Отново тежки ПТП-та: Нужни ли са кампании за пътна безопасност?

Ако днес започнем промяна на нагласите, ефектът ще е след години
25 окт 2023 11:15, Анисия Иванова
77

Войната по пътищата у нас продължава. Отново поредица от тежки катастрофи с жертви през последните дни.

"Катастрофите ги правят хората. Човешкият фактор е важен. Много от катастрофите са поради човешки грешки. Трябват повече кампании, в които да повишим чувствителността по теми като пътната безопасност, с начина, по който трябва да се държим, какво застрашава нас и околните", каза психологът по пътен травматизъм д-р Зорница Тоткова в студиото на "България сутрин".

Освен мерките с цел контрол  - наказания, глоби, отнемане на автомобил, трябва да има и мерки, насочени към човека и поведението му, категорична е д-р Тоткова. "Едно е да имаме мерки, друго е да може те да бъдат приложени адекватно и бързо", уточни тя.

Пред Bulgaria ON AIR психологът коментира и случая отпреди няколко дни, при който дете управлява автобус.

"Това е професионален шофьор, трябва да отговаря на професионално значими качества, за да управлява автобус. Отговорен е за много хора. Такова поведение е недопустимо, следва да бъде наказано, така че следващите такива, които си помислят да сбъднат мечта, да намерят безопасен начин", смята специалистът.

Д-р Тоткова обясни, че програмите за превенция имат за цел да вменят усещане за важност на проблема.

"Когато сме водачи с вече установено рисково и опасно поведение на пътя, трябва да се подхожда по по-различен начин, с програми за интервенция. Те целят да адресират конкретен проблем. Работата с тези водачи е задължителна. Вижте какво става след всяка катастрофа. Хора губят живота си, някаква част от обществото става, прилагат се мерки, които не постигат ефект. Случва се следваща катастрофа и нищо не се променя. Проблемът не е адресиран. Хората трябва да си дадат сметка, че нагласите не се променят с едно натискане на копче", каза гостът.

Според д-р Тоткова, ако днес започнем да променяме нагласите на хората, реален ефект можем да видим след години.

"Не всяко нещо можем да променим. Например, ако сте млад водач, може да видите кои са силните и кои слабите страни. Тогава можем да очакваме положителна тенденция. Посланията трябва да адресират конкретен проблем. Имаме много кампании в тази посока, въпросът е те да се случват периодично. Важно е хората да са информирани. Не можем да очакваме държавата да реши всички проблеми", посочи тя.

По думите на д-р Тоткова жените правят по-малко рискови и застрашаващи останалите участници в движението нарушения.

"Нарушенията при жените са по-скоро от невнимание и от разсейване, не са съзнателно предприети. Статистиката показва, че когато превишаваме скоростта, вероятността да настъпи произшествие е много по-голяма, времето за реакция се скъсява. Младите водачи нямат опит, смятат се за по-рискови и опасни. Възрастните водачи  -  те успяват да компенсират дефицитите си", изтъкна психологът.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


77
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
0
 
5
 
! Отговори
До 27 преди 6 месеца
Не размера на глобата, а неизбежното и налагане и плащане е важно, глобите хич не са малки в България, въпроса е че не се плащат, има много звена дето могат да те оправят с малко кеш и още много финтове за бягане от отговорност, регистрация на колата на фирма, на баба ти др...
21
0
 
7
 
! Отговори
Радослав преди 6 месеца
До 23: и как ще глобиш жестоко безимотен, безработен индивид на социална помощ? Да ти ще го глобиш, но при положение, че МВР и НАП всяка година отписват милиарди левове като несъбираеми ефекта от жестоките глоби се губи. Трудово-изправителен лагер трябва.
20
2
 
6
 
! Отговори
Дзивко преди 6 месеца
Нали излезе проучване колко голям процент от новите пътища са с по малко настилка,помните ли как като БСП искаха подобно проучване след трагедията в Своге, как пътния бранш стачкуваха с машини в София, как един журналист не се сети да пита, що не наредиха машините на пътя при Своге, корупцията убива, кат я има в МС, ще я има и в АПИ и в КАТ
19
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Българина разбира само от сериозни санкции. Глобите трябва да бъдат в зависимост от автомобила. По-скъп автомобил и по-виоски санкции. Няма как да впечатлите с 2000-3000 лева ,човек който кара автомобил за 100 хиляди и нагоре лева. Това са престъпници бизнисмени и тяхните деца. Те са основните убийци помпътищата. Другите са комплекасрите и деградирали наркомани и алкохолици. Сериозни глоби и всичко ще е наред.
18
1
 
3
 
! Отговори
Радослав преди 6 месеца
Тя държавата първо ги допуснала на пътя и после се сетила, че били опасни, хаха. А колко има които карат без книжки, а в почти всяко ПТП, виновния с дебело досие, че карал пиян, без книжка, с превишена скорост и резултатите все 0. Като няма закони, чакайте някой да ги спазва. Все едно антилопата да се сърди на лъва, че нарушава закона и я убива.
17
0
 
6
 
! Отговори
така трябва преди 6 месеца
До стела::Сваляне на табелите,и в ареста докато не се плати жестоката глоба.Свирепи глоби са нужни и плащане веднага.А в ареста цени като в хотел "Риц".
16
1
 
1
 
! Отговори
Нане Вуте преди 6 месеца
До бичкията: проблемите идват от такива неандерталци като тебе , а не от пенсионерите!!
15
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Българина е доказал, че не е за кола, да се забранят частните коли. Трябва се развие общественият автобусен транспорт и влаковете. Хиляди живота ще бъдат спасени.
14
1
 
7
 
! Отговори
Дзивко преди 6 месеца
Оправете инфраструктурата, не може да влизаш в насрещното за да обиколиш дупка, маркировка няма, знаци за ремонт седят с месеци, в градските условия се гонят само шофьори без да се наказват пешеходци, само на един светофар минаха на червено един велосипедист и пешеходец, като стягаш редиците, стягай всички
13
5
 
4
 
! Отговори
Бичкията преди 6 месеца
С първата пенсия трябва да ти отнемат книжката. И задължително минимална скорост по пътищата а не да се туткат някои индивиди. Скрита полиция да следи дали пречиш като натискаш газ докато те изпреварват
12
1
 
6
 
! Отговори
стела преди 6 месеца
не са нужни кампании нито камери.трябват страшни глоби които се събират веднага на шосето.същото важи за тротинетките които са безобразни.В България само се говори безрезултатно и това важи за всяка една сфера от живота-от мръсните боклучиви градинки до най мащабни и важни неща!А най тъжното е че каквото и да пишем-нищо не следва от това.
11
0
 
4
 
! Отговори
... преди 6 месеца
нужно е семейство, възпитание, ЗАКОНИ (спазване, елеиминиране на корупцията и тн) и изпълнението им без шуробаджанащина. нужно е стротителство на пътища и маркировки по стандарт и тн и тн и тн и най- вече МИСЪЛ НА ВОДАЧА И ЛИПСА НА КОМПЛЕКСИ дори и в пясъчна дюна да се шофира
10
0
 
5
 
! Отговори
Az преди 6 месеца
Акъл е нужен, с кампании не става.
9
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Не е само до инфраструктира, а до манталиет и култура. Култура няма отдавна, или е ниво селска кръчма. Манталиета е като на парвенюта - всеки се мисли за важен, с предимство и над останалите и че всеки му е длъжен. И не на последно място - изобщо не познаване на правилника (купени книжки).
8
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Няма последствия за абсолютно нищо в милата ни родина и не знам какво се очаква да стане
7
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Нужни са полицаи по на 1 км. един от друг!
6
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Просто трябва камери и софтуер който засича нарушения които не могат да се обжалват, първоначално с най-тежките нарушения като минаване на червено, каране в насрещното, изпреварване на зебра и постепенно се затягат след няколко години с останалите правила. Това се комбинира с 60% съкращение на дерибеите които между другото са едни от най-грубите нарушители на ЗДвП.
5
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Кампаниите са тъпня. Нужен е як контрол за спазване на скорост и предимства, вкл. камери навред и признаване на данни от видеорегистраторти. Както и як контрол при сегашното разсаване на книжки срещу пари.
4
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Нужни са хубави пътища и хубави заплати.
3
6
 
17
 
! Отговори
Не, преди 6 месеца
Проблема е, че не ставаме за нищо, нито като хора, нито като шофьори. Сърдеха се на Бойко, ама беше прав, материла е такъв. И немски магистрали да имаме, ние не ставаме.