Европейските мъже – потомци само на три рода

Вождове и войни от бронзовия век са "виновниците"
20 май 2015 14:24,
Европейските мъже – потомци само на три рода
Снимка: Reuters, архив

Повечето съвременни мъже в Европа са потомци само на три рода от бронзовия век, твърдят генетици от университета в Лестър, ръководени от Марк Джоблинг. Това е станало възможно благодарение на вождовете и войните и свързаният с дейността им демографски растеж, започнал приблизително преди около 4000 години и завършил на границата на старата и новата ера, съобщи Nature Communications.

Учените са работили с ДНК-последователностите в Y-хромозомите (които се предават само от баща на син) на 334 мъже в Европа и Близкия изток. Новото генеаложко дърво на европейските Y-хромозоми е показало, че 64 процента от съвременните мъже са потомци на три най-млади "клонки" на това дърво.

"Експлозивното нарастване на патрилинейните родове е станало през бронзовия век - когато радикално са се променили погребалните обреди, разпространила се е ездата и са се появили нови видове оръжия. Вероятно, социалният подбор, който са осъществявали свързаните с това вождове и войни, отговаря за съвременния набор от Y-хромозоми" - казва Марк Джоблинг.

Освен това генетиците са установили, че броят на мъжете в Европа (от Балканите до Британските острови) рязко е нараснал в промеждутъка между II хилядолетие пр. Хр. и първото столетие на нашата ера. Данните за митохондриалната ДНК (която дъщерите наследяват от майките) показват много по-древен ръст на населението.

През януари 2015 г. друга група учени откри, че повече от 800 милиона жители на Азия са потомци само на 11 мъже, сред които е и основателят на Монголската империя Чингис хан.

асен преди 8 години
ако нямаше интернет щяха да си пробутват тъпите "изводи" в местният вестник с обявите.За този дето е писал тези "изследвания"светът започва зад Алпите и свършва в Пиренеите.

Глупости. Всички хора по света, произлизат от Путин. Той е баща и майка на всички хора.

Кроманьонеца преди 8 години
Тия ни занимават с кволи не ,а че съда под натиска на олигархите отмени минималната заплата е табу ли кво ?

То затуй юного ненормални

грешка, потомци на 3 МАКЕДОНСКИ рода

Аз съм не искам да роднина на западняците , предпочитам да съм азиатец..

istinata преди 8 години
Logikata e vhe e jivoal okolo 11 vek nemoje ua 900 godini kolkoto i velik da e bil da razmnoji polovin azia

istinata преди 8 години
B smisal potomci sa na bashta mu ili na pra pra dedo mu :)

istinata преди 8 години
A Chingis Han niama li bashta? :)

ДО 11 преди 8 години
НАЛИ ГОЛЕМИ ОРГИИИ И Е*БАН ШЕ Е ПАДАЛО ЦЕЛИ 2000 ГОДИНИ

:) преди 8 години
Е, то това го пише в Библията, ама кой да чете !

"...броят на мъжете в Европа (от Балканите до Британските острови) рязко е нараснал в промеждутъка между II хилядолетие пр. Хр. и първото столетие на нашата ера". Доста рязък растеж,има-няма 2100 години пик !

от Скопие преди 8 години
... и сите са македонци :)

сс преди 8 години
много елементарно за чингис хан са му взели днк от мумията му която се намирала в гробницата му аджеба сега разбра ли как са сравнили Y hromozomata и през определен брой поколения има маркири в днкато които упътват учените като пътни знаци, ама не четете и не гледате научнопопулярни филми в главата ви само пари жени телефони мелефони едени и пиене и после затова се изказвате неподготвени във форумите и задавате глупави въпроси. ЧЕТЕТЕ И УЧЕТЕ БЕ ХОРА....

бат сали преди 8 години
аз съм към Шингиз хан

sante_dog преди 8 години
До qwertyЗащото са изследвали Y хромозомата. Жените нямат такава.

Сериозно преди 8 години
Изследвали са 330 човека и вече разбраха кой от какво произлиза, да бе!

ss преди 8 години
до 1 щото си неук чалгар затова не си разбрал, вземи прочети малко за Y хромозомата и може да ти влезе нещо в кухата кратуна. Хората са го написали просто за такива като тебе, че Y хромозомата се наследява и предава от баща на син, така и се проследява......

qwerty преди 8 години
в статията само не разбрах защо се говори само за мъжете? Жените да не произлизат от друга планета? Или само мъже са раждали мъже? Все пак звучи малко странно, по-добре щеше да пише че Европейците произлизат от главно 3 рода.