
Нека не подценяваме и приноса на "дистанционното обучение" в "Teams" и прочие идиотизми, които стимулираха не само учениците, но и учителите да не четат!!!Споделям от личен опит!
76
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Така ще бъде джендърското положение в държавата и образованието, под управлението на джендърпоетите: - Обичаш ли да четеш? - Да, обичам. - А четеш ли? - Не, защото губя любовта си към четенето.
75
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Закривайте училищата,за да им е забавно наа подрастващите.Добре,че детето ми завърши.
74
4
 
9
 
! Отговори
Рендету преди 8 месеца
Е, как без "сухи диктовки" ще научиш децата да пишат??? Я, тогава въобще да не изпращаме децата на У-ще, за да не загубят любвта си към Знанията!!!!!! От кое НПО ви "изкопават" такива "професори" по детска психология, бе????
73
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Мисля, че трябва да има отделни паралелки за джендъробразование, където да не се учи Вазоз и да се учи по съвременна джендърлитература, и класическо образование, където да се учи Вазов и да не се учи съвременна джендърлитература. Всеки да избира какво иска да учи. Може да се пуснат експериментали паралелки за джендъробразование и да се пробва интереса към него. Тази джендърпоетеса да си преподава джендърсекса, джендърфантазито и джендърхарипотърството.
72
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Каквото и да ви предлагат джендърпоетите, то ще е нещо копирано от Запада. На Запад е джендъробразование. Тук го украсяват и крият зад поетични безсмислици на джендърпоети. Но след това лъсва грозната истина и вече е късно за измамените.
71
1
 
5
 
! Отговори
Лекар ихтиманец преди 8 месеца
Чета и не вярвам на очите си. Вазов ще се обърне в гроба. Мисрките ли са виновни, ние самите ли някъде сбъркахме?Журналистите ника не са се славили като грамотно съсловие. Макар че и моите колеги вървят назад!
70
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Тази неизвестна "поетеса" желае джендъробразование за всички деца на България.
69
3
 
7
 
! Отговори
Ибрикoв преди 8 месеца
Важно е сега да приучим децата към сочните диктовки под патронажа на Америка за България и други фондации под козирката на Джордж Coрос. Да ги въведем трайно в джeндъp идеологията, както ни е препоръчано от нашите партньори от амeриканското посолство.
68
0
 
2
 
! Отговори
Евразин Алахакбаров преди 8 месеца
асен личев къв и е на тая поетеса?
67
0
 
1
 
! Отговори
IQ 3.14 преди 8 месеца
До Ивелин Михайлов що, тая дето е била цел живот директор на водопад и е работа да се бърка на педагозите, нале?
66
11
 
1
 
! Отговори
Не обичам да чета преди 8 месеца
Скучно и досадно ми е. Твърде малко неща, които съм чел са допринесли нещо за езиковата ми и т.н. култура. Какво да направим? Ще ме наказвате защото ми е скучно ли? Още в 7-ми клас четях на три езика брилянтно. Превеждах на "прима виста" /с изключение на техническа литература/. Години на мъчение и досада изкарах заради някаква заветна и никому непотребна оценка.
65
3
 
3
 
! Отговори
IQ 3.14 преди 8 месеца
а, демек се пресегат към парите за курсове :) иначе, това което трябва да се знае е : Главен редактор на Литературен вестник Редактор в издаваното от Факултет Славянски филологии списание Литературата. Литературен наблюдател на вестник Култура. Наблюдател за книги на вестник Капитал . Съветник на Надежда Михайлова в качеството й на министър на външните работи и лидер на СДС. Общински съветник в Столичния общински съвет от групата на СДС Съветник на еврокомисаря Меглена Кунева
64
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
турско робство, ролята на Дядо Иван и селския бит ..... Ами на практика това е било, госпожо професор повече от 500 години. Каква съпоставка, ако премахнете това. А на вас защо ви е съпоставка? Литературата си е литература, а всяка съпоставка е повод да искате да се прави някакъв избор. На там ли биете? Зубренето на теми убивало четенето. А пък тестовете развиват усет към лотариите и хазарта. Така ли е?
63
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Дайте да им даваме за домашно да си пишат в ТикТок!!! Това ще е истинска любов!
62
7
 
8
 
! Отговори
до 74 преди 8 месеца
На децата от 90те (аз съм такова) никой нищо не им е натяквал. Ако вече са имали ТКЗС-ари родители, друга тема. Аз съм от интелектуално семейство в крак с модата. Още от 21 тотално самостоятелен- 3 бизнеса, ИТ спец, пасивен доход и за децата ми, 4 собствени жилища, въпреки че имам 12 наследствени. Без никаква помощ от родителите ми. Въпрос на възпитание и ценности. Всеки според средата си. бачкаторите раждат бачкатори в общия случай. На техните деца им се натяква и ги бият.
61
5
 
2
 
! Отговори
Hoqsan преди 8 месеца
До АнонименКакто и обратното не е възможно..за т'ва децата на 90-те израстнаха така - неразбрани...защо им се натякват неща от миналото без никакъв поглед върху бъдещето.
60
0
 
2
 
! Отговори
Hoqsan преди 8 месеца
Ще се сетите, ама изгубихте едно цяло поколение..
59
2
 
15
 
! Отговори
ДА ЖИВЕЙ! преди 8 месеца
Да живеят всички "професори" като Личева.Бездарни,но нахални.В славянски факултет има кадърни и смеслени преподаватели,но Личева притиска всички,които могат да я засенчат.Надута като всеки некадърник.Настъпиш ли я,цитирайки правилник или закон става като оса.Не е свикнала някой да и противоречи.