Учени се готвят за пътешествие до центъра на Земята

Японци ще спускат изследователски апарат до земната мантия
5 юли 2012 16:00, Елка Василева
Учени се готвят за пътешествие до центъра на Земята
Учените предвиждат да достигнат до разлома, предизвикал катастрофалното земетресение в Япония. Снимка: архив, Reuters

С помощта на японската изследователска подводница "Тикю" учени от Страната на изгряващото слънце предвиждат да достигнат до разлома, който е предизвикал разрушителното земетресение в региона Тохоку миналата година, съобщи сп. "Ню сайънтист".

Специалистите искат да достигнат до центъра на Земята – до самата й мантия.

Ако проектът получи зелена светлина и бъде изпълнен, това ще е едно от най-големите постижения в съвременната наука, съпоставимо с полета до Луната.

Получените данни могат да преобърнат представите за еволюцията и за строежа на нашата планета. Съществува дори вероятността да открием нещо непредвидено, твърдят специалистите.

В началото на май японски учени използваха звукови вълни, за да определят състава на вътрешната мантия на Земята и да се опитат да разрешат загадката с липсващия силиций на планетата ни, припомня Ей Би Си.

Резултатите на екипа на д-р Мотохико Мураками от университета на Тохоку показват, че 93 процента от долната мантия се състоят от силикатния минерал перовскит. Това разрешава проблем, появявал се многократно в моделите за земния състав.

Тези модели са на базата на състава на хондритните метеорити, които се смята, че са се образували в същия район като Земята преди четири милиарда години. Проби от горната мантия обаче, получени главно при тектонична или вулканична активност, показват, че в Земята има много по-малко силиций, отколкото в тези метеорити.

Търсейки отговор на загадката, Мураками и колегите му направиха серия от лабораторни измервания, в които възпроизведоха средата на долната мантия. Учените пускаха звукови вълни през различни минерали при плътност, налягане и температури, съответстващи на условията, съществуващи на повече от 660 км под повърхността. Сравненията на резултатите със сеизмични данни показват, че долната мантия е много по-богата на силиций от горната.

Новите данни съответстват на хондритния модел. Те показват също, че материали между долната и горната мантия почти не се обменят. Вероятно това се дължи на фракционното кристализиране на океана от магма в долната мантия в ранната история на Земята. Това първично разслояване на химикалите изглежда се е запазило
и до днес.

Изследването на японските учени е публикувано в сп. "Нейчър". В съпътстваща статия проф. Иън Джаксън от Австралийския национален университет го определя като голям пробив, отбелязва БТА.

tzako преди 11 години
vajno e finansiraneto

обикновен човечец преди 11 години
А стига простотии.Мантията покрива ядрото-ферщеен ?! Не че съм го виждал как го покрва, но така го описват поне умните глави.

opti преди 11 години
mojem da iznenadame usa kato im izlezem otdoly

Спиридон преди 11 години
Днес.бг, пак изтрепахте рибата, братлета!"Специалистите искат да достигнат до центъра на Земята до самата й мантия" ... а ядрото къде остана? Отвън ли? :D

evgobul преди 11 години
Centara e Qdroto..!

Petio преди 11 години
Мантия означава връхна дреха нали, значи мантията на земята е само отгоре, а до центъра има мнооого километри, май 3500 км.

Компютри / компоти преди 11 години
Всъщност Дянков иска да прати учените от БАН под земята.

ПЕСИМИСТ преди 11 години
ХОРАТА ЩЕ ХОДЯТ ДО ЦЕНТЪРА НА ЗЕМЯТА, НИЕ ДО ПЕРНИК НЕ МОЖЕ ДА ОТИДЕМЕ.

.......... преди 11 години
Най-много да открият че земята е куха за това и казват че може да попаднат на нещо непредвидено

бумеранг преди 11 години
Сериозно начинание. Ще правят сондаж на 4000 м. под вода. Налягането при сондиране е към 2000 атмосфери, а температурата минава 300 градуса. Идеята е да преминат през земната ***, която там е към 6000 - 8000 м, на сушата е 30000 - 60000 м. и искат да вземат за пръв път проби от земната мантия. Еее, чак до мантията няма да успеят. Пробите ще са между кората и мантията.

Prodavam_perforator преди 11 години
21Живот в центъра на земята няма - вероятно там се намира ада.

Авантюристката преди 11 години
И аз отивам..............стегнах си раницата вече, ще си донеса и камък за спомен!

Prodavam_perforator преди 11 години
Драги псевдожурналисти - мантията започва от около 90 км дълбочина. А след края на мантията - доколкото си спомням от училище беше окло 2700 км има ядро, - има доста след това до центъра. 23А последствията за участвалите в това начинания са ужасяващи - чули са звуци от ада.

12 262 м преди 11 години
За сега най-дълбокият сондаж са направили руснаците - 12 262 м. Започнали са 1970 г. и са завършили през 1990 г. Цели 20 г. са били нужни за този сондаж.

Още Платон е казал, че в Центъра на Земята има живот.

До преди време също ни казваха, че Земята е плоска, че Земята не се върти, казваха и казват, че в Центъра й няма живот, но има... Събуждане!

Много са зле в този сайт. ценъра на земята е много по навътре от мантията. Те и в мантията няма как да "копаят" защото тя е течна, а температурата е достатъчна, че трудно дори да я доближат. Още на 10км в земната *** температурата достига 180 градуса по целзий. Идеята явно е да се възползват от разлома в океана и да доближат мантията, но предвид огромните температури и огромно налягане там ще е доста трудно да оцелее каквато и да е техника, за хора въобще е безсмислено да говорим

Още ли вярвате на лъжите на Световния елит, че в Центъра на Земята няма нищо?! Земята е куха, Хитлер го доказа. Американците придърпаха стотина немски учени след 2-ата Световна и америка стана свръхмодерна, но къде отидоха останалите над 2000 немски учени?! В кухата вътрешност на Земята!

А там ще открият живота, който откри Адолф Хитлер.

Ей, писачи, ще си умрете на мъка, че този проект не е руски!