Съвременните хора с по-малки мозъци от прародителите си

Най-много сиво вещество имали кроманьонците
Обновена: 13 юни 2011 22:06 | 13 юни 2011 22:06,
Съвременните хора с по-малки мозъци от прародителите си
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Учени от Великобритания и САЩ са установили, че съвременните хора са с десет процента по-малки мозъци, както и с по-нисък ръст от предшествениците си, живели в общества на ловци и събирачи, съобщи "Дейли мейл".

Свиването на мозъка е настъпило през последните 10 000 години, отбелязват авторите на проучването.

Откритието противоречи на широко разпространеното схващане, че в хода на еволюцията хората са станали по-едри и по-високи.

"Преди 200 000 години първите хора от вида Хомо сапиенс са били високи и мускулести. Фосилизираните доказателства за следващите 190 000 години са оскъдни, но показват, че хората са останали високи и здрави до около преди 10 000 години. Тогава при много популации е наблюдавано намаляване на ръста и свиване на мозъка", казва Марта Лар от Кембриджкия университет.

Откритието е направено при систематични изследвания на фосилизирани човешки останки, в това число и черепи, открити в Африка, Европа и Азия. Най-ранните от тях са на около 200 000 години.

Авторите на проучването смятат, че промяната в ръста на човека е свързана с развитието на земеделието, възникнало преди около 9000 години. Тази промяна е наблюдавана при 19 от 21 общества, които са преминали от лов и събиране към земеделие.

Преходът е бил свързан и с повишаването на процента на заболяванията.

Аманда Мъмерт от университета "Еймъри" в Атланта, САЩ, свързва тази промяна с недостига на микронутриенти - въпреки че калориите са били в изобилие, витамините и минералите, необходими за растежа, са били в неадекватни количества.

Ако със земеделието може да се обясни промяната в ръста, то авторите на проучването не могат да кажат с точност на какво се дължи свиването на мозъка.

Представителите на вида Хомо сапиенс с най-голям мозък - кроманьонците - са живели в Европа преди между 20 000 и 30 000 години. Средният обем на мъжкия мозък при тях е бил 1500 кубически сантиметра. Сега той е около 1350 кубически см.

Пропорциите на намаляване на обема на женския мозък са приблизително същите.

Марта Лар смята, че намаляването на мозъчния обем отчасти е настъпило, за да се пести енергия, необходима за поддържането на по-голям мозък.

"Това, че имаме по-малки мозъци от ранните хора обаче не означава, че сме по-нискоинтелигентни", казва Лар.

vitalius преди 12 години
Първия закон на термодинамиката казва: "енергия/материя не може да бъде създадена или унищожна"Не се споменава за никакви изключения от правилото, и ако твърдиш че бог прави изключение, то първо трябва да докажеш че бог съществува, а после да докажеш че той може да сътворява материя/енергия, и едва тогава може да спорим дали той е сътворил вселената.

vitalius преди 12 години
"уж всичко се появило случайно"И коя теория твърди че всичко се е появило случайно? Нито еволюцията нито големия взрив твърдят как са се появили нещата, а само как са се развили след като съществуват.Освен това от геологията и ядрената физика знаем че земята е на 4,5 милиарда години. И тези науки ли са лъжливи?

vitalius преди 12 години
"Библията не одобрява дела като инквизицията и кръстоносните походи - а и ги осъжда"Хахахаха. Не си познаваш собствената библия. Библията одобрява робстово, геноцид, убиване на хора с камъни за най-тривиални неща и всякакви други първобитни диваки постъпки. Това че съвременното християнство не взема библията на сериозно е съвсем отделен въпрос.

Томас преди 12 години
Хората не искат да слушат какво пише в Библията - за това масово има зли дела - на които всеки ден сме свидетели - и твърденията, че не материята не можело да бъде създадена от Бог са уникални, твърдения на безумни хора, излъгани и слепи за случващото се.

Томас преди 12 години
Явно не си наясно, че Християснкия Бог няма нищо общо с демона от ислямските държави - също не си наясно и за това, че Библията не одобрява дела като инквизицията и кръстоносните походи - а и ги осъжда - не си наясно и че кръстоносните походи и инквизицията са били насочени основно против Християни. Относно лъжливата еволюционна теория и лъжливата теория за големия взрив - това са две свързани заблуди - уж всичко се появило случайно и уж след милиарди години се появил живот - пълни глупости

vitalius преди 12 години
"защото на управляващата клика е удобно хората да си мислят, че са произлезли от ,маймуни и с тях могат да си правят каквито искат опити - ако са създадени от Бог е различно."Защо тогава именно в най-религиозните режими, като Иран и като режима на талибаните, има най-големи гаври със правата на човека?А за светата инквизиция да си чувал?А Хитлеровия расизъм е изцяло базиран на неговото виждане че арийците са създадени по божи образ, и смесването с "нисши раси" ги замърсява.

vitalius преди 12 години
Теорията за абиогенезиса се занимава с това как простите организми са възникнали, еволюцията само обяснява как са еволюирали. Еволюцията се занимава с биоразнообразието и комплексността на живота.

vitalius преди 12 години
Според еволюцията ако имаш изключително прости организми способни да създават несъвършенни копия на себе си, със смяната на поколенията различията между тях ще се натрупват и сложността им ще се увеличава, като промените които са вредни ще бъдат отстранявани непрекъснато от естествения отбор, а ще се запазват само полезните и неутралните. Като се натрупват промените простите организми неизбежно ще стават все по-сложни и по разнообразни, но винаги пригодени към своята ниша.

vitalius преди 12 години
Хипотезата за сътворението твърди че имало едно време(когто уж нямало нищо) един магически човек, който магически сътворил вселелената от нищо и после магически сътворил живите организми със цялата им огромна сложност от нищото.Тоест според религиозните огромната сложост на жовота просто е възникнала от нищото на магия без никакво обяснение.Теорията на еволюцията е единствената теория която обяснява сложността на живота.

vitalius преди 12 години
Освен това отбягваш въпроса за расизма и еволюцията. Факт е че не можеш да използваш теорията на еволюцията да обосновеш расизма, и също е факт че нямаш представа теорията на еволюцията какво казва и с какво се занимава.

vitalius преди 12 години
"Според физичните закони материята не е вечна"Напротив. Няма такъв закон. Ентропията само казва че материята/енергията се стреми от състояние на висока подреденост, към състояние на ниска подреденост, но материята/енергията не може да бъде унищожена според първия закон на термодинамиката.

vitalius преди 12 години
"Материята не може да възникне от само себе си. Това противоречи на Първия закон на термодинамиката"А знеш ли какво точно твърди първия закон на термодинамиката? Твърди че енергия/материя не може да бъде създадена или унищожена.Не само че не може да се създаде от самосебе си, но не може да бъде създадена и от бог.

vitalius преди 12 години
"Материята не може да възникне от само себе си. Това противоречи на Първия закон на термодинамиката"Да така е. Само че теорията на големия взрив не казва как е възникнала материята/енергията. Тя само казва че е била концентрирана на едно място във сингулярност, какво се е случило в момента на големия взрив и дали вселената е съществувала вечно преди това, нокий учен не знае, и никой учен не твърди че знае. Религиозните също не знаят, но те са арогантни и твърдят ч знаят.

vitalius преди 12 години
"Еволюционната теория противоречи на Втория закон на термодинамиката"Отново не знаеше какво говориш. Втория закон на термодинамиката се отнася за затворена система в която не постъпва външна енергия.Освен това терията за големия взрив също не противоречи на този закон защото според нея вселената ще се разширява вечно, зведите ще изгорят, черните дупки също ще изчезнат и ще настъпи пълна ентропия.

vitalius преди 12 години
"материята е форма на изява на енергията точно обратното на това, което еволюционната теория учи."Хахахахахаха. Човек прегледай се. Не знаеш какво говориш. Терията на еволюцията въобще не се занимава с характера на материята и енергията. Теорията на еволюцията обяснява биоразнообразието и комплексността на живота.

vitalius преди 12 години
"Законът на Айнщайн потвърждава по категоричен начин библейския модел за произхода на Вселената."Хахахахахахах. Докажи го! Дай твеото разбиране за закона на Айнщайн и покажи как от него следва че абсурдните първобитни дивашки приказки от библията са вярни.

vitalius преди 12 години
"Съгласно теорията за първичния взрив материята е вечна, а енергията е форма на изява на материята."Ти съвсем се побърка. Терия за големия взрив въобще не казва нищо подобно за материята и енергията. Тя също въобще не противоречи на терията на Айнщайн, защото е базирана на терията на Айнщайн.Освен това според терията на Айнщайн материя и енергия са две форми на изява на едно и също нещо, така че: енергията е форма на изява на материята = материята е форма на изява на енергията.

vitalius преди 12 години
Какво е товето обяснение за факта че човешкия геном е между 95 и 98% идентичен с генома на шимпанзето?какво е твоето обяснение на факта че хората имат опашна кост, и имат неактивен ген, който ако е активиен, бебето се ражда с опашка?Какво е твоето обяснение за факта че кокошките имат неактивен ген, който ако е активен им пораствт зъби?Защо твърдиш ченяма никакви преходни звена след като никогоа не си си направил труда да потърсиш дори за 5 минути?

vitalius преди 12 години
"Каква огромна интелектуална и финансова инвестиция е била необходима, за да се постигне един такъв скромен успех!"Напротив. огромната сложност на генома е доказателство против интелигентен дизайн. *** дизайн значи добър дизайн, сложен дизайн значи лош дизайн. Освен това еволюционната терия перфектно обяснява наличието на генетичен ***, и неактивни гени, докато за интелигентния дизайн това са големи проблеми.

vitalius преди 12 години
"Привържениците на еволюционната теория твърдят, че..."Ако някога беше говорил с истински привърженик на теорията щеше да знаеш какво твърдят, а не да повтаряш глупостите от религиозните сайтове."От 32 000 гени на човешкия геном досега са дешифрирани само около 3%"Хахахахаха. Това показва колко актуална ти е информацията. 100% от човешкият хеном беше разчетен преди 10 години! Сега има разчетени и геноми на доста животински видове.