Четири големи причини: Защо пътищата у нас се износват бързо?

Нещата трябва да се сложат на законова основа, категоричен е инж. Ясен Ишев
17 юни 2022 22:00, Анисия Иванова
55
Четири големи причини: Защо пътищата у нас се износват бързо?
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Остарялата нормативна база, некачествено изпълнение и липсата на навременни ремонти и поддръжка са сред основните причини за лошото състояние на пътната мрежа в страната и бързото ѝ разрушаване. Още по-основен проблем е, че голяма част от договорите за инфраструктурно строителство и пътищата, които предизвикаха отчасти кризата в коалиционното управление, се изпълняват в нарушение на три закона - за обществените поръчки, за устройство на територията, и за държавния бюджет. Проблемите при тях могат да се нормализират, а работата да започне след юридически преглед, съставяне на анекси при нужда към някои договори и прекратяването на други.

Това каза инж. Ясен Ишев, председател на Управителния съвет на Научно-техническия съюз по транспорт, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

"Става въпрос за няколко вида договори - основни ремонти минават по графата текущи ремонти, което е нарушение на нормативната база; "инхаус" поръчките с липсата на разрешение за строителство, някъде няма проекти и гласуван бюджет, когато е започнат това строителство. Третите са прословутите свлачища, които са дадени на определени фирми."

Запитан защо пътищата в България се разрушават толкова бързо, Ишев сподели заключенията на кръгла маса с представители на Научно-техническия съюз по транспорт, АПИ, Института по пътища и мостове, УАСГ. Освен липсата на необходимата текуща подръжка и ремонти на пътната мрежа заради недостатъчно средства и некачествено изпълнение от строителите в някои случаи, състоянието на пътищата се дължи и на остарялата нормативна уредба и преминаването на наднормени товари.

"Нормативната база, по която се изчисляват нашите конструкции, е от 2003 г. - в нея е записано, че тази нормативна база трябва да се актуализира следващата година (2004 г.). След двадесет години не сме чували за някаква актуализация. Част от тази нормативна база е стъпила на един български държавен стандарт от 1987 г., който пък е стъпил на друг стандарт от 1984 г... По нашите пътища преминават наднормени товари - пътищата се изчисляват за 11.5 тона, но преминават 14-16 тона."

Обясненията за климатични причини за лошите пътища от страна на строителните фирми са несъстоятелни. "Това че има температурни разлики, ние го знаем много добре.", допълни гостът.

Според инж. Ишев в България има достатъчно добри фирми, които могат да извършват надзора на качеството, но проблемите са пролуките в законите и договорите, за което са отговорни юридическите екипи и държавната администрация, която страда от липса на капацитет, а "там, където има хора наистина с капацитет, те биват избутвани". Ишев даде за пример подробен анализ на екипа на бившия служебен регионален министър Виолета Комитова какво трябва да се направи в сектора, който е бил "изведнъж се забрави и се започна цялото разследване отначало".

В коментар за промените за "инхаус" поръчките в ЗОП, инж. Ишев заяви, че тези промени са закъснели, след като поръчките вече са били допуснати "в нечий интерес".

"Нещата трябва да се сложат на законова основа - не може да се престъпват законите, което виждахме в последните десетина години."


Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
От бързото каране.
8
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Много са си добре пътищата, идеални са за моя офроуд джип. Най който не му харесва да върви в Германия.
7
0
 
14
 
! Отговори
До 6 преди 1 година
Пропусна да напишеш,че 40% от парите за обществени поръчки се връщат обратно в чекмеджето.Останалите,ако не ги откраднат, направят с тях криво ляво и пет за четири какво да е.
6
0
 
22
 
! Отговори
Пич преди 1 година
Защото така ги правите, че да са некачествени и често да се поправят. Крадете от асфалта и не слагате достатъчно на дебелина. Водооттичането не е добро и се образуват локви. Не слагате и мрежа за отвеждане на електрическите заради. Още да изброявам ли?
5
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всички знаем защо.Айде да не се правим на много интересни.
4
8
 
2
 
! Отговори
NoirFire преди 1 година
Бойко не е на власт да строи нови качествени магистрали той по цял ден с това се занимава.
3
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Крадете много и нагло ***.
2
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ми аре де! 20 години дърдорите и нищо. Юридически преглед? На кое? На това че бавите една процедура за полагане на асфалт 10години? И едни паги изчезват. После и други. И трети. И излиза чиновника и казва нямало това нямало онова.
1
3
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Остарялата нормативна база е причина че пътищата се износвали бързо?!? Че то в момента караме по 50 годишни пътища от соца, предвидени да изкарат 20 години! Новото строителство не изкарва и 2 години. Така че ако спазваха нормативната база от соца, дето е остаряла, щяхме да имаме пътища като Слънце!