Ще има ли София по-чист въздух с първата нискоемисионна зона за коли?

Какви пречки съществуват за прилагането на разпоредбите?
23 ное 2023 18:00, Александър Попов
103
Ще има ли София по-чист въздух с първата нискоемисионна зона за коли?
Снимка: БГНЕС

През декември 2022 г. Столична община въведе една от първите зони с ниски емисии за автомобили в Централна и Източна Европа. Зоната ще влезе в действие през настоящия отоплителен сезон – от 1 декември тази година, и ще остане в сила до края на февруари 2024 г. Въпреки че началната дата е след броени дни, контролът за прилагането на разпоредбите остава неясен и практически усложнен. При силна политическа воля и активен диалог със заинтересованите страни, зоната с ниски емисии има потенциала да се превърне в една от най-амбициозните мерки за осигуряване на по-здравословна среда за гражданите на София. Необходимо е обаче дебатът за политиките за чистота на атмосферния въздух да се измести от въвеждането на ограничителни мерки към представяне на положителните въздействия като здравните аспекти, намаляването на трафика и подобряването на начина на живот в градовете.

Политиката за по-чист въздух се превръща в приоритет за повечето европейски градове. Незавидната позиция на София като една от най-замърсените столици в Европейския съюз (ЕС) подтикна Столична община да вземе мерки за ограничаване на основните замърсители на въздуха, а именно – автомобилния транспорт и отоплението на твърди горива. Основен принцип за борба с мръсния въздух, възприет по света, е създаването на специални ограничения за преминаването на автомобили през най-натоварените градски маршрути. Подобен е и подходът, който възприема Столична община.

Зоните с ниски емисии са популярна мярка за подобряване качеството на въздуха и околната среда в градовете – в ЕС вече функционират над 320 зони. Те представляват обособена територия с контролиран достъп за автомобили, често в рамките на административните граници на града. Регулирането обикновено е обвързано с евростандарта на превозните средства, като при установено несъответствие се заплаща допълнителна такса или не се допуска преминаване през зоната.

Как зоните с ниски емисии подпомагат ограничаването на изменението на климата?

Зоните с ниски емисии функционират предимно като мярка за смекчаване на последиците от изменението на климата. Те имат за цел да намалят количеството на замърсителите, отделяни от превозните средства в градска среда. Това действие е пряко насочено към първопричината за изменението на климата, като се ограничава изпускането на замърсители в атмосферата.

Същевременно зоните могат да бъдат разглеждани и през призмата на адаптацията. Като подобряват качеството на въздуха в градовете, зоните с ниски емисии косвено допринасят за изграждането на по-добра устойчивост срещу въздействието, което изменението на климата оказва върху общественото здраве.

Защо са въведени зоните с ниски емисии в София?

Концепцията за създаване на зони с ниски емисии е заложена в дългосрочната стратегия на Столична община за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Административно те са въведени през декември 2022 г. със специална наредба, която предвижда поетапни ограничения и забрани за:

·     движението на автомобили за определен период от време спрямо екологичните им групи,

·     употребата на твърди горива за битово отопление.

Обхватът на зоната за автомобили е разделен на „Малък ринг“ и „Голям ринг“. Границите на зоните ще бъдат обозначени с пътни знаци и табели, като допълнително са монтирани камери за видеонаблюдение.

Кои автомобили ще бъдат обхванати от зоната?

Превозните средства са ограничени в зависимост от екологичните им групи, които са определени по време на задължителния им годишен технически преглед и се обозначават със специален стикер на предното им стъкло.

Евростандартът се прилага за всички нови автомобили, в зависимост от годината на производство на автомобила.

Съгласно Наредбата, ограниченията ще се прилагат поетапно за превозни средства от категории М1 (с не повече от 8 места за сядане в допълнение към водача) и N1 (предназначени за превоз на товари и с тегло под 3,5 тона). За да се постигне по-голям ефект от зоната, обхватът на ограничените автомобили ще се разширява на годишна база, започвайки от Екологична група 1 през 2023 г. и включвайки Екологична група 3 през 2027 г.

Колко по-чист ще стане въздухът в София?

Опитът от редица европейски градове, например Лондон, е доказал, че въвеждането на зони с ниски емисии носи всеобхватни ползи за околната среда, както и за здравето на гражданите и гостите на града.

Неотдавнашен анализ на International Council on Clean Transportation (ICCT) се опита да оцени въздействието на зоната в София върху количеството емисии на азотни оксиди (NOx) и финно прахови частици (ФПЧ). Според оценката на ICCT, в сегашния си обхват нискоемисионната зона ще допринесе за 37% намаляване на емисиите на азотни оксиди и 56% на ФПЧ от леки автомобили до 2024 г..

Проучването установява, че ограничаването на дизеловите превозни средства Евро 4 и бензиновите превозни средства Евро 3 през 2024 г. ще има кумулативен ефект от близо 50% за намаляване на емисиите на азотни оксиди и почти 75% на емисиите на ФПЧ. Анализът допълнително показва, че при въвеждане на по-амбициозни ограничения до 2028 г. за дизеловите автомобили Евро 6 и бензиновите автомобили Евро 4, емисиите на азотни оксиди от превозните средства ще намалеят с 68%, а емисиите на ФПЧ – с 87%.

Какви пречки съществуват за прилагането на разпоредбите?

Едно от най-големите предизвикателства пред столичната администрация е да приложи на практика разписаните разпоредби. Тези затруднения касаят ефективното налагане на санкции на шофьорите, които не спазват съответните забрани.

Засега остава неясни следните аспекти:

·     Дали контролът ще бъде осъществяван единствено посредством камери и/или чрез общински служители, които ще имат право да налагат глоби на място при установяване на нарушението в реално време.

·     Дали глобата ще бъде налагана „на ден“ или за всяко нарушение на въведените забрани и/или ограничения, независимо от това колко пъти съответният автомобил премине през зоната.

·     Няма ясни критерии за определяне на размера на глобите съгласно Закона за чистотата на атмосферния въздух.

Необходимо е дебатът за политиките за чистота на атмосферния въздух да се измести от въвеждането на ограничителни мерки към представяне на положителните въздействия като здравните аспекти, намаляването на трафика и подобряването на начина на живот в градовете.

Стъпки за по-ефективно изпълнение на зоната с ниски емисии

Следните предложения с конкретни мерки могат да допринесат за по-ефективното прилагане на Наредбата на територията на Столична община:

1.     Приемане на промени в Наредбата, които позволяват на собствениците на автомобили, които не отговарят на въведените ограничения, да заплащат такса за преминаване през зоната.

2.     Определяне на твърд размер на глобата за нарушаване на въведените ограничения. Санкцията да се налага на ден, а не за всяко отделно нарушение, както и въвеждане на възможност глобите да се налагат с фиш и/или с електронен фиш въз основа на данните, получени от камерите.

3.     Предвиждане на възможност за известяване с СМС при извършване на нарушение и издаване на електронен фиш.

4.     Въвеждане поетапно на функциониране 24/7, първоначално съобразено с часовете на сините и зелени зони за платено паркиране, както и включване на столичните райони с най-високи емисии на ФПЧ в обхвата на зоната с постепенно разширяване до строителните граници на града.

5.     Ограничение на превозните средства спрямо техния евростандарт с ускорено включване на по-високите класове, за да се постигне по-бързо въздействие върху качеството на въздуха. Ограниченията да бъдат валидни не само за автомобили, регистрирани в България, но и за чуждестранни автомобили.

6.     Създаване на възможност за субсидиране на домакинствата с ниски доходи чрез схема за предаване на автомобили, попадащи в обхвата на зоната за рециклиране.

7.     Активно насърчаване на умен транспорт и алтернативни начини на придвижване като ходене пеша, колоездене и електрическа мобилност, така че на шофьорите да бъдат представени атрактивни варианти да станат пътници.

8.     Въвеждане на цялостен механизъм за консултации с различен кръг заинтересовани страни за установяване на диалог, съвместно създаване на политики и реално изпълнение на препоръките от страна на гражданите, бизнеса и експертите.

9.     Надграждане на съществуващите мрежи за мониторинг на качеството на въздуха (национална, общинска и гражданска) за създаване на онлайн база данни, която да позволява краткосрочно и дългосрочно моделиране, планиране и разработване на сценарии и последваща оценка.

10.     Обединение на усилията с други български местни власти, които предприемат стъпки за въвеждане на зони с ниски емисии, за да се изгради общ механизъм за ефективното прилагане на мярката за подобряване на качеството на атмосферния въздух.

Зоната с ниски емисии следва да бъде разработена като всеобхватен и междусекторен инструмент, който цели да увеличи максимално положителното въздействие върху околната среда и гражданите, качеството на градското развитие и транспортните модели. По-доброто качество на въздуха може да помогне на населението да се справи по-добре със здравните предизвикателства, изострени от изменението на климата, като направи общността ни по-адаптивна към промените в околната среда.

автор: Калина Цолова, Климатека

Калина Цолова работи като анализатор в програмата “Енергетика и климат” на Центъра за изследване на демокрацията. Тя участва в проекти в областта на политиките за справедлив енергиен преход, енергийната ефективност на сградите, адаптацията към и смекчаване на изменението на климата, както и иновативното градско развитие. Има опит и в сферата на зелените бизнес модели, рамката ESG и развитието на устойчиво лидерство. Завършила е магистратура по управление на проекти в строителството в Университет по архитектура, строителство и геодезия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
54
2
 
18
 
! Отговори
Бесен преди 5 месеца
Мръсният въздух е следствие на отоплението с твърдо гориво и всички останали мизерии, които се изгарят от гетата. Който не вярва, да заповяда в Надежда, Захарна фабрика, Красните поляни, Западен парк /Последните два изброявам заради трагичната им близост с Факултета/. Поради това и ефекта от тези зони ще е нулев!
53
3
 
21
 
! Отговори
младен преди 5 месеца
Страшна тъпотия е това. Просто трябва да затегнат на 100% техническите прегледи. Нищо не пречи кола произведена 2015г да е евро 5 ама да е с издухал двг и да пуши зверски.
52
3
 
24
 
! Отговори
681 преди 5 месеца
С новата организация на движение мечтайте си за чист въздух. Вместо да отпушат движението те затапват и колите димят на място. Ей, малкоумници метрото не е панацея, много е удобно за част от населението, но останалите как да се придвижваме!?
51
6
 
4
 
! Отговори
Петко преди 5 месеца
Големи потарани има в София, ама хич не си мият хралупите и много смърдят там долу.
50
3
 
30
 
! Отговори
Гумичка за триене преди 5 месеца
Орландовци е на пет минути с кола до Сточна гара ??????? За къв чист въздух говорите! Поредната глупост имитираща ЕС !!!!! А бусовете зареждащи заведения ????? Несериозно е ?
49
4
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Поредната смехория. В София идват пясъци чак от Африка, тия щели да чистят въздуха в центъра. По бай Тошово време се е правила фуния при строенето на сгради за да изнася въздуха извън града. Сега си строят кой къде му скимне без никаква мисъл. Алчността е пълна трагедия. Всеки може да види каква е разстоянието между блоковете при старо и ново строителство. Не се спазва нищо. Дори да оставят колите само на околовръстното, пак въздуха ще е мръсен.
48
3
 
8
 
! Отговори
Налютено кюмбе преди 5 месеца
Дааааа.........особено в дни на БЕЗВЕТРИЕ!
47
10
 
9
 
! Отговори
az преди 5 месеца
Цяла София трябва да стане зона с ниски емисии. С какво са повече хора тия от центъра, че да дишат чист въздух те, а аз да им дишам кочините?
46
4
 
30
 
! Отговори
Това са заблуди преди 5 месеца
В София зелените дървета са по-малко от колите. Застрояването е кошмарно и няма циркулация на въздуха между тях. Парният ефект се засилва и от соларите, за които казаха, че на селскостопанска земя сложени солари, качват температурата на съседните участъци с 3 градуса. Излиза, че зелената енергия въобще не е зелена, а напротив. Ако се произвежда достатъчно евтин ток от традиционните централи, няма да има нужди от солари
45
0
 
17
 
! Отговори
За Витков преди 5 месеца
Краткия отговор е НЕ
44
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Хайде започнаха джендърскоте истории.
43
2
 
12
 
! Отговори
Кметичката Веси преди 5 месеца
Момичета, гответе се ГОЛЕМИЯ София прайд 2024 идва ЗА ВАС , ЗА ВАС И САМО ЗА ВАС ! ОЧАКВАМ ВИ .
42
5
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Това не се прави за да стане въздуха по-чист, а за да се държат овцете под контрол. Разберете го! Ако продължавате да спите, скоро ще направят така че няма да имате собствени автомобили.
41
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До 39 Написал съм само за тези които работят само пред компютър. Научи се да четеш. Защото когато тези са си вкъщи, няма да са в трафика да пречат на хората,на които им се налага наистина да излизат навън.
40
7
 
6
 
! Отговори
Иван преди 5 месеца
Да се влюбиш след 30 е като да отидеш на море през зимата. Тръпката я има, но не ти се съблича.
39
0
 
7
 
! Отговори
ДОЛУПЪПЪБЪКЭПЪДЭБЭ преди 5 месеца
Разбира се че ще има Терзиев и Бонев обещаваха изобилно по телевизиите
38
5
 
15
 
! Отговори
До Анонимен 36 преди 5 месеца
Как точно ЕЛ, ВиК, ОиВ ще работят от хоум офис? Нали някой трябва да я крепи тази бутафорна хубавиня? От Индия се почва и натам се връщаме. Ще има касти. Най-нисшата ще се занимава с физически труд, макар и квалифициран. Но и тя ще може да бутне най-висшата. Просто като и спре... тока. Заради това и ще бъде под тотален контрол. Дигиталните няма какво да им контролираш. Просто ги триеш.
37
2
 
15
 
! Отговори
Пффффф, преди 5 месеца
"автор: Калина Цолова, Климатека"Зелените ш*и33и*та бьлват еко-пр00пагандата 24/7 като развалена грамофонна плоча,докато получават грантовете си от дълбоката държава,чиито корпорации са замърсител Номер 1 на планетата!До преди няколко дни в днеса имаше и статия за свръхбогатия 1% глобаляги...А на климатичната калинка ще и кажа само едно:"Връщай се обратно в психодиспансера,преди да се самонараниш,грантаджийке!"
36
4
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Ясно е, че въздуха няма да стане по-чист, ако ще да забранят движението на всички автомобили в София. Замърсяването от автомобилите е пренебрежимо малко. Опитват се да избегнат глобите от ЕС заради замърсения въздух в София имитирайки, че нещо правят
35
5
 
9
 
! Отговори
До Младен преди 5 месеца
София е нещо като САЩ. В нея е събрана най-доброто и най-лошото от България. Както в САЩ най-доброто и най-лошото от Земята.