Астрономи откриха най-голямата черна дупка

Тя е толкова голяма, че оспорва теорията за растежа на черните дупки
26 фев 2015 20:33, Елка Василева
Астрономи откриха най-голямата черна дупка
Снимка: архив, Reuters

Астрономи от Китай, Австралия и САЩ са открили черна дупка, формирала се в ранната Вселена, която е толкова голяма, че оспорва теорията за растежа на черните дупки, предаде Ройтерс, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър".

Свръхмасивната черна дупка се е формирала около 900 милиона години след Големия взрив преди 13,7 милиарда години. Древният обект, наречен SDSS J010013.02, захранва отстоящия на 12,8 милиарда светлинни години от Земята най-ярък квазар в ранната Вселена - SDSS J0100 + 2802, в чиито център се намира.

Въз основа на изчисления, показващи, че масата й е с 12 милиарда пъти по-голяма от тази на Слънцето, черната дупка оспорва масово приетата хипотеза за растежа на черните дупки.

"Черната дупка SDSS J010013.02 е шест пъти по-масивна от най-големите й познати на науката съвременници. Съществуването на подобни черни дупки по времето, когато Вселената е била на по-малко от един милиард години, оспорва теориите за формирането и растежа на черните дупки и коеволюцията на черните дупки и галактиките", пишат изследователите в сп. "Нейчър".

"Според настоящата теория има лимит за растежа на черните дупки, но тази е твърде голяма, за да се впише в теорията", казва д-р Фуян Бян от изследователския екип от Австралийския национален университет. Изследването е ръководено от астрономи от Пекинския университет. В него са участвали и специалисти от университета на Аризона в САЩ.

Според научната теория черните дупки растат, като поглъщат маса. Погълната маса се нагрява, създавайки радиационно налягане, което на свой ред я изтласква от черната дупка. Смята се, че този процес ограничава растежа на черните дупки.

"Въпреки че според теорията растежът й трябва да е ограничен, тази черна дупка в центъра на квазар е натрупала огромна маса за кратък по астрономическите стандарти период от време", допълва д-р Бян.

Още по темата: черна дупкаастрономи

Сфгйклшшкугццжн преди 9 години
Тия явно не са чували за бюджета на България . Това е най голямата черна дупка

Сам преди 9 години
Айнщайн е предвидил черните дупки, но той е признавал, че е крайно скептичен към съществуването им, може би озадачен от странността им. Интересно е също така, че не няма единна теория, която да обяснява физиката на свръхголемите обекти и свръхмалките. Опит за това прави само Теорията за суперструните. :) Както казва Кастанеда - Света е непознаваем.Никога няма да разбулим тайните му. Затова трябва да го приемем такъв какъвто е. Една пълна пълна загадка.

знайко преди 9 години
да не тъсат там малайзийския самолет?

Така е, изкривява времето, колкото повече се приближаваш към нея, толкова повече времето се забавя до един момент, в който времето спира напълно. Проблемът е, че гравитацията й ще те разтегне като ластик и ще влезеш в нея в насипно състояние- атом подир атом.

Гошо...Тъпото преди 9 години
Не мога да повярвам че има такива...дупки.Ее,ако отида там и се върна невредим,значи...съществуват.Казват някои ,че в тези дупки времето се...изкривява;може да те върне в...миналото,или далеч в бъдещето.Всичко е на...късмет;така е с...дупките.