Отново тежки ПТП-та: Нужни ли са кампании за пътна безопасност?

Ако днес започнем промяна на нагласите, ефектът ще е след години
25 окт 2023 11:15, Анисия Иванова
77

Войната по пътищата у нас продължава. Отново поредица от тежки катастрофи с жертви през последните дни.

"Катастрофите ги правят хората. Човешкият фактор е важен. Много от катастрофите са поради човешки грешки. Трябват повече кампании, в които да повишим чувствителността по теми като пътната безопасност, с начина, по който трябва да се държим, какво застрашава нас и околните", каза психологът по пътен травматизъм д-р Зорница Тоткова в студиото на "България сутрин".

Освен мерките с цел контрол  - наказания, глоби, отнемане на автомобил, трябва да има и мерки, насочени към човека и поведението му, категорична е д-р Тоткова. "Едно е да имаме мерки, друго е да може те да бъдат приложени адекватно и бързо", уточни тя.

Пред Bulgaria ON AIR психологът коментира и случая отпреди няколко дни, при който дете управлява автобус.

"Това е професионален шофьор, трябва да отговаря на професионално значими качества, за да управлява автобус. Отговорен е за много хора. Такова поведение е недопустимо, следва да бъде наказано, така че следващите такива, които си помислят да сбъднат мечта, да намерят безопасен начин", смята специалистът.

Д-р Тоткова обясни, че програмите за превенция имат за цел да вменят усещане за важност на проблема.

"Когато сме водачи с вече установено рисково и опасно поведение на пътя, трябва да се подхожда по по-различен начин, с програми за интервенция. Те целят да адресират конкретен проблем. Работата с тези водачи е задължителна. Вижте какво става след всяка катастрофа. Хора губят живота си, някаква част от обществото става, прилагат се мерки, които не постигат ефект. Случва се следваща катастрофа и нищо не се променя. Проблемът не е адресиран. Хората трябва да си дадат сметка, че нагласите не се променят с едно натискане на копче", каза гостът.

Според д-р Тоткова, ако днес започнем да променяме нагласите на хората, реален ефект можем да видим след години.

"Не всяко нещо можем да променим. Например, ако сте млад водач, може да видите кои са силните и кои слабите страни. Тогава можем да очакваме положителна тенденция. Посланията трябва да адресират конкретен проблем. Имаме много кампании в тази посока, въпросът е те да се случват периодично. Важно е хората да са информирани. Не можем да очакваме държавата да реши всички проблеми", посочи тя.

По думите на д-р Тоткова жените правят по-малко рискови и застрашаващи останалите участници в движението нарушения.

"Нарушенията при жените са по-скоро от невнимание и от разсейване, не са съзнателно предприети. Статистиката показва, че когато превишаваме скоростта, вероятността да настъпи произшествие е много по-голяма, времето за реакция се скъсява. Младите водачи нямат опит, смятат се за по-рискови и опасни. Възрастните водачи  -  те успяват да компенсират дефицитите си", изтъкна психологът.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


77
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
3
 
5
 
! Отговори
Банкеръ преди 6 месеца
За 80% от пишман състезателите с дюкентии на 20г и повече знаците покрай пътя са сложени за красота.Няма как на извънградско при позволени 90 трафика да върви със120 а колоните от тирове с 80 всяко изпреварване е рисковано и предпоставка за сериозни катастрофи.Просто пътищата са такива,няма други и филми,като бързи и яростни трябва да се забранят.
41
1
 
4
 
! Отговори
akud преди 6 месеца
глоби на близки и приятели на полицията и на нап глоби не плащат .... много глоби не се събират . а много просто не им се налагат по същите причини и само това е единствения проблем. Електронно правителство само това оправя нас Българите. докато не се минимизира корупцията до минимум
40
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
То народа канто не се пази и кара като издивял пътя ву пречи
39
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Колко трябва да се плати?
38
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Глупавите 'управляващи' само глоби знаят,затегнете контрола за вземането на шофьорска книжка(ПОЛИГОН,НОЩНО КАРАНЕ) ,затегнете контрола за годишните технически прегледи(там е мижи да те лажем) и най-накрая всички знаем какво е състоянието на пътната мрежа,осветлението, пътните знаци и маркировката. И чак когато сте направили това тогава Глобявайте !
37
5
 
1
 
! Отговори
THE BEST преди 6 месеца
Каквито и кампании да има трябва да се намали карането на коли. Да се сведе до минимум. Поне в малките градове и села. Знам, че всички са на мнението ,че колата е необходимост, а не лукс в днешно време. Но е време да помислим и за друго - човешкия живот и здраве. С по - малко коли ще има повече движение и по- чист въздух.
36
0
 
7
 
! Отговори
хммм преди 6 месеца
Нужни ли са кампании, не нужни са пътища и знаци. Защото на хиляди места знаците ви въобще не отговарят на пътя, вземете да се утрепите някъде вече с тъпите ви камери на пътя, глобите и откачените "иновационни решения" Апък ако вземете да намалите малко и чалгата с която образовате населението съвсем ще намалелят инцидентите, както и дрогата която вие легално вкарвате в държавата. Не се правете че не знаете за какво става въпрос. Да ви го кажа аз пр ост строителен работник.
35
5
 
2
 
! Отговори
за този шофьор преди 6 месеца
една хубава глоба от 200 000 лева да тегли кредит да ги изплаща докато е жив и ще видите колко бързо всички ще се научат да спазват законите по пътищата
34
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
С КАМПАНИИ НИЩО НЕ СТАВА, КОГА ЩЕ ГО РАЗБЕРЕТЕ? САМО ГЛОБИ И ПРЪЧКАТА ДА ИГРАЕ
33
1
 
6
 
! Отговори
До 43 преди 6 месеца
Същия този българин като влезе в Гърция и почва да кара по правилата. Кое е различното - водача или контролните органи?
32
1
 
3
 
! Отговори
факт преди 6 месеца
за българина ежедневни кампании да се правят ефекта ше е нулев . българина кара бегачки , мисли се за безсмъртен . на българина са му виновни знаци , дерета , дървета и улични стълбове .
31
1
 
5
 
! Отговори
До 41 преди 6 месеца
Има дупки заради корупцията, кола може да убие човек и с 15 км, след това в съда, поради същата корупция шофьора ще получи минимално наказание, пък ти се радвай на дупките, вероятно си функционално неграмотен
30
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
До 28Нали излезе проучване колко голям процент от новите пътища са с по малко настилка,///И това е много, требе да има дупка до дупка, да видим тогава дали ще карат с висока скорост.
29
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Каквото и да говорите, файда няма. Надрусани, татуирани човекоподбни! Вчета карам в кръгово, външната част и един такъв с БМВ(има ли изненадани) от въртешното платно ми сече пътя и излиза без мигач. Добре че карам бавно винаги в кръгово и гледам и на гърба си какво става! Спирам, свирнах му-няшия слиза и почва да вика! Сигурно не знае в кой град се намира, камо ли че ме е засякъл. Е какво да го правиш такъв? Добре, че седна и замина да не стават циркове.
28
0
 
8
 
! Отговори
Дзивко преди 6 месеца
На Стамболийски пред Св. Неделя има по два реда коли, половината на некви министерства или спрели за малко, как не сложиха двама униформени да глобяват и гонят, в Люлин при кооперативния има три зебри за 200 метра, то не е път а алея в парк, и що има зебра, щото Гошко е свикнал да пресича веднага след спирката, толко не може един полицай да въвежда ред, къде с глоби, къде с предупреждение, ама пешеходна пътека е по лесно
27
3
 
4
 
! Отговори
Мумюн преди 6 месеца
Някой да е виждал неграмотен индотурк в учебна кола?Направо си купуват книжките и ако го спре униформания кампаниец му дава бате 100 кинта джобпарасъ и продължава да върши индотуркските си изпълнения!
26
0
 
3
 
! Отговори
Радослав преди 6 месеца
До 33: камерите не решават проблема защото има индивиди със хиляди левове глоби и си карат и чакат да мине давност. Не е ли да те спрат след 50 метра и да те закопчаят смисъл от тези снимки няма. Тези снимки са за масовката, човечеца които съвестно си плаща и ако извърши нарушение, то е кокошкарско като превишил с 2 км/ч на прав участък без дупки или изтекъл срок на риванола в аптечката. Джигита от снимки не се впечатлява.
25
2
 
2
 
! Отговори
Koko преди 6 месеца
Психолог по пътен травматизъм.... За съжаление колкото и грозно да звучи една сурия адвокати, медици, погребални агенти, психолози и др. са направили бизнес със съдбите на пострадали при катастрофи. Изключително грозно и нечовешко е това.Тези хора хранят семействата си с кръв. Вампири.
24
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Камери трябва да има,но само те не решават проблема!Строг денонощен контрол трябва с цивилни коли най-вече за изпреварвания без видимост,засичания,неспазване на дистанция,каране с 90км/ч в лява лента на магистрала с километри,неподаване на мигачи и още и още!Контрол с цивилни коли и яки глоби.Така го правят примерно в Хърватия и Сърбия и там се кара много по-спокойно от тук.Отделно от всичко това е трагичната инфраструктура с липсата на маркировки и т.н...
23
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Защо Българина като напусне България кара нормално? Давам пример с Македония. В Македония Българите не превишават скороста ,не пият и не се друсат защото знаят ,че ще бъдат санкционирани сериозно. Да не говорим като отидат в другите държави. Като агнета са. Даже и мутрите. Само глоби ,които засягат всички. Една мутра , няма как да се впечатли на 2000-5000 лева.Та ре си взимат нашимдържавни пари по 10 пъти повече и не за месец,а понякога за ден и по-малко.