Катастрофата на SSJ100 и системните проблеми на авиацията в Русия

Пилоти-професионалисти от Русия масово мигрират в Китай
7 май 2019 15:00, Елка Василева
111
Катастрофата на SSJ100 и системните проблеми на авиацията в Русия
Снимка: Reuters

На московското летище "Шереметиево" катастрофира на 5 май вечерта самолет Сухой Суперджет 100 (Sukhoi Superjet 100 - SSJ100) на "Аерофлот". Машината изпълняваше полет SU1492 от Москва за Мурманск, но след 28 минути във въздуха пилотите взеха решение да се върнат на летището. Успяха да се приземят едва от втори опит; по време на кацането се запалиха двигателите и се пречупиха стойките на шасито. Пламъци обхванаха цялата опашна част на летателния апарат.

При въздушната катастрофа загинаха 41 души, сред които деца. Успяха да се спасят 33 пътници и четирима членове на екипажа. Образувано е наказателно дело. Руският президент Владимир Путин разпореди внимателно да се разследват обстоятелствата около трагедията, пише РЕГНУМ.

Говорителката на Следствения комитет на Руската федерация Светлана Петренко посочи основните версии за станалото, включващи неблагоприятни метеорологични условия, повреда на самолета, недостатъчна квалификация на пилотите, диспечерите и лицата, осъществили техническия преглед на машината.

Мълния довела до инцидента със самолета на "Аерофлот"?

Командирът на екипажа Денис Евдокимов съобщи за медиите, че самолетът е бил ударен от мълния.

"В момента на кацането нямахме радиовръзка. Успяхме да я възстановим чрез аварийната честота на радиостанцията. Но за кратко и с прекъсвания - щом кажехме няколко думи, връзката изчезваше. Диспечерите ни помагаха, дадоха ни трасе за заход към пистата", каза той.

Евдокимов отбеляза, че по време на кацането е била поддържана обичайната плавна скорост. Огънят по думите му е пламнал вече на пистата: "От кабината слезе първо вторият пилот, след него аз. Не бях погледнал веднага навън - има ли пожарникари, няма ли. Пожарна кола вече имаше. Пожарът при нас започна, след като кацнахме. Ще рече, във въздуха нямаше пожар . . . Пожарът бе след кацането, мисля, че заради приземяването. Сигурно там е причината. Пълните резервоари".

Според източник на Интерфакс самолетът се е запалил поради попадане на страничен предмет в левия горивен резервоар, който е бил разрушен изцяло. Може да са го пробили части от счупения колесник и да се е запалило изхвърленото гориво. Десният резервоар е пострадал по-слабо, повреден е при излизането на машината извън пистата.

"Аерофлот" засега не е правил изявления за причините, довели до извънредното произшествие; компанията съобщи само, че е създадена комисия, за да разследва причините и обстоятелствата около трагедията.

Изпълнителният директор на браншовата агенция "Авиапорт" Олег Пантелеев разказа пред РЕГНУМ, че аварийното кацане на летище "Шереметиево" е първата катастрофа от началото на търговската експлоатация на Суперджет 100. Последният инцидент с такъв летателен апарат е станал при демонстрационен полет в Индонезия, извършван в рамките на експерименталната авиация - следователно машината не се е намирала в търговска експлоатация.

"Причините като цяло се знаят, свързани са с т. нар. човешки фактор, а именно: изпълнявайки демонстрационен полет при лоша видимост, летателният апарат се е сблъскал с наземно препятствие - планински склон. За жалост екипажът не е имал време да предотврати сблъсъка. Но ако имаше данни, че някакви проблеми на Суперджет може да застрашат сигурността на полетите, самолетът нямаше да се експлоатира. Съвсем очевидно е, че всички самолети с валиден сертификат за тип и свидетелство за летателна годност се смятат за безусловно безопасни", съобщи Пантелеев.

Още по темата

Той допълни, че статистиката от използването на Суперджет 100 през 2018 г. е по-добра в сравнение с предходните години, но сегашните събития явно ще се отразят на статистическите данни по най-драматичен начин.

Въздушните катастрофи с руски самолети отдавна не са рядкост. През 2018 г. в Подмосковието катастрофира Ан-148 на компания "Саратовские авиалинии", а над Хмеймим - Ан-26. През 2017 г. се случи катастрофа с хеликоптер Робинсън Ар 66 над езеро Телецкое. През 2016 г. имаше две големи трагедии - Ту-154 на руските ВВС се разби край Сочи, а Боинг 737 на "ФлайДубай" - в Ростов на Дон. През 2015 г. хеликоптер Ми-8 падна в Красноярски край, а Еърбъс А321 на "Когалимавиа" - в Египет.

Русия заема видно място в списъка с въздушни инциденти на планетата. Но дори и тази картина не е пълна. На 11 април 2018 г. например техническа повреда доведе до катастрофа с Ил-76 в Алжир, при която загинаха 257 души. А през 2016 г. на самолета бе извършен възстановителен ремонт в Жуковски край Москва. Трагедии имаше и в съседни страни - Киргизстан и Украйна.

За сравнение ще посочим, че последната голяма въздушна катастрофа в САЩ се случи преди десетилетие - през 2009 г. В авиацията на Китай от години не са регистрирани мащабни произшествия. Впрочем тъкмо в Поднебесната империя мигрират масово пилоти-професионалисти от Русия.

"Ние сме велика авиационна сила, в световната история гордо звучат имената на Жуковски, Циолковски, Нестеров, Чкалов . . . И трябва да сме начело. Какво обаче става всъщност? Заради бюрократични неразбории, под лозунга за борба за сигурност на полетите практически е ликвидирана и е в кома малката авиация, разрушена е авиацията на ДОСААФ*, закриват се отлични авиационни учебни центрове, подготвящи превъзходни специалисти. У нас направо задушават ентусиастите, готови да инвестират пари, да създават за своя сметка летателни училища и летища", разказа пред "Московский комсомолец" руският летец Игор Сулим, изселил се в Китай.

В Русия се случват въздушни катастрофи с различни модели самолети, собственост на различни компании. И при все че изводите за трагедията в "Шереметиево" засега са ограничени и предварителни, в руската авиация безспорно личат системни проблеми. Може би същите, както и в много други сфери от икономиката на страната. Но тук, където грешките се плащат с живота на хора, те няма как да бъдат прикрити и затрупани с безсмислени думи.

*ДОСААФ - обществено-държавна организация в Русия, подпомагаща според статута й укрепването на отбранителната способност на страната, б. пр.
 

/БТА/


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
38
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Като почнете от неадекватното обяснение че мълнията причинила пожара и стигнете до липсата на подсигуряващи пожарни екипи и то при аварийно кацане, просто това е Русия, а в Русия е така, на никой не му пука за живота на обикновенния човек
37
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Накрая ще излезе, че yшанката на пилота е хвръкнала и попаднала в двигателя :)
36
4
 
8
 
! Отговори
Горан преди 5 години
Според мен, или не са могли да спуснат колесниците, или са пресрещнали настилката с много висока скорост, и колесниците са се откъснали, и самолета е застъргал по пистата по корем, не е бил управляем, а пътниците са били инстуктирани да се изтеглят в опашната част, което е стандартна процедура при аварийно кацане, и така от стъргането и по-тежката опашка се е запалила точно опашната част...
35
0
 
20
 
! Отговори
pepe преди 5 години
Показателно за системния проблем е, че на полосата при кацане нямаше нито една (НИТО ЕДНА) пожарна. Гледайте клипчето. Макар и на летището да са имали информация, че се налага аварийно кацане. Ако още при спирането бяха започнали да го обливат, нямаше да има толкова жертви. Разбира се остава въпросът, какъв отказ е довел до това аварийно кацане.
34
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Санкции само правят Русия още по-силна. Чудя им се на Сидеров и резидента Радев защо напъват да отменят санкциите на Русия като от това тя само печели.
33
15
 
15
 
! Отговори
игноре преди 5 години
Добре че не сме във СИВ и Варшавския договор иначе задължително трябваше да им купуваме скапаните руски стоки,коли и самолети.. А иначе те много цивилни избиха и пътнически самолети сваляха ...та хич не ми е жал за руските ватенки. Има и възмездие.
32
4
 
16
 
! Отговори
Жалко преди 5 години
Така е, където има голяма корупция и шуробаджанащина загиват хора! ОТК-то не работи в Россия. Ще има още такива трагедии в тази диктаторска държава. От всичко това страдат обикновените граждани.
31
9
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пожарът е тръгнал от опашката на самолета където са се струпали всички алкохолни изпарения от изпития бояришник от пътниците. Трябвало е само една искра за да се подпали и бог се е погрижил за това. Мичмана на недоносеца Адмирал Кузнецов Власов също е изгорял Бог да го прости, овакантил е едно място за желаещи да служат на Русия български русофили.
30
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 28Какви санкции ?...нали Московската Орда е самодостатъчна, а санкциите са като мехлем !?
29
8
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Беше заповядано да отрежат незабавно четирите мотора на бонга и да бъдат пратени под охрана в конструкторските бюра, където твоя Николай Кузнецов измисля моторът на PRATT and WHITNEY!Алкохолиците са измислили толкова реактивният двигател, колкото и автомат Калашников!
28
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
сещам се за оня случай от миналата година, дето пътниците бяха свалени да бутат самолета
27
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
То па с Боинг няма катастрофи !Има, но въпросът е колко са, сравнени с броя самолети, действащи в момента.
26
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Преди време имаше доста добър клип за SSJ-100. Самолет, предназначен да замени разните Ан серии (които са правени в Украйна и заради сложните отношения с тази държава частите и поддръжката са трудна работа).Всичко започва добре, намират се и европейски партньори, но после идват Крим и санкциите и партньорството секва. Руснаците се мъчат сами да поддържат нещата, но не се справят. Даже някакви мексиканци, накупили много SSJ, се отказват от тях. Жалко, защото по оценки самолетът бил добър.
25
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Този самолет е пълен провал. Има регистрирани и други по-леки аварии с него.
24
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами и Путин като Сталин - мори мужика, но гледа да не се повтаря, за де не стане подозритилно - или със снайпер от прозораца на Кремъл, или с газ както в театъра, или с "Бояришник, или праща терористи в жилищен блок и после го взривява с всички живущи, или с "Новичок", или със самолетни катастрофи,...?
23
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Затова този самолет не го искат на никое летище на нормална държава....
22
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
добрата новина е, че са построени само 172 самолета от този тип и дано да не се строят повече
21
6
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 10В Първите съветски реактивни самолети съветско е само името!!!!!!Самолетите бяха произведени от откраднатите от Германия фабрики и от принудените да работят в тях инженери и специалисти-германци,Същото е със първите американски реактивни- Сайбър!!!!!!!За модерните двуконтурни турбореактивни мотори:Руснаците гледаха повече от 10 години по летищата модерните- непонятни за тях самолети с тези мотори, без да могат да ги докоснат. Едва след като окупираха Кабул, първият Боинг който кацна
20
1
 
14
 
! Отговори
Всичко преди 5 години
Се дължи,на недостатъчното пиене!
19
24
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Системните проблеми са при самолетите на Боинг, които падат като зрели круши