Катастрофата на SSJ100 и системните проблеми на авиацията в Русия

Пилоти-професионалисти от Русия масово мигрират в Китай
7 май 2019 15:00, Елка Василева
111
Катастрофата на SSJ100 и системните проблеми на авиацията в Русия
Снимка: Reuters

На московското летище "Шереметиево" катастрофира на 5 май вечерта самолет Сухой Суперджет 100 (Sukhoi Superjet 100 - SSJ100) на "Аерофлот". Машината изпълняваше полет SU1492 от Москва за Мурманск, но след 28 минути във въздуха пилотите взеха решение да се върнат на летището. Успяха да се приземят едва от втори опит; по време на кацането се запалиха двигателите и се пречупиха стойките на шасито. Пламъци обхванаха цялата опашна част на летателния апарат.

При въздушната катастрофа загинаха 41 души, сред които деца. Успяха да се спасят 33 пътници и четирима членове на екипажа. Образувано е наказателно дело. Руският президент Владимир Путин разпореди внимателно да се разследват обстоятелствата около трагедията, пише РЕГНУМ.

Говорителката на Следствения комитет на Руската федерация Светлана Петренко посочи основните версии за станалото, включващи неблагоприятни метеорологични условия, повреда на самолета, недостатъчна квалификация на пилотите, диспечерите и лицата, осъществили техническия преглед на машината.

Мълния довела до инцидента със самолета на "Аерофлот"?

Командирът на екипажа Денис Евдокимов съобщи за медиите, че самолетът е бил ударен от мълния.

"В момента на кацането нямахме радиовръзка. Успяхме да я възстановим чрез аварийната честота на радиостанцията. Но за кратко и с прекъсвания - щом кажехме няколко думи, връзката изчезваше. Диспечерите ни помагаха, дадоха ни трасе за заход към пистата", каза той.

Евдокимов отбеляза, че по време на кацането е била поддържана обичайната плавна скорост. Огънят по думите му е пламнал вече на пистата: "От кабината слезе първо вторият пилот, след него аз. Не бях погледнал веднага навън - има ли пожарникари, няма ли. Пожарна кола вече имаше. Пожарът при нас започна, след като кацнахме. Ще рече, във въздуха нямаше пожар . . . Пожарът бе след кацането, мисля, че заради приземяването. Сигурно там е причината. Пълните резервоари".

Според източник на Интерфакс самолетът се е запалил поради попадане на страничен предмет в левия горивен резервоар, който е бил разрушен изцяло. Може да са го пробили части от счупения колесник и да се е запалило изхвърленото гориво. Десният резервоар е пострадал по-слабо, повреден е при излизането на машината извън пистата.

"Аерофлот" засега не е правил изявления за причините, довели до извънредното произшествие; компанията съобщи само, че е създадена комисия, за да разследва причините и обстоятелствата около трагедията.

Изпълнителният директор на браншовата агенция "Авиапорт" Олег Пантелеев разказа пред РЕГНУМ, че аварийното кацане на летище "Шереметиево" е първата катастрофа от началото на търговската експлоатация на Суперджет 100. Последният инцидент с такъв летателен апарат е станал при демонстрационен полет в Индонезия, извършван в рамките на експерименталната авиация - следователно машината не се е намирала в търговска експлоатация.

"Причините като цяло се знаят, свързани са с т. нар. човешки фактор, а именно: изпълнявайки демонстрационен полет при лоша видимост, летателният апарат се е сблъскал с наземно препятствие - планински склон. За жалост екипажът не е имал време да предотврати сблъсъка. Но ако имаше данни, че някакви проблеми на Суперджет може да застрашат сигурността на полетите, самолетът нямаше да се експлоатира. Съвсем очевидно е, че всички самолети с валиден сертификат за тип и свидетелство за летателна годност се смятат за безусловно безопасни", съобщи Пантелеев.

Още по темата

Той допълни, че статистиката от използването на Суперджет 100 през 2018 г. е по-добра в сравнение с предходните години, но сегашните събития явно ще се отразят на статистическите данни по най-драматичен начин.

Въздушните катастрофи с руски самолети отдавна не са рядкост. През 2018 г. в Подмосковието катастрофира Ан-148 на компания "Саратовские авиалинии", а над Хмеймим - Ан-26. През 2017 г. се случи катастрофа с хеликоптер Робинсън Ар 66 над езеро Телецкое. През 2016 г. имаше две големи трагедии - Ту-154 на руските ВВС се разби край Сочи, а Боинг 737 на "ФлайДубай" - в Ростов на Дон. През 2015 г. хеликоптер Ми-8 падна в Красноярски край, а Еърбъс А321 на "Когалимавиа" - в Египет.

Русия заема видно място в списъка с въздушни инциденти на планетата. Но дори и тази картина не е пълна. На 11 април 2018 г. например техническа повреда доведе до катастрофа с Ил-76 в Алжир, при която загинаха 257 души. А през 2016 г. на самолета бе извършен възстановителен ремонт в Жуковски край Москва. Трагедии имаше и в съседни страни - Киргизстан и Украйна.

За сравнение ще посочим, че последната голяма въздушна катастрофа в САЩ се случи преди десетилетие - през 2009 г. В авиацията на Китай от години не са регистрирани мащабни произшествия. Впрочем тъкмо в Поднебесната империя мигрират масово пилоти-професионалисти от Русия.

"Ние сме велика авиационна сила, в световната история гордо звучат имената на Жуковски, Циолковски, Нестеров, Чкалов . . . И трябва да сме начело. Какво обаче става всъщност? Заради бюрократични неразбории, под лозунга за борба за сигурност на полетите практически е ликвидирана и е в кома малката авиация, разрушена е авиацията на ДОСААФ*, закриват се отлични авиационни учебни центрове, подготвящи превъзходни специалисти. У нас направо задушават ентусиастите, готови да инвестират пари, да създават за своя сметка летателни училища и летища", разказа пред "Московский комсомолец" руският летец Игор Сулим, изселил се в Китай.

В Русия се случват въздушни катастрофи с различни модели самолети, собственост на различни компании. И при все че изводите за трагедията в "Шереметиево" засега са ограничени и предварителни, в руската авиация безспорно личат системни проблеми. Може би същите, както и в много други сфери от икономиката на страната. Но тук, където грешките се плащат с живота на хора, те няма как да бъдат прикрити и затрупани с безсмислени думи.

*ДОСААФ - обществено-държавна организация в Русия, подпомагаща според статута й укрепването на отбранителната способност на страната, б. пр.
 

/БТА/


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
58
8
 
7
 
! Отговори
Ала_Бала преди 5 години
Boing 737 Max 8 е със сгрешен софтуер. За няколко месеца загинаха 300 човека!
57
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ежедневно десетки самолети са удряни от мълнии и от това няма никакви последици, всеки който е учил физика до 8 клас знае защо :) всъщност мълнията не удря самолета, а се плъзга по корпуса му, това е, ако мълниите бяха проблем за авияцията тя просто нямаше да съществува, обяснението с мълния е меко казано несериозно
56
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ГоранЧе кой изпитва омраза?хората коментират качествата на руските самолети.Явно нещо не им е наред.Е...от българските са по-добре. Така си е. щом това успокоява русофилите.
55
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен53Защо това, защо онова.когато каруцата е в реката - много хора дават акъл.Вчера един първокласен руски пилот каза мнението, че като ги е треснала светкавицата, пилотите са се ошашавили и първото което им е дошло на ума е да кацат. И са се джаснали в пистата свръхтежки и са направили белята.Което пак говори за лоша подготовка на пилотите.
54
6
 
9
 
! Отговори
Горан преди 5 години
До 56:Нито съм поклонник на Русия, нито на Путин, но да се излива омраза, при такава трагедия, все едно, че е керосина от запалилия се самолет, е гадно! И това, при положение, че ние даже не произвеждаме свои самолети...
53
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ГоранДавай горане, мятай се на амбразурата.Путин ще ти даде медал Герой на СССР.
52
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 50Най добрият пьтнтчески самолет не е американски нито руски а френския АеробусЕърбъс не е френски, а е международно дружество с фирми във Франция, Германия, Испания, Англия и мисля САЩ, които произвеждат различни части за самолетите.От скоро, някои части(по-дребни и не особено отговорни) се правят и у нас!
51
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименНещо хептен се замълчаха проблемите с авиацията в САЩ,след инцидентите с боингите!и колко процента според теб са авариите на Боинг при няколкостотин хиляди самолета?А колко процента са 2 катастрофирали руски самолета от 172 произведени?
50
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Защо е кацнал аварийно с пълни резервоари? До колкото съм слушал при подобни проблеми или се излива повечето гориво или (ако има опасност от запалване при изливането) се кръжи над летището до изразходване на горивото.Явно някой нещо не си е свършл работата или са подценили ситуацията!
49
12
 
5
 
! Отговори
Горан преди 5 години
Стига сте храчили по Русия, само! Колко Боинга отидоха на кино, без нито един оцелял!? Не, че са за хвалба руснаците, но тук поне има оцелели!
48
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен47Инцидентите с боингите не са в САЩ.Така де, завчера един боинг влезе в реката в САЩ, ама жертви нямаше.
47
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Най добрият пьтнтчески самолет не е американски нито руски а френския Аеробус
46
6
 
10
 
! Отговори
истината за Русия преди 5 години
Путин и шайката му са виновни за тази трагедия. Путин жертва живота на обикновените хора за да забогатяват малцина комундело-олигарси.
45
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В момента на кацането нямахме радиовръзка. Успяхме да я възстановим чрез аварийната честота на радиостанцията. Но за кратко и с прекъсвания - щом кажехме няколко думи, връзката изчезваше.---типично за руската техника - ако работи, не се знае защо работи :)Проблема не е в мълнията.Радиостанция ударена от мълния отвътре изглежда като изгорена филия и няма никакъв шанс да осъществи каквато и да е връзка. Щом са се чували от време на време значи тя толкова си е работела.
44
12
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Нещо хептен се замълчаха проблемите с авиацията в САЩ,след инцидентите с боингите!Таман сега ви дойде дюшеш,да пишете с години за този инцидент и ПРОБЛЕМИТЕ С АВИАЦИЯТА В РУСИЯ!!!Давайте,за това ви плащат НПО-та!
43
6
 
14
 
! Отговори
западняк европеец преди 5 години
Влизането във въздушното пространство на Европейския съюз тези сделани в Русия щайги трябва да бъде забранено. В Европа се лети само с безопасни машини произведени на запад.
42
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ей мишки! Като паднаха двата бойнга се убихте да ги псувате и да възхвалявате великата руска техника. Къде сте се скрили сега, мишки?
41
9
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
руските амбразурчици вече ги няма по д новини, в които да бранят Путин! щото това е кауза пердутеа! Сега е о-0 лесна тактиката им - само атака и плюене под новини за БГ, САЩ, НАТО и ЕС! ЗА това плащат от руското!
40
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименЯВНО ПОКРАЙ НАБЛИЖАВАЩИЯ ГЕЙ ПАРАДда, точно за гeй-парада на 9ти май става дума!
39
0
 
7
 
! Отговори
V преди 5 години
Този самолет май има проблеми с колесниците .Миналата година има същия инцидент ,и пак задните колесници се сриват ,а предния си стои -,,На 10 октомври авиокомпания Якутия Сухой Суперджет 100-95В (RA-89011) претърпя инцидент по пистата след кацане в летище Якутск, а основният колесник също се срина. "В 03:20 часа местно време полет R3414 от Улан-Уде излезе от пистата, точно след кацане в летище Якутск", се казва в изявление на авиокомпанията. Разследващият комитет на Русия е открил наказателно