Случаят „Вера Су“: Техническа неизправност, човешка небрежност, незнаене на английски?

Случаи от миналото, които напомнят на този със заседналия край Камен бряг кораб
9 окт 2021 09:35, Елка Василева
50
 Случаят „Вера Су“: Техническа неизправност, човешка небрежност, незнаене на английски?
Снимка: архив, БГНЕС

Инцидентът с товарния кораб „Вера Су“ край Камен бряг припомни на морската общност у нас и за други случаи, в които плавателни съдове и екипажите им попадат в трудни ситуации. Моряците знаят, че малка грешка в морето може да има фатални последици.

Свилен Крайчев е дългогодишен морски капитан. Казва, че причините за инцидентите на море може да са следствие на човешка небрежност, но и поради временна техническа неизправност, предаде БНТ.

Още по темата

"Аз лично съм имал такъв случай с жирокомпаса, който се следи от автопилота и когато изтърве, корабът тръгва в друга посока. Излязохме също на едни скали, но бързо го видях, това е моят личен опит", разказа к.д.п. Свилен Крайчев от Българската морска камара.

Според Крайчев, ако на мостика на "Вера Су" е имало дежурни, те със сигурност са щели да чуят повикванията на операторите от Службата за контрол на морския трафик.

"Доколко пък този, който е там, е говорил английски, понеже комуникацията е на английски език в морските среди. Доколко е разбирал какво му се говори, това също е под въпрос", коментира още Крайчев.

Звучи невероятно, но все още има кораби с команден състав, който не говори добре английски език. Това понякога също може да причини авария.

"Аз имах случай с известния "Мехмед Аслан", който потъна на кея. Но си спомням, че капитанът на кораба много трудно говореше английски, английският му беше почти нулев. Така че и това може да го има", допълни капитан Крайчев.

И докато днес мнозина се питат чия собственост е "Вера Су", то случай отпреди десетилетия може да бъде от помощ. Тогава български моряци намират бедстващия кораб "Памела" край Италия, който става българска собственост под името "Бреза" .

"Един кораб при лошо време и силен крен, екипажът напуска кораба. Той превозва дървен материал, доколкото си спомням. БМФ го намира и спасява. И по морските конвенции този, който спаси кораба, остава негов. И така той влезе в състава на БМФ", разказа капитанът.

Ако лошото време и силните вълни разбият "Вера Су", той ще последва съдбата на "Муун Лейк", който заседна преди близо 20 години в акваторията на Паша дере край Варна. След като стана ясно, че не може да бъде изтеглен, плавателният съд стана собственост на община Варна. По-късно беше продаден на търг за старо желязо. Камбаната на кораба "Муун лейк" сега е във фоайето пред кабинета на кмета в сградата на община Варна.

Лошото време в района на Камен бряг днес не позволява да започне разтоварването на азотния тор от заседналия кораб "Вера Су". Според метереологичната прогноза очакванията са утре да има благоприятни условия и акцията да започне.

Според плана за действие в операцията ще се включат три баржи, които ще бъдат надути на пристанището във Варна и провлачени до Камен бряг. На борда на кораба трябва да се качи екипаж, който да включи агрегатите и системите. Обмисля се екипажът да е български под ръководството на капитан Венцислав Иванов, директор на Морската администрация.

Към момента корабът е укрепен. 3 котви и въжета придържат плавателния съд, който е подложен на силния вятър и вълнение, което тази сутрин е 4 бала.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


50
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
1
 
12
 
! Отговори
999 преди 2 години
Заспали са, защото са били пияни и не са чули повикванията на бреговата охрана.
10
1
 
9
 
! Отговори
Правова държава преди 2 години
С уволнения няма да стане, трябва някой да полежи в затвора, и то не само от турския екипаж. Обаче, най-вероятно нещата ще се развият като при случая със спуканата тръба, екокатастрофа, грандиозни по размер щети, а виновни няма.
9
1
 
0
 
! Отговори
SOS...SOS пак ли ще преди 2 години
ни ошaшавят днес?!?!
8
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Sram sa bg pak tasi slu4ka e sram gorkite morazi kato maimuni po mrejata islisaha i se kateriha bg njama vartoleti daje no ako e sa boku i dr mutri bogataschi ima a i v satvora kapitan i pomoschnik miseria girkite hora pristionizite na svobota korumpiranite na svoboda kapitana vinoven v satvora taka kakto se rasbi i po4ina voennia bg pilot ne se rasbra koi e vnoven bog da go prosti vs prestao.v bg prikriti na ofschorki bogataschi ispania maledivi kipar dubai vse nevinni mutri kradzi
7
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Нито едно от трите посочени. Четвърто е - контрабанда!
6
5
 
7
 
! Отговори
?!? преди 2 години
Всички искат кораба да потъне и затова нашето правителство гледа безучастно! Никой не се интересува от екологичната катастрофа която следва. Искат само парите! На кораба не му остава много! Ето това е едно добро управление според тях. Срамота!
5
3
 
10
 
! Отговори
Данко Харсъзина преди 2 години
За сметка на това правителството на Радев има планове за справяне със ситуацията и наблюдава непрекъснато потъването на кораба. Както се казва "Спокойно моряци, кораба потъва бавно но сигурно"!
4
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Потъващия кораб на фигуранта и некадърниците покрай него. Бойко е виновен нали другари?
3
6
 
6
 
! Отговори
Радева миризливка преди 2 години
Това е саботаж на ГЕРБ! Преди да отплават капитана и помощника са били на тайно посещение в Банкя, където лично Борисов ги е инструктирал къде да заседне кораба. Ердоган, който е приятел на Борисов също е помагал.
2
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Показно колко са кадърни калинките на радев. Пълна трагедия, така е в цялата държава.
1
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не,турска "работа"