Ще има ли София по-чист въздух с първата нискоемисионна зона за коли?

Какви пречки съществуват за прилагането на разпоредбите?
23 ное 2023 18:00, Александър Попов
103
Ще има ли София по-чист въздух с първата нискоемисионна зона за коли?
Снимка: БГНЕС

През декември 2022 г. Столична община въведе една от първите зони с ниски емисии за автомобили в Централна и Източна Европа. Зоната ще влезе в действие през настоящия отоплителен сезон – от 1 декември тази година, и ще остане в сила до края на февруари 2024 г. Въпреки че началната дата е след броени дни, контролът за прилагането на разпоредбите остава неясен и практически усложнен. При силна политическа воля и активен диалог със заинтересованите страни, зоната с ниски емисии има потенциала да се превърне в една от най-амбициозните мерки за осигуряване на по-здравословна среда за гражданите на София. Необходимо е обаче дебатът за политиките за чистота на атмосферния въздух да се измести от въвеждането на ограничителни мерки към представяне на положителните въздействия като здравните аспекти, намаляването на трафика и подобряването на начина на живот в градовете.

Политиката за по-чист въздух се превръща в приоритет за повечето европейски градове. Незавидната позиция на София като една от най-замърсените столици в Европейския съюз (ЕС) подтикна Столична община да вземе мерки за ограничаване на основните замърсители на въздуха, а именно – автомобилния транспорт и отоплението на твърди горива. Основен принцип за борба с мръсния въздух, възприет по света, е създаването на специални ограничения за преминаването на автомобили през най-натоварените градски маршрути. Подобен е и подходът, който възприема Столична община.

Зоните с ниски емисии са популярна мярка за подобряване качеството на въздуха и околната среда в градовете – в ЕС вече функционират над 320 зони. Те представляват обособена територия с контролиран достъп за автомобили, често в рамките на административните граници на града. Регулирането обикновено е обвързано с евростандарта на превозните средства, като при установено несъответствие се заплаща допълнителна такса или не се допуска преминаване през зоната.

Как зоните с ниски емисии подпомагат ограничаването на изменението на климата?

Зоните с ниски емисии функционират предимно като мярка за смекчаване на последиците от изменението на климата. Те имат за цел да намалят количеството на замърсителите, отделяни от превозните средства в градска среда. Това действие е пряко насочено към първопричината за изменението на климата, като се ограничава изпускането на замърсители в атмосферата.

Същевременно зоните могат да бъдат разглеждани и през призмата на адаптацията. Като подобряват качеството на въздуха в градовете, зоните с ниски емисии косвено допринасят за изграждането на по-добра устойчивост срещу въздействието, което изменението на климата оказва върху общественото здраве.

Защо са въведени зоните с ниски емисии в София?

Концепцията за създаване на зони с ниски емисии е заложена в дългосрочната стратегия на Столична община за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Административно те са въведени през декември 2022 г. със специална наредба, която предвижда поетапни ограничения и забрани за:

·     движението на автомобили за определен период от време спрямо екологичните им групи,

·     употребата на твърди горива за битово отопление.

Обхватът на зоната за автомобили е разделен на „Малък ринг“ и „Голям ринг“. Границите на зоните ще бъдат обозначени с пътни знаци и табели, като допълнително са монтирани камери за видеонаблюдение.

Кои автомобили ще бъдат обхванати от зоната?

Превозните средства са ограничени в зависимост от екологичните им групи, които са определени по време на задължителния им годишен технически преглед и се обозначават със специален стикер на предното им стъкло.

Евростандартът се прилага за всички нови автомобили, в зависимост от годината на производство на автомобила.

Съгласно Наредбата, ограниченията ще се прилагат поетапно за превозни средства от категории М1 (с не повече от 8 места за сядане в допълнение към водача) и N1 (предназначени за превоз на товари и с тегло под 3,5 тона). За да се постигне по-голям ефект от зоната, обхватът на ограничените автомобили ще се разширява на годишна база, започвайки от Екологична група 1 през 2023 г. и включвайки Екологична група 3 през 2027 г.

Колко по-чист ще стане въздухът в София?

Опитът от редица европейски градове, например Лондон, е доказал, че въвеждането на зони с ниски емисии носи всеобхватни ползи за околната среда, както и за здравето на гражданите и гостите на града.

Неотдавнашен анализ на International Council on Clean Transportation (ICCT) се опита да оцени въздействието на зоната в София върху количеството емисии на азотни оксиди (NOx) и финно прахови частици (ФПЧ). Според оценката на ICCT, в сегашния си обхват нискоемисионната зона ще допринесе за 37% намаляване на емисиите на азотни оксиди и 56% на ФПЧ от леки автомобили до 2024 г..

Проучването установява, че ограничаването на дизеловите превозни средства Евро 4 и бензиновите превозни средства Евро 3 през 2024 г. ще има кумулативен ефект от близо 50% за намаляване на емисиите на азотни оксиди и почти 75% на емисиите на ФПЧ. Анализът допълнително показва, че при въвеждане на по-амбициозни ограничения до 2028 г. за дизеловите автомобили Евро 6 и бензиновите автомобили Евро 4, емисиите на азотни оксиди от превозните средства ще намалеят с 68%, а емисиите на ФПЧ – с 87%.

Какви пречки съществуват за прилагането на разпоредбите?

Едно от най-големите предизвикателства пред столичната администрация е да приложи на практика разписаните разпоредби. Тези затруднения касаят ефективното налагане на санкции на шофьорите, които не спазват съответните забрани.

Засега остава неясни следните аспекти:

·     Дали контролът ще бъде осъществяван единствено посредством камери и/или чрез общински служители, които ще имат право да налагат глоби на място при установяване на нарушението в реално време.

·     Дали глобата ще бъде налагана „на ден“ или за всяко нарушение на въведените забрани и/или ограничения, независимо от това колко пъти съответният автомобил премине през зоната.

·     Няма ясни критерии за определяне на размера на глобите съгласно Закона за чистотата на атмосферния въздух.

Необходимо е дебатът за политиките за чистота на атмосферния въздух да се измести от въвеждането на ограничителни мерки към представяне на положителните въздействия като здравните аспекти, намаляването на трафика и подобряването на начина на живот в градовете.

Стъпки за по-ефективно изпълнение на зоната с ниски емисии

Следните предложения с конкретни мерки могат да допринесат за по-ефективното прилагане на Наредбата на територията на Столична община:

1.     Приемане на промени в Наредбата, които позволяват на собствениците на автомобили, които не отговарят на въведените ограничения, да заплащат такса за преминаване през зоната.

2.     Определяне на твърд размер на глобата за нарушаване на въведените ограничения. Санкцията да се налага на ден, а не за всяко отделно нарушение, както и въвеждане на възможност глобите да се налагат с фиш и/или с електронен фиш въз основа на данните, получени от камерите.

3.     Предвиждане на възможност за известяване с СМС при извършване на нарушение и издаване на електронен фиш.

4.     Въвеждане поетапно на функциониране 24/7, първоначално съобразено с часовете на сините и зелени зони за платено паркиране, както и включване на столичните райони с най-високи емисии на ФПЧ в обхвата на зоната с постепенно разширяване до строителните граници на града.

5.     Ограничение на превозните средства спрямо техния евростандарт с ускорено включване на по-високите класове, за да се постигне по-бързо въздействие върху качеството на въздуха. Ограниченията да бъдат валидни не само за автомобили, регистрирани в България, но и за чуждестранни автомобили.

6.     Създаване на възможност за субсидиране на домакинствата с ниски доходи чрез схема за предаване на автомобили, попадащи в обхвата на зоната за рециклиране.

7.     Активно насърчаване на умен транспорт и алтернативни начини на придвижване като ходене пеша, колоездене и електрическа мобилност, така че на шофьорите да бъдат представени атрактивни варианти да станат пътници.

8.     Въвеждане на цялостен механизъм за консултации с различен кръг заинтересовани страни за установяване на диалог, съвместно създаване на политики и реално изпълнение на препоръките от страна на гражданите, бизнеса и експертите.

9.     Надграждане на съществуващите мрежи за мониторинг на качеството на въздуха (национална, общинска и гражданска) за създаване на онлайн база данни, която да позволява краткосрочно и дългосрочно моделиране, планиране и разработване на сценарии и последваща оценка.

10.     Обединение на усилията с други български местни власти, които предприемат стъпки за въвеждане на зони с ниски емисии, за да се изгради общ механизъм за ефективното прилагане на мярката за подобряване на качеството на атмосферния въздух.

Зоната с ниски емисии следва да бъде разработена като всеобхватен и междусекторен инструмент, който цели да увеличи максимално положителното въздействие върху околната среда и гражданите, качеството на градското развитие и транспортните модели. По-доброто качество на въздуха може да помогне на населението да се справи по-добре със здравните предизвикателства, изострени от изменението на климата, като направи общността ни по-адаптивна към промените в околната среда.

автор: Калина Цолова, Климатека

Калина Цолова работи като анализатор в програмата “Енергетика и климат” на Центъра за изследване на демокрацията. Тя участва в проекти в областта на политиките за справедлив енергиен преход, енергийната ефективност на сградите, адаптацията към и смекчаване на изменението на климата, както и иновативното градско развитие. Има опит и в сферата на зелените бизнес модели, рамката ESG и развитието на устойчиво лидерство. Завършила е магистратура по управление на проекти в строителството в Университет по архитектура, строителство и геодезия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
1
 
1
 
! Отговори
За Витков преди 5 месеца
Дръж,дръж. Всичко е по документи
33
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Ако просто се насърчава работата от вкъщи,за всички които работят само пред компютър, изобщо няма да нужда от такива глупости.
32
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Моята работа е свързана с ходене по инстанции /общински и държавни/ и е невъзможно да я практикувам без автомобил. Изкарайте администрацията в покрайнините и няма да ви стъпя в центъра.
31
3
 
17
 
! Отговори
до 19 преди 5 месеца
Да, това също - правят невъзможен живота на хората в Европа, докато Китай и Индия си горят въглища и си карат каквото си искат. Смог колкото искаш, но дай европейците да нямат коли и да са на режим на тока - и това се задава, ако не знаете....
30
8
 
6
 
! Отговори
До Анонимен 28 преди 5 месеца
Човекът пише, че се движат, не че са регистрирани в София. България е като всяка пропаднала държава със стара слава. Например Египет. Живот има само в София, Варна, Пловдив, Бургас и Русе. Всички, които могат се изнасят натам. А тези които могат нещо - в чужбина. Което изобщо вече не значи в западна посока. Там вече има кой да мие чинии, да сменя гуми и т.н. Експерти и специалисти им трябват.
29
6
 
17
 
! Отговори
Пепи преди 5 месеца
И по какъв начин това е справедливо?!? Бедните, които не могат да си купят електрически коли в центъра нямат да ходят, а само паралиите ще се разхождат по Витошка. Като искате чист въздух защо не забраните автомобилите в центъра. Или ограничите паркирането до 1 час и готово. Хем без коли, хем еднакво справедливо за всички.
28
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Един милион автомобили може и да са регистрирани в в София, но в град София ежедневно се движат около 50000 автомобила, някои за по 20-30 минути на ден. Това с броя на регистрираните автомобили е една голяма лъжа, в резултат, на която ни показват нереално много коли.
27
2
 
11
 
! Отговори
До Анонимен 24 преди 5 месеца
Е, колко пък да лъжат? Вдигат прахови частици, които вече ги има. Те от какво са? Като се има предвид свръхзастрояването? Няма откъде да идва тази прах - вече няма паркове, полянки и пръст.
26
8
 
5
 
! Отговори
До пепи преди 5 месеца
Препродажбата не е бизнес. Научи първо какво е бизнес, и тогава си отваряй смърдящата уста.
25
9
 
3
 
! Отговори
Младен преди 5 месеца
A бе много смърдят на софиянки хралупите. Мият ли ги изобщо?
24
2
 
16
 
! Отговори
Пепи преди 5 месеца
И като сложат ограниченията и бизнеса ще напусне и ще се премести . И центъра ще стане един просторен и чист и няма да има никой . И така 6 месеца . После всички търговци и заведения фалирват и се преместват там дето няма ограничения . За справка - Испания . В ццентъра на Мадрид вкараха такава зона преди години и след като паднаха оборотите на търговците я махнаха .
23
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Лъжат ни отново. Според изследване по поръчка на столичната община, при движението си едно ППС вдига 24 пъти повече ФПЧ от неизмитите улици, в сравнение с ФПЧ от ауспуха на автомобила. С други думи електрическото превозно средство и същото по размери с ДВГ, замърсяват почти еднакво. Общото замърсяване с ФПЧ от неизмитите улици и от ауспусите достига до само 30% от максимално допустимите норми, а през зимата заради отоплението надскача няколко пъти нормите.
22
19
 
3
 
! Отговори
До Анонимен 18 преди 5 месеца
Пич! В София се движат 1 000 000 автомобили, от които 10% да отговарят на Евро 3. Втора Индия сме в това отношение. На никой не му стиска, пардон, няма политическа воля, да направи това, което трябва. Един автомобил на семейство. Точка. Дигитализацията дава достатъчно средства за контрол.
21
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Списвачите за внимават, че ще има изчезнали.
20
0
 
3
 
! Отговори
Допълнение към 17 преди 5 месеца
Става въпрос за отпадъците в града, че изтриха думата ***!
19
2
 
4
 
! Отговори
Въздухът/затоплянето преди 5 месеца
граници не знае. Цялата планета е един организъм. Съставен от органи. Заради това и има континенти. Това, че си пазите мозъка(Северна Америка), не пречи белите дробове(Испанска Америка), дебелото черво(Африка), Азия(Мускулите), да откажат. Защото Имунната система(Русия) не търпи дисбаланс между горните.
18
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Имитация на дейност. В София единственото наднормено замърсяване е с Фини прахови частици (ФПЧ) през зимата заради отоплението с твърдо гориво. Делът на автомобилите в него е под 1% от максимално допустимите норми, а те се надвишават няколко пъти заради отоплението, при което дела на автомобилите спада също в пъти.
17
1
 
4
 
! Отговори
Подкрепям 9! преди 5 месеца
Освен това е крайно време за по-бързо решаване на въпроса с ***! Има решения, но досега се наблюдаваше яростна съпротива към решаване на проблема!
16
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Абе да ви имам пишман еколозите.
15
1
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Това не е направено за чист въздух. Направено е, да не им се пречкате в краката на богатите с теслите и да им задръствате улиците със старите си таралясници. Вие трябва да ходите пеша, да ползвате гр.транспорт или да карате тротинетка. Колите ще са само за супер богатите. Останалите ще ги гледате как ви подминават и ще им дишате екологичния прах и екологичния пушек като горят три дни, а като ви тряснат с 2.5 тона, ще пълните черната хроника.