"Спешна помощ" за средното образование в България

Добрич, Разград и Шумен с най-ниски резултати след 4 и 7 клас
Обновена: 13 юни 2011 20:46 | 13 юни 2011 20:44,
190
"Спешна помощ" за средното образование в България
Снимка: Архив БТА

Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) изнесе първоначалния анализ на оценките от изпитите след 4 клас и на Националното външно оценяване (НВО) след 7 клас.

Лошата новина е свързана с цялостен преглед на резултатите на учениците за 2011 г., включително и на зрелостниците.

Добрич, Монтана, Разград, Търговище и Шумен са градовете с най-ниски оценки.

Има леко разминаване при различните изпити, но в общи линии това са проблемните области, в които резултатите и след 4 клас, и след 7 клас, а и на зрелостниците са много по-слаби спрямо останалите градове.

За по-голямо обобщение не може да се говори, защото при различните изпити се проверяват различни компетенции и така на практика МОМН не може да анализира цялостния процес на обучение в средното образование.

На изпита след 4 клас например не се проверява усвоена ли е учебната програма, а доколко са изравнени стандартите в обучението в различните градове.

При Националното външно оценяване пък се проверяват знанията на учениците върху конкретната учебна програма.

И въпреки това е ясно, че в посочените области има проблем, какво трябва да се направи там?... МОМН тепърва ще събира мнения.

Заместник-министърът на образованието Милена Дамянова обяви нещо като националната кампания за изработване на спешни мерки за компенсация на дефицитите в средното образование.

Още по темата

Още на 15 юни започват срещи с Регионалните инспекторати, за да се набележат мерки и конкретни действия на няколко равнища: национално, регионално и училищно.

Какво на практика означава това?

  • Ще се изработи нова система за инспектиране на качеството на образованието в проблемните райони. Тя ще се базира на пряко и постоянно наблюдение на „добри“ и „слаби“ училища (определени по Националното външно оценяване), за да се изработят общи критерии. (От МОМН отказаха да дадат такава класация.)
  • На регионално равнище започват постоянни срещи, инспекции и анализ на конкретните проблеми, от които за следващата учебна година трябва да се подготви пакет от мерки и конкретни действия по места.
  • Инспекторатите ще следят дали се спазва графикът за консултации на учениците, който трябва да подготвя всеки директор и да включва основните предмети.
  • Ще се наблюдават с особено внимание училищата, при които текущата оценка се различава от тази на НВО.
  • Информацията за методиките на обучение ще се събира чрез анкетни карти, разговори с учители и родители.

Средствата са осигурени по Оперативна програма “Човешки ресурси“ и са близо 1 млн. и 200 хил. лв., уточни Дамянова.

Цялостната инспекция на системата трябва да приключи до септември и да се приложи на практика през новата учебна година, за да се преодолее дефицитът в конкретните райони, заяви ресорната заместник-министърка.

Резултати от НВО 7 клас

Все пак има и добра новина от първоначалния анализ на оценяването на учениците от 4 и 7 клас. Той обаче не се крие в резултатите, а в завишаването на критериите.

За първи път при оценяването на седмокласниците тройката е с 2 точки повече от миналата година (2011 г. – Среден 3 = 15,5 т.; 2010 г. – Среден 3 = 13 т.).

Това автоматично леко е понижило резултатите на седмокласниците тази година спрямо миналата.

Прави впечатление, че резултатите от въпросите по български език и литература (БЕЛ) и по математика са по-слаби от миналогодишните, но за сметка на това се увеличава успеваемостта по история и цивилизации, география и чужди езици.

Средните резултати по БЕЛ след 7 кл. са над 59,64 точки, а за математика – 52,09 т. и за двата модула. Това означава, че средният успех от НВО е Добър 4 и по български, и по математика.

В теста по български език за първи път има въведен и отворен въпрос, който е затруднил учениците.

За сметка на това от МОМН опровергаха предположенията от миналата година, че резултатът от преразказа е пряко свързан с текста.

Според експертите резултатите показват почти еднакво равнище на оценяваните компетентности на випуск 2010 г. и 2011 г.

Слаба оценка по български език са получили 375 деца, а по математика – 193.

Отличниците по БЕЛ тази година отново са 7, както миналата (100 т. на двата модула). По математика са едва 69 спрямо 147 седмокласници с по 100 т. за 2010 г.

Най-добре на изпитите са се представили учениците от София, Перник, Габрово и Варна.

Резултати от изпита след 4 клас

Изпитът в този формат се провежда за 5-а поредна година, явили са се 66 034 деца в 1883 училища.

Най-добре са се справили децата по предметите "човек и природа" и "човек и общество", резултатите по математика са най-ниски.

И тук, като при зрелостниците, обаче се забелязва притеснителна тенденция: на теория децата знаят повече, отколкото на практика.

По математика децата са се затруднили най-много със задачите по геометрия, изискващи разпознаването на различните видове триъгълници.

По БЕЛ четвъртокласниците са се представили най-зле при изписването на неударените гласни, а владеят най-добре степенуването на прилагателните имена.

Постиженията на учениците обаче са свързани с: въпросите от гражданско образование, което е вплетено в образователната им програма; както и по БЕЛ – при четенето и разбирането на факти, свързани с изучавани автори и творби.

Няма голяма разлика при представянето на момичетата и момчетата от 4 клас.

В сравнение с 2010 г. има слабо повишаване на резултатите в 26 от 28 области в страната.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


190
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
164
0
 
4
 
! Отговори
май така беше преди 12 години
В техникумите влизат различно умни, а излизат еднакво глупави.
163
3
 
9
 
! Отговори
Будител преди 12 години
Българите,които живеят в тези райони пазят българското и в днешно време се чувстват,като възрожденци пазители на нацията.По този повод са достойни за уважение,защото как ви се струва да "дадете" доброволно Северното Черноморие и почти цяла Североизточна България на турците.Децата им едва ли не знаят кой е Атанас Далчев и не владеят писменоста.Ясно е кой е виновника за слабите резултати.Когато учител постави слаба оценка на някое турче,родителите му започват да реват,че са дискриминирани.
162
0
 
29
 
! Отговори
КЪРДЖАЛИ преди 12 години
Ами има ученици в Кърджали в 8 клас, не могат да пишат и четат, и най куриозното не могат да говорят български.Голямо образование ,голямо нещо.
161
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Децата в тези райони масово незнаят български език, как питам тогава да има високи резултати?
160
1
 
16
 
! Отговори
ай-вай преди 12 години
Няма стимул - това е истината,той липсва и в двете страни - учители и родители/ученици/.Деградацията засяга всички нива в обществото,включая и образованието.
159
4
 
16
 
! Отговори
оле преди 12 години
В районите с турци са с най-нисък успех. Нормално ! Защо да учат български,като имат предавания на патагонския им език,имат много права ,по-големи от българите.
158
4
 
18
 
! Отговори
учител преди 12 години
След като заплатата на един млад учител е 450 лв. какво качество може да се очаква!? Родителите с големи заплати да инвестират в обучението на децата си, а не в луксозни коли и замъци.
157
14
 
8
 
! Отговори
. преди 12 години
Учителка към учениците си: "Айде отивайте си. Няма да караме час, защото ме боли главата и имам друга работа. Отивайте си, но ако ви срещне директора кажете, че сте избягали." Това как ви се струва? И учители и родители са един дол дренки.
156
6
 
31
 
! Отговори
898 преди 12 години
Причини:Много слаби учители!!!!!Също незаинтересовани родители!!!Добрите учители подготвят успешно децата!!!Заинтересованите родители помагат на децата си да растат достойни хора!!!Жалко за децата, няма лоши деца има лошо общество, в което растат!!!
155
1
 
26
 
! Отговори
Valeri преди 12 години
До Бай Иван:Много ми се иска някой да ме научи как да накарам учениците си да седнат в къщи и да се подготвят за урока който сме взели. Когато изпитвам и виждам, че нищо не знаят ги питам: "Каква ти беше подготовката за днес?"Отговора е : "Не съм учил"Няма обяснение за причината. Родителите също не са заинтересувани какви са постиженията на децата им.
154
1
 
18
 
! Отговори
мразя ЦИГАНИ преди 12 години
Половината от учениците не са българчета ! Ако в тези градове преобладават в големи количества *** то тогава е ясно какво е обяснението...
153
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
НВО е най-голямата причина за ниските резултати след 4ти и 7ми клас.
152
5
 
9
 
! Отговори
Селянски преди 12 години
В българия с учене най-много учител да станеш в Разград с заплата такмо за ток вода храна(бедна)и лекарства,децата нямат стимул по ги влече фудбола,фолка и К1
151
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Гледам насърчавате се, евала, машала, ашколсун, и пак машала...Запознати ора пишат из форума, полиглоти, уратори и най вече прости до безобразие БАЛКАНЦИ, без грам култура! Срам за саЙта, срам за Народа!
150
6
 
7
 
! Отговори
Бай Иван преди 12 години
решението на проблема е единда се обвържат резултатите от матурите с финансирането, а не както сега да се плаща на ученик, и всеки гледа колкото се може повече деца да запишат в следващата година че ще му намалят парите, а тях не ги интересува дали знаят или не
149
2
 
8
 
! Отговори
ад 152 преди 12 години
Живея в Кърджали,нещо да кажеш.Ти си поредния *** който избива комплекси.Защо не си измахаш една злодейка вместо да цапаш форума.Писна ми от псевдо патриоти.
148
9
 
26
 
! Отговори
tulski преди 12 години
" Добрич, Монтана, Разград, Търговище и Шумен са градовете с най-ниски оценки."=============================================Сигурно е случайност, ама в тези райони не преобладава население от българския етнос. Случайност е, ама все пак.
147
3
 
29
 
! Отговори
аз преди 12 години
Знаете ли, имам познат учител и той ми е разказвал, ужасни неща.... Според мен при нас никой, няма страх от нищо....Не, че е нужно едновремешните режими да връщаме, но ако има нещо за което ценя щатите, това е правосъдната им система. Там ако се подхлъзна и падна пред магазин мога да ги скъсам от съдене.......а тук ученички бият учителки.......и ние само си пишем по форуми ....тъжно ми е...
146
9
 
2
 
! Отговори
до 148 преди 12 години
Като не живееш мълчи. ;)
145
7
 
21
 
! Отговори
Насакото яката преди 12 години
"Спешна помощ" за средното образование в България!!! каква помощ бее какво образование!!! те ги интересува само как да намерят някой лев за алкохол и наркотици. вие докато си пишете из форумите задавали ли сте си въпроса какво правят те през свободното им време когато не са си в къщи и с кого са?? Момчето е надрусано а още и не се бръсни!!! има такова нещо а?