Борисов – опасната атракция

Медийният експерт Николета Даскалова пред Dnes.bg
Обновена: 20 яну 2011 09:06 | 20 яну 2011 07:00,
141
Борисов – опасната атракция
Николета Даскалова. Снимка: fmd.bg

Николета Даскалова е експерт към Лабораторията за медиен мониторинг на фондация „Медийна демокрация”. Изследователските й интереси са в областта на съпоставителното медиазнание, новите медии и популярната култура. 

Според Картата на медийните зависимости, изготвена от агенция "Маркет Линкс" по поръчка на Фондация "Медийна демокрация", през изминалата година отношението на българските всекидневници към премиера е било по-скоро положително, а критичните материали за ГЕРБ и правителството са били повече, отколкото позитивните. Как оцелява митът "Борисов" в медиите?

Да, наистина Борисов успешно оцелява в медиите, което всъщност е и една от причините да оцелява в политиката. Ако погледнем в ретроспекция политическата кариера на министър-председателя, няма да е пресилено да кажем, че стъпките, които той измина, за да стигне до сегашната позиция на премиер, са стъпки през медиите. 

Борисов е силна атракция за средствата за информация още от момента, когато зае длъжността главен секретар на МВР. Спомняте ли си по-популярен главен секретар от него? Като кмет пък той беше с пъти повече в новинарските емисии, отколкото е сега неговата наследничка г-жа Фандъкова. 

Данните от медийния мониторинг показват също така, че настоящият министър-председател има по-висок медиен рейтинг, отколкото имаше Сергей Станишев, когато заемаше този пост. Всичко това е категоричен знак, че в медийния интерес към Бойко Борисов има нещо повече от интерес към институционалните роли, които той заема. И това нещо „в повече” трябва да търсим както в личните качества на Борисов, така и в характера на медийната среда.

Безспорно Борисов е колоритна фигура и силен магнит за медийно отразяване – цветущ език, дръзко поведение, самочувствие като на екшън герой, вплитане на персонално вживяване и биографични препратки, иронизиране на противниците си, представяне на проблеми и ситуации по един опростен и лесно смилаем маниер. Този е лош, онзи е виновен, нашите успехи са тези и тези. Тази формула на публично поведение се оказва двойно успешна – както за политическата фигура, така и за медиите, които печелят аудитория дори само от показването на подобен стил на публично присъствие. Стил, който можем да наречем жълт, забавен, при всички случаи пораждащ отношение. Изобщо, Борисов успешно се вписа в комерсиалния медиен тон. 

Митът "Борисов", както казвате, е всъщност най-осезаемата политическа реалност – лидерът на изпълнителната власт. И когато медийното отношение към тази важна реалност е преобладаващо безкритично, тогава е налице голяма опасност. Още повече, че медийното отношение е така нездраво, както виждаме от Картата на медийните зависимости – позитивно към Борисов и негативно към институциите, които същият този Борисов оглавява. В крайна сметка това е един и същ мета политически субект. Подобна раздвоеност в медийния тон най-малкото показва вътрешна нестабилност и отказ от разпознаване на причинно-следствени зависимости между лидер и институция. Всичко това е в полза на лидера.

Къде са по-ефективни политическите послания - в "сериозните" български всекидневници или в "жълтата" преса?

Безспорно в жълтите медийни канали посланията звучат по-ефектно, по-скандално и по-пикантно. Една от принципните особености на жълтата преса е това, че тя винаги работи в морално-оценъчен режим. Казва или силно подсказва кое е правилно и кое грешно и така поражда отношение към героите, които са на страниците й. Неслучайно подобен род издания работят с щампи като „срамота”, „ужас”, „позор” и други в този дух. Това автоматично се пренася и върху политическите герои, които стават обект на жълт интерес. Жълтото политическо много по-лесно събужда отношение, отколкото сериозното политическо. Най-вече емоционално отношение. 

Адекватна ли беше медийната реакция след разпространените от вестник "Галерия" и РЗС записи на телефонни разговори на висши представители на властта?

Медиите попаднаха в много трудна ситуация. Първо, защото трябваше да реагират на информация със скрит произход. И второ, защото трябваше да реагират на атака не срещу кого да е, а срещу медийно харизматичния премиер. В такава сложна, почти патова ситуация, най-правилният ход, струва ми се, е търсенето на колкото се може повече и колкото се може по-чиста информация. Направи впечатление – позитивно, че в този стресов момент медиите станаха по-отворени, по-гостоприемни за гласовете и гледните точки на различни политически субекти, включително от опозицията. 

От друга страна, най-широко представената интерпретация на случващото се бе именно на властта. Отново най-търсени бяха думите на Бойко Борисов. Разбира се, това е обяснимо – все пак Борисов е видимата страна в този скандал. Необяснено обаче остава коя точно е невидимата страна, какви са причините за подобна атака, какви са преките и косвените последици за политическия процес от така случващите се „разкрития”, независимо от тяхната автентичност. Именно тук проличава слабостта на журналистиката – нейното безсилие да осветява и да разследва дълбоките политически зависимости, т.е. да отиде отвъд регистрирането на ефектите. В този смисъл политиците изпреварват медиите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


141
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
99
4
 
8
 
! Отговори
батко преди 13 години
тая ако я опъна 1 път и ще стане друг вид експерт.ми заслужава си ***.кво сега
98
12
 
13
 
! Отговори
972 преди 13 години
BOIKO NEMA ALTERNATIVA.NE I V TOZI MOMENT.
97
0
 
10
 
! Отговори
Survivor преди 13 години
Последната серия на "Заразно зло" . Място на действието -България. Наименование на филма " Няма живот и след смъртта"
96
9
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Абе умрял си от срам. Не умря 21 години сега умря.Червеноярмеец.
95
9
 
27
 
! Отговори
mestessa преди 13 години
Да, Борисов успешно се е вписал в комерсиалния медиен тон, а ние умряхме от срам пред света.
94
5
 
13
 
! Отговори
Пич преди 13 години
Като прочета нещо от сорта - "експерт към Лабораторията за медиен мониторинг на фондация Медийна демокрация. " и спирам да чета нататък. Какви са тия длъжности, какво е това нещо?! Сувременното общество тотално се изврати и после се чудим защо нещата не вървят. Докато се наливат милиони и милиарди за някакви фондации от типа - "Медийна демокрация" и има "експерти за медиен мониторинг", този свят няма да се оправи. Хората учат 10 години и после цял живот специализират за да станат лекари и посл
93
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
АЗ НЕ ВИЖДАМ НИщО СВЪРЗАНО СЪС ЗАГЛАВИЕТО В ИЗЛОЖЕНИЕТО НА ТОВА ДИВОЙЧЕ - ПО-СКОРО КАЗВА ЧЕ БОЙКО СИ ГО БИВА;)
92
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
АБЕ *** КОЙ ЩЕ ТИ ЧЕТЕ ГЛУПОСТИТЕ БЕ НИЕ СМЕ НА РАБОТА НЕ СМЕ НА ЗАПЛАТА В САЙТА КАТО ТЕБ
91
3
 
2
 
! Отговори
gfhjm преди 13 години
6tom ima bogati -6te ima mnooooooooooooogooooooooooooo bedni ;za sajalenie da my mislim ponqma6tite.znaete te si go aide 4ao
90
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Хубава мацка, става...
89
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
ми какво го анализира тая овца тогава. ББ тва ББ онва. те и догана така му се въртяха и затова още пее в хора. един куп маймуни правят стотинки като пишат статии за тях, после им правят и сравнителен анализ. анализираме
88
3
 
9
 
! Отговори
c преди 13 години
Ценови тесли дялкат парите ни през 2011Ценово цунами ще ни удари през новата 2011 г., прогнозират експерти. Серия от увеличения на много стоки ни заляха още от 1 януари, а други предстоят в следващите месеци.Ценовата тесла обхваща почти всички сектори на икономиката и ще бръкне дълбоко в джоба на българина. Изчисленията на икономисти показват, че като се съберат процентите на повишение на цените, реалните доходи на домакинство ще паднат минимум с около 40-50 лв. месечно. Водата скача през февруари, токът - през юли От февруари цената на водата в София ще скочи между 6 и 10%, а в Пловдив увеличението ще е около 5 на сто.Електроразпределителните дружества пък опипват почвата за по-скъп ток от 1 юли. Процентът на увеличението ще зависи от инфлацията, натрупана в периода март 2010 - февруари 2011 г. Ако годишната инфлация се задържи около 5%, каквато вероятност има, то токът трябва да поскъпне с около 2%, пресмятат от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране. Парното надолу, но плащаме повече Цената на парното пада, но сметките ни ще са по-високи от миналата зима. След като енергийният регулатор реши да намали природния газ с малко над 5% от 1 януари, топлофикациите също свалят тарифите между 4.6 и 5.7% в различните градове.На практика обаче хората ще вадят от джоба си за топло повече спрямо миналата зима. Причината е в двете доста сериозни увеличения на цената на парното, които регулаторът прие през януари и юли 2010 г. Така реално сметките на хората в повечето градове през този януари ще бъдат с между 5 и 20 на сто по-високи спрямо миналия. Бензинът удря 2,30 лв. Заради новия акциз цените на горивата изхвърчаха с 3 ст. още от Нова година, а скъпият петрол и разходите за биодобавки ще ги вдигат още.Според анализатори през 2011 г. бензин с цена под 2,30-2,40 лева за литър няма да има. Още от 1 януари по колонките на бензиностанциите най-масовият А95 вървеше по 2.24 лв., а А98 - по 2.42 лв. Дизелът струва 2.31 лв., а пропан-бутанът се котира по 1.35 лв. Според повечето прогнози за следващата година нефтът ще се покачва заради възстановяването на световната икономика от кризата и повишеното търсене. Разчетите на Morgan Stanley показват, че през 2011 г. петролът ще стигне до 100 долара за барел. Ако това се сбъдне, то тогава у нас ще ни сюрпризират с поне още 10-15 ст. отгоре за литър. Подобно поскъпване ще доближи цените до рекордните нива от лятото на 2008 г., когато литър бензин бе стигнал до 2,43 лв.Освен вдигането на акциза и покачването на петрола, причина за високите цени са и разходите за въвеждане и поддръжка на системата, която дава възможност на митниците да следят какво влиза и излиза от складовете за горива, обясняват експерти. Изискването за слагане на екодобавка към бензина и дизела също оскъпява производството с около 2-3 ст.Храната все по-скъпа Повишаването на цената на фуража с близо 2 пъти ще доведе до сериозно увеличение на всички хранителни продукти по веригата - месо, яйца, мляко. Това прогнозира председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев. Тази зима олиото е поскъпнало с 43%, а брашното - с 28 на сто.Между 20 и 30% е поскъпването на годишна база на млечните произведения, а с около 10% по-високи са цените на пилешкото месо и рибата. С 20% повече плащаме за доматите тази зима, а цената на кг чесън е скочила с рекордните 107%. Все още не е ясно какво ще е увеличението на хляба, но някои производители прогнозират 20% скок. 30% от заплатите - за осигуровки От 1 януари реално в джобовете ни влизат по-малко пари заради увеличението на осигуровките. След като правителството увеличи с 1,8% вноската за фонд Пенсии, над 30% от заплатите през тази година ще отиват за социално и здравно осигуряване. Плащането се разпределя между работодател и работник в съотношение 60:40. Така на фирмата се падат 9.9% от вноската, а на работника - 7.9%.Простите сметки показват, че при заплата от 1000 лв. разходите за труд на един нает ще се увеличат с 1% за работодателя, т.е. с 10 лв. Личната вноска на работника пък ще нарасне с 0.8%, или с 8 лв., с които ще се намали възнаграждението ни. При заплата от 500 лв. работодателят ще трябва да плаща 5 лв. повече, а работникът - около 4 лв. *** тютюн ще загорчи Парламентът вдигна акциза и на тютюна, с който ръчно се свиват цигари, от 100 на 130 лв. за килограм. Имаше и по-жесток вариант - ставката да скочи на 152 лв./кг, но секирата бе отложена за 2012 г. В момента едни от най-продаваните вносни тютюни струват 9,00-9,90 лв. за 40 грама. Средно килограмът излиза 200 лв. и с него може да се свият около 1400 цигари. Така тютюнът за 20 цигари излиза 2,86 лв. С увеличението на акциза от тази година кило тютюн за пушене ще струва 236 лв. Така 20 свити цигари ще излязат 3,36 лв., което е с близо лев по-малко от същия клас пакетирани цигари. Удрят с 2% застраховките Данък от 2% върху премиите на застрахователните компании ще надуят с толкова цената на повечето полици като Гражданска отговорност и Каско. Новият налог не се отнася само за застраховките Живот, женитбена и детска, но и здравните, както и полиците на летателни апарати и плавателни съдове. Нови екотакси за коли От Нова година екотаксата за автомобили, по-стари от 10 г., се увеличи с 25 лв. и вече е 267 лв. вместо досегашните 242 лв. Новите возила също ще се облагат, макар и с по-малки суми - увеличението при тях е от 133 лв. на 146 лв. Идеята уж е да не ставаме морга за старите коли на Европа.Джипито ще прибира 2,40 лв. отгоре Таксата за джипи, която пенсионерите ще плащат, вече е 2,40 лв. (или 1% от минималната работна заплата). Според Закона за здравното осигуряване до края на миналата година за всяко отиване при личния или денталния лекар жените, навършили 60 г., и мъжете над 63 г. плащаха сумата от 1 лев, а остатъкът от 1,40 лв. се покриваше от републиканския бюджет. Данък колиба за бедните. От началото на месеца вече ще се облагат и сградите с данъчна оценка под 1680 лв. Въпреки че фискалният ефект от данък колиба ще бъде нищожен, управляващите мотивираха отпадането на необлагаемия минимум при имотите с това, че всички граждани трябва да бъдат равни пред държавата.През 2011 г. над 90 000 собственици на имоти в София ще плащат по-висок данък сгради и такса смет. Причината е, че Столичният общински съвет промени зонирането за определяне на налозите за някои райони и квартали и те преминаха в по-високата и скъпа категория. Увеличението на данък сгради за собствениците на имоти, които са попаднали в по-висока зона, ще е между 18 и 50%. Така налогът върху имотите ще се повиши с около 20-30 лв. до 90 лв. Около 20% по-висока ще е и такса смет.
87
1
 
3
 
! Отговори
5kov преди 13 години
Лесно е да се криеш зад "АНОНИМЕН" нали? Но ще се намери кой си!
86
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
фондации, изследвания,специалисти...Смешници! Изследват нещо,което се вижда и с обратното на бинокъла.Ето така се "претака зелето" !
85
7
 
16
 
! Отговори
Опашка за банани! преди 13 години
Въобще да живееш в България си е опасен АТРАКЦИОН...Къде копнеш се комунист излиза..... Айдее на минусите..Ха Ха... Целият свят почти ни е писал МИНУС заради мирния преходец ;тц;тц
84
0
 
13
 
! Отговори
Нещо гнило преди 13 години
....."фондация Медийна демокрация. Изследователските й интереси са в областта "..... Много купешко. Може ли да каже тази другарка, от къде се издържа тази фондация. Кой чичко плаща? Едиствено вярно са интересите на тази фондация. Пък и кой ги фабрикува тези наименования: "пражка пролет","синя революция", "революция на лалетата", "пустинна буря", че и Цв.Цв, бабрабар Петко с мъжете- "наглите", "октопод"... Нещо все на маймуни ни правят.
83
2
 
9
 
! Отговори
ха така преди 13 години
с една дума - чалгазицация
82
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
той просто си е ***
81
10
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Ако тези си изкарат мандата, на следващите избори в 'тъмната стаичка' ще гласуваме под наблюдението на видеокамери, а за всеки случай с гласоподавателя ще влиза и по един милиционер. Така де, да не стават грешки...... Това ни чака!
80
2
 
30
 
! Отговори
хм преди 13 години
Най-смешното от всичко е: жълтата преса взе ролята, която трябваше да има нормалната разследваща журналистика. Това е истински преврат! Това се получи в следствие на голямата "доброжелателност" на медиите към управляващите.