Сатурн е заливан с вода от гейзери на луната му Енцелад

Заключенията са базирани на данни, събрани от космическия телескоп "Хершел"
Обновена: 27 юли 2011 11:50 | 27 юли 2011 11:50, Елка Василева
Сатурн е заливан с вода от гейзери на луната му Енцелад
Енцелад. Снимка: NASA/JPL/Space Science Institute

Водните пари, открити в горната част от атмосферата на Сатурн, произлизат от гейзери на Енцелад - една от луните, които орбитират около планетата с пръстени, оповести Европейската космическа агенция /ЕКА/, цитирана от Франс прес. Заключенията й са базирани на данни, събрани от космическия телескоп "Хершел".

С идентифицирането на източника на водни пари в горната част от атмосферата на Сатурн се разгадава една 14-годишна загадка, се казва в комюнике на ЕКА.

Малката ледена луна Енцелад с радиус около 500 км изхвърля близо 250 кг водни пари в секунда посредством гейзери близо до южния й полюс в район, кръстен Тигрови райета.

Тези водни пари се натрупват в гигантски облак с формата на пръстен, който орбитира на около 238 000 км от Сатурн, т.е. на разстояние, което е 4 пъти голямо от радиуса на планетата. Този облак от водни пари е с дебелина около 50 000 км.

Въпреки огромните си размери той досега не бе открит, тъй като водните пари са прозрачни в дължината на вълната на видимата светлина, но не и в инфрачервения спектър, в който работи телескопът "Хершел".

За наличие на водни пари в горната част от атмосферата на Сатурн за пръв път бе оповестено през 1997 г. вследствие на наблюдения с космическия телескоп ISO (Infrared Space Observatory) на ЕКА. Тогава обаче не бе идентифициран източникът на водните пари.

Цифрови симулации, извършени след най-новите наблюдения с "Хершел", показват, че едва между 3 и 5 на сто от водата, изхвърлена от Енцелад, пада на Сатурн. Това обяснява наличието на вода в горната част от атмосферата на планетата.

В Слънчевата система Енцелад е единствената луна, която влияе върху химичния състав на планетата, около която орбитира, отбелязаха от ЕКА.

Резултатите от изследването са публикувани в Astronomy and Astrophysics.

Още по темата: водасатурн

Хе Хе преди 12 години
До 7. Според една от теориите за образуването и развитието на планетата Земя, тя наистина расте в буквален смисъл. За тези 5 млрд години еволюция, планетата е увеличила своите размери, заради постоянните процеси протичащи в ядрото й. В следствие на "уголемяването" плътността също би следвало да се е увеличила, понеже Земята е скалиста планета изградена предимно от твърда материя - се е увеличила и масата й.Пример: Ако сега Земята увеличи диаметърът си с 1000 км, масата ще стане с 1/4 по-голяма.

Хе Хе преди 12 години
"Тези водни пари се натрупват в гигантски облак с формата на пръстен, който орбитира на около 238 000 км от Сатурн..."Просто в статията не са уточнили, че след като водните пари се изхвърлят от луната на Сатурн бързо се охлаждат и стават на ледени кристали с големина 1-2 микрона, както става ясно от една друга статия на "днес.бг". Именно тези водни кристали попадайки в по-топлата атмосфера на Сатурн отново преминават в газообразно състояние. А тя е по-топла заради въртенето и триенето с 2 думи.

Хе Хе преди 12 години
До 6. Е точно пък глобален потоп да са образували не ми се вярва. Но ако Луната е имала за известно време активно ядро като това на Енцелад и е изхвърляла водни частици в орбита около Земята, тогава е възможно да са паднали на земната повърхност и по-скоро да са охладили ранната Земя и по този начин да са участвали в образуването на атмосферата на нашата планета (с водните пари - образувани след контакт с по-топлата Земя).До 3. Мисля, че вече отговорих и на твоят коментар, относно водните пари.

mailman преди 12 години
радиуса на Сатурн, не на Енцелад... що се праиш на *** или това си е нормално състояние за теб?

любопитна преди 12 години
как точно се е увеличила земната маса, че не разбрах? Земята да не е диня, та с времето да наедрява? Хах! Или пък пустите пари са и увеличили масата значително? Малко ми се струва измислица т'ва. Някакви доказателства по теорията има ли?

Едно време и Луната е изхвърляла такива водни пари, които са замръзвали и са образували ледени пръстени около Земята. След увеличаване на земната маса, тези пръстени са паднали на земята и са предизвикали глобален потоп!

а преди 12 години
"Малката ледена луна Енцелад с радиус около 500 км""който орбитира на около 238 000 км от Сатурн, т.е. на разстояние, което е 4 пъти голямо от радиуса на планетата"4*500км=2000 км <> 238 000 км.А сега де?!?!!?

Ахах добро утро...Ние това много добре го знаемЕ!

кви водни пари в космоса чак до сатурн ве, там нали е мн студено

Da, kazano po nachin koito typia bylgarin bi razbral.

Демек луната му го препикава?