Катастрофата на SSJ100 и системните проблеми на авиацията в Русия

Пилоти-професионалисти от Русия масово мигрират в Китай
7 май 2019 15:00, Елка Василева
111
Катастрофата на SSJ100 и системните проблеми на авиацията в Русия
Снимка: Reuters

На московското летище "Шереметиево" катастрофира на 5 май вечерта самолет Сухой Суперджет 100 (Sukhoi Superjet 100 - SSJ100) на "Аерофлот". Машината изпълняваше полет SU1492 от Москва за Мурманск, но след 28 минути във въздуха пилотите взеха решение да се върнат на летището. Успяха да се приземят едва от втори опит; по време на кацането се запалиха двигателите и се пречупиха стойките на шасито. Пламъци обхванаха цялата опашна част на летателния апарат.

При въздушната катастрофа загинаха 41 души, сред които деца. Успяха да се спасят 33 пътници и четирима членове на екипажа. Образувано е наказателно дело. Руският президент Владимир Путин разпореди внимателно да се разследват обстоятелствата около трагедията, пише РЕГНУМ.

Говорителката на Следствения комитет на Руската федерация Светлана Петренко посочи основните версии за станалото, включващи неблагоприятни метеорологични условия, повреда на самолета, недостатъчна квалификация на пилотите, диспечерите и лицата, осъществили техническия преглед на машината.

Мълния довела до инцидента със самолета на "Аерофлот"?

Командирът на екипажа Денис Евдокимов съобщи за медиите, че самолетът е бил ударен от мълния.

"В момента на кацането нямахме радиовръзка. Успяхме да я възстановим чрез аварийната честота на радиостанцията. Но за кратко и с прекъсвания - щом кажехме няколко думи, връзката изчезваше. Диспечерите ни помагаха, дадоха ни трасе за заход към пистата", каза той.

Евдокимов отбеляза, че по време на кацането е била поддържана обичайната плавна скорост. Огънят по думите му е пламнал вече на пистата: "От кабината слезе първо вторият пилот, след него аз. Не бях погледнал веднага навън - има ли пожарникари, няма ли. Пожарна кола вече имаше. Пожарът при нас започна, след като кацнахме. Ще рече, във въздуха нямаше пожар . . . Пожарът бе след кацането, мисля, че заради приземяването. Сигурно там е причината. Пълните резервоари".

Според източник на Интерфакс самолетът се е запалил поради попадане на страничен предмет в левия горивен резервоар, който е бил разрушен изцяло. Може да са го пробили части от счупения колесник и да се е запалило изхвърленото гориво. Десният резервоар е пострадал по-слабо, повреден е при излизането на машината извън пистата.

"Аерофлот" засега не е правил изявления за причините, довели до извънредното произшествие; компанията съобщи само, че е създадена комисия, за да разследва причините и обстоятелствата около трагедията.

Изпълнителният директор на браншовата агенция "Авиапорт" Олег Пантелеев разказа пред РЕГНУМ, че аварийното кацане на летище "Шереметиево" е първата катастрофа от началото на търговската експлоатация на Суперджет 100. Последният инцидент с такъв летателен апарат е станал при демонстрационен полет в Индонезия, извършван в рамките на експерименталната авиация - следователно машината не се е намирала в търговска експлоатация.

"Причините като цяло се знаят, свързани са с т. нар. човешки фактор, а именно: изпълнявайки демонстрационен полет при лоша видимост, летателният апарат се е сблъскал с наземно препятствие - планински склон. За жалост екипажът не е имал време да предотврати сблъсъка. Но ако имаше данни, че някакви проблеми на Суперджет може да застрашат сигурността на полетите, самолетът нямаше да се експлоатира. Съвсем очевидно е, че всички самолети с валиден сертификат за тип и свидетелство за летателна годност се смятат за безусловно безопасни", съобщи Пантелеев.

Още по темата

Той допълни, че статистиката от използването на Суперджет 100 през 2018 г. е по-добра в сравнение с предходните години, но сегашните събития явно ще се отразят на статистическите данни по най-драматичен начин.

Въздушните катастрофи с руски самолети отдавна не са рядкост. През 2018 г. в Подмосковието катастрофира Ан-148 на компания "Саратовские авиалинии", а над Хмеймим - Ан-26. През 2017 г. се случи катастрофа с хеликоптер Робинсън Ар 66 над езеро Телецкое. През 2016 г. имаше две големи трагедии - Ту-154 на руските ВВС се разби край Сочи, а Боинг 737 на "ФлайДубай" - в Ростов на Дон. През 2015 г. хеликоптер Ми-8 падна в Красноярски край, а Еърбъс А321 на "Когалимавиа" - в Египет.

Русия заема видно място в списъка с въздушни инциденти на планетата. Но дори и тази картина не е пълна. На 11 април 2018 г. например техническа повреда доведе до катастрофа с Ил-76 в Алжир, при която загинаха 257 души. А през 2016 г. на самолета бе извършен възстановителен ремонт в Жуковски край Москва. Трагедии имаше и в съседни страни - Киргизстан и Украйна.

За сравнение ще посочим, че последната голяма въздушна катастрофа в САЩ се случи преди десетилетие - през 2009 г. В авиацията на Китай от години не са регистрирани мащабни произшествия. Впрочем тъкмо в Поднебесната империя мигрират масово пилоти-професионалисти от Русия.

"Ние сме велика авиационна сила, в световната история гордо звучат имената на Жуковски, Циолковски, Нестеров, Чкалов . . . И трябва да сме начело. Какво обаче става всъщност? Заради бюрократични неразбории, под лозунга за борба за сигурност на полетите практически е ликвидирана и е в кома малката авиация, разрушена е авиацията на ДОСААФ*, закриват се отлични авиационни учебни центрове, подготвящи превъзходни специалисти. У нас направо задушават ентусиастите, готови да инвестират пари, да създават за своя сметка летателни училища и летища", разказа пред "Московский комсомолец" руският летец Игор Сулим, изселил се в Китай.

В Русия се случват въздушни катастрофи с различни модели самолети, собственост на различни компании. И при все че изводите за трагедията в "Шереметиево" засега са ограничени и предварителни, в руската авиация безспорно личат системни проблеми. Може би същите, както и в много други сфери от икономиката на страната. Но тук, където грешките се плащат с живота на хора, те няма как да бъдат прикрити и затрупани с безсмислени думи.

*ДОСААФ - обществено-държавна организация в Русия, подпомагаща според статута й укрепването на отбранителната способност на страната, б. пр.
 

/БТА/


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
78
1
 
4
 
! Отговори
8888 преди 5 години
Темерифе = Тенерифе
77
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Водещия проблем на руската авиация - водката.
76
6
 
5
 
! Отговори
8888 преди 5 години
До Гошу 67 най - големите авиокатастрофи в света са - на летището Темерифе се сблъскват 2 самолета Боинг - над 550 загинали Самолет Боинг на японските авиолинии се блъска в планински склон - над 500 загинали - станал неуправляем в резултат на некачествен ремонт
75
6
 
21
 
! Отговори
руска тенекия преди 5 години
Щом даже Арменските авиолинии им го върнаха този самолет и им казаха че е ***, за какво говорим изобщо. Този Суперджет е супер само за едно - за старо желязо.
74
6
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До рускиняколкото и да се пенявиш, в България няма сериозен инцидент с граждански пътнически самолет вече повече от 30 години, за разлика от твоята русия, донякъде това се дължи на факта че спряхме да използваме Вашите летящи ковчези
73
16
 
7
 
! Отговори
рускиня преди 5 години
интересни коментари няма-сива посредственност опитва да забрави своя сивия живот, като бълва словесна помия.Колко от коментиращи са пилоти?диспетчери? конструктори?Цифром и словом 0,както и познанията ви в тази тема е кръгла нула. Интересно би било да се види как великите познавачи би реагирали в подобна ситуация?Най вероятно би подмокрили памперси,но сега !!!! какво познание се излива във форума!! като всички сте велики пилоти и конструктори защо не сте в кабини на самолета, а тук? Сполай
72
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен70А така.и какво излезе сега?Че тоя форум е виновен за руските авиокатастрофи.
71
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 7Абе не знам, бащата е бивш пилот от гражданската авиация и цял живот е летял на съветски самолети (над 30 години).Преди години мислех да си купувам руска въздушна пушка Байкал МП513М.Писах на един оръжеен магазин да ми рязяснят по-обстойно за какво става въпрос.Писах, че дядо ми имаше стара ловна пушка съветско производство и питах дали мога да разчитам, на същото качество.Отговора беше следния: - Пушката е руска, а не съветска, с което красноречиво Ви намеквам за качеството й.
70
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 64летец си колкото баба ми е Памела Андерсън, самолета е фактически фарадеев кафез, и мълниите напрактика не причиняват никакви щети на самолета, единственното което може да се случи е изменение на магнитното поле и краткотрайни смущения в радиовръзката, но тези системи обикновенно са добре защитени или поне трябва да бъдат, сега отделен въпрос е ако в тези самолети е пренебрегнато това
69
8
 
19
 
! Отговори
niki преди 5 години
Руската безаналогова техника.Жал ми е за този народ....
68
10
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
що за измeт има тук сред пишещите. Да се кефиш от смъртта на 40 човека ... поне съм сигурен че господ гледа и връща по същия начин.
67
5
 
9
 
! Отговори
V преди 5 години
Вярно е че и пилота е допуснал грешка като не се е отървал от горивото ,но на инцидента от миналата година се виждат пречупени назад колесници които са счупили задкрилките .А тогава самолета е кацал без гориво. Ако имат проблем с колесниците руснаците е по добре да го решат ,а не да рискуват живота на хората.Винаги съм вярвал че конструкцията на задните колесници не трябва да е такава .Има и друг начин за посрещане на натоварване напред ,а не надолу като при покой
66
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 10вместо да акцентират на перспективните руски самолети и първокласните двигатели на Николай Кузнецов НК-93.HK-93 е ракетен двигател използващ за гориво кислород.Имаше филм по Хистори ченъл преди няколко години.Кузнецов не е конструирал самолетни двигатели.
65
8
 
16
 
! Отговори
Гoшу преди 5 години
Колхозническите катастрофи - най-големите катастрофи в света!
64
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 61С каква ще техника да е обурудван, ако има пропуски при цялостното проектиране на самолета при напасването на различните компоненти....и т.н. се случват именно подобни трагедии.Просто не е нормално от мълния да има подобни последици за един самолет
63
12
 
5
 
! Отговори
Петров преди 5 години
да дойдат американците, те ще съсипят Русия докрай и ще нарекат това "демократизация". Може да изпратят и папата , да го покажат насам - натам. Изобщщо друго си е България с три съветски изтребителя и един съветски хеликоптер да дава съвети за самолетите в Русия.
62
8
 
3
 
! Отговори
до 59 преди 5 години
момче не пиши глупости, аз съм военен летец и много добре знам какво е мълния да попадне по корпуса...поне прочети първо като давсш мнение....а не с псевдо знанията си по физика от 7 клас
61
18
 
3
 
! Отговори
рускиня до 58 преди 5 години
най-много падат боинги - май нещо не им е наред. Но тук ваши излияния и технически познания изведнъж секват.
60
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Ала_Балавсъщност все още тече разследване по въпроса
59
3
 
4
 
! Отговори
до 48 преди 5 години
ти голем спец по авиационно радио си бе. Този самолет първо не оборудван с руски станции а с мотороли сертифицирани в ИКАО и не е една а са 4 укв и кв. ако нещо въобще разбираш какво ти пиша.