Светът е физика! Пробваме да научим как е възникнала Вселената

В мощния ускорител на частици в ЦЕРН пускат сноп протони с невероятна скорост
10 сеп 2008 09:35,
Светът е физика! Пробваме да научим как е възникнала Вселената
Част от магнитите, чиято цел е да ускорят максимално сноповете с протони. Снимка: БГНЕС

Днес физиката ликува!

За пръв път на 10 септември 2008 година в най-мощния в света ускорител на частици ще настъпи дългоочаквания от няколко поколения физици момент.

Сноп протони ще бъде ускорен в най-интересния научен експеримент в последните години, провеждан от Европейската организация за ядрени изследвания, известна още като ЦЕРН.

Проектът е финансиран от Европейската общност.

Събитието стартира в 10.00 часа българско време край Женева, на границата между Франция и Швейцария.

Учени от целия свят и медии са препълнили мястото, а самият експеримент може да бъде наблюдаван наживо тук, както и по BBC.

Какво точно ще се случи в ЦЕРН?

"Днес практически ще бъде извършен последният тест, че тази голяма машина /ускорителят на частици, бел. ред./ има шанс да проработи и всъщност правим първата стъпка към научаването за това как е възникнала Вселената", поясниха за Dnes.bg специалисти по физика на елементарните частици към Института по ядрени изследвания и ядрена енергетика /ИЯИЯЕ/ и Физическия факултет към СУ.

Три десетилетия след първоначалната идея за експеримента, днес учените ще пробват да пуснат сноп от частици в 27-километровия подземен тунел на мощния ускорител на частици.

Целият проект, който струва феноменалните над 6 милиарда евро /навремето Конгресът на САЩ е отказал финансиране на аналогична разработка поради високата цена/, цели да сблъска частиците с невероятна енергия.

До някаква степен това ще пресъздаде условията, в които е съществувала Вселената веднага след Големия взрив.

На 10 октомври пък ще бъде направена втората стъпка в проекта, а именно сблъскването на противоположни снопове протони.

Изискваната точност за сблъскването на двата снопа образно казано е сравнима с точността, която е необходима при сблъскването на върховете на две игли, изпратени една срещу друга от двата края на Атлантика, обясни пред ВВС Дейв Барни, експерт от контролния пункт в ЦЕРН.

За да може сблъсъкът да стане факт, в тунела, който е построен под границата на Франция с Швейцария, са поставени над 1000 цилиндрични магнити, които имат за цел да ускорят сноповете с елементарните частици, наречени протони, до скорост близка до тази на светлината.

Ролята на магнитите е да фокусират тези снопове,  които ще се насочат в противоположни посоки и накрая ще се сблъскат.

Така учените се надяват да открият нова частица, чието съществуване е хипотеза от много време насам - Хигс-бозона, наричан още Божествена частица, единствената ненаблюдавана  от участващите в Стандартния модел на взаимодействията на елементарните частици.

Малко пояснения

Точното значение на LHC е "large hadron collider", тоест „голям адронен ускорител“ и представлява уникална машина, която ще ускорява насрещни /обикалящи в противоположни посоки, по и срещу часовниковата стрелка по окръжност с обиколка 27 километра/, снопове протони, които ще се срещнат на четири места.

На тези четири места са разположени четири основни експериментални установки /детектори/ за изучаване на „продуктите на взаимодействието им“.

Все още обаче, дори и след днешния експеримент, LHC е в пробен период. Енергията на насрещните снопове от протони ще се увеличава на стъпки през следващите месеци, докато достигне проектната енергия от 5 TeV /тера електронволта/, което е равно на 5000 GeV (гига електронволта/.

Първият опит на ускорителя на частици, насрочен за днес, ще е с енергия 450 GeV, тоест по-малко от 1/10 от проектната.

Какво се очаква, когато LHC заработи истински, тоест на пълна мощност?

На първо място – откриване на така наречената частица Хигс-бозон.

За нея единствено липсва експериментално потвърждение /тоест, не е наблюдавана/, от всички присъстващи в обичайната версия на теоретичния, т. нар. Стандартен модел на взаимодействията на елементарните частици.

Тестване на различни теоретични хипотези, издигнати от различни съображения в областта на физиката на елементарните частици, теорията на струните, астрофизиката и космологията.

Евентуално: някои от свойствата на Вселената ни, тъй като при взаимодействията на протоните, при тези високи енергии, ще се пресъздадат част от условията, които са съществували в сравнително ранната Вселена.

Ползата от всичко това: естествено, научните открития, които се очакват и които, разбира се, не могат да се предскажат, както и усвояването и развитието на върховите технологии, които са ценност за развитието на икономиката и информационните технологии.

Да не забравяме, че Интернет е замислен и създаден именно в ЦЕРН от хора, работещи там, като първоначалната идея е била за улесняване на научните комуникации...

Нашето участие в ЦЕРН

Ние сме 20-та страна-членка на ЦЕРН. България е приета преди десетина години, а в момента там има почти 100 български студенти и учени.

Някои от тях /например д-р Георги Султанов и д-р Владимир Генчев от Института по ядрени изследвания и ядрена енергетика /ИЯИЯЕ/ и д-р Леандър Литов от Физическия факултет на СУ/, както и други наши докторанти и млади учени, участват непосредствено в построяването и в бъдещите експерименти на ускорителя.

И накрая - за тези, които много се притесняват, че най-мощният ускорител на частици ще взриви планетата и ще доведе до преждевременен край на света - посетете сайта, носещ името "Мощният ускорител на частици унищожи ли вече света?".

Търсете отговора там :)

IND преди 15 години
Как се е създала вселената ли? Ами аз ще им кажа:Преди много милиони години още преди големият взирв е имало развита раса, която е била много любопитна и с времето бързо напредвала в науката. Един от въпросите, който си задавали ежедновно е бил въпроса за техния произход и за произхода на тогавашната вселена. Един ден учените от тази раса сътворили огромен ускорител на частици с цел да задоволят своето любопитство. Пуснали го и ... БУУМ! - "Големият взрив" който създал нова вселена...Хаха май чета много фантастика. Но наистина не се знае какво ще произлезе от този експеримент. Естествено шанса нищо опасно да не произлезе е доста голям. Но все пак и деленето на атома на пръв поглед не изглежда опасно но е съпроводено с отделянето на огромна енергия която се е използвала от военните за заличаване на цели градове.Ще поживеем и ще видим - пък и дори нещо да стане няма да разберем - така, че няма страшно :)

Krasi преди 15 години
... Ами предсказанието за самоунищожение?

kire преди 15 години
daaa samo deto ni6to ne6te da zaredi da gledame najivo .......

преди 15 години
Трябва да си рядко необразован за да се боиш от подобен край на света. Това са 20 години непрекъснат труд, изследвания, проучвания, усъвършенстване на този модул. Не е като нещо, направено набързо. Тези, които заплашват с край на света и се обосновават както по-долу, всъщност са наистина интелигентни и доста образовани. но не достатъчно, затова си правят половинчати изводи, в които вярват. Или им е платено.Най-после се прави нещо стойностно в областта на науката. Дано доведе до прогрес.

преди 15 години
li go kvo ще стане.......

преди 15 години
ot kade izmisli tfa za kalendara na maiite

???

преди 15 години
Какво да ви кажа и аз не знам . . нямам мнение . . знам за 21 . 12 . 2012г. , че уш ще е краят на света според календара на маите и не само , но за този експеримент . . . . . . . .

преди 15 години
nese znae dali nqma da stanat nqkvi posledstviq ot tova

Bob преди 15 години
Съществуват известни притеснения относно безопасността на Големия адронов колайдер. Според някои хора експериментите в него могат да предизвикат няколко теоретични катастрофи, способни да унищожат Земята или дори Вселената! Например:Създаване на стабилна черна дупка;Създаване на странна материя, по-стабилна от обикновената материя;Създаване на магнитни монополи, които да катализират протонния разпад;Иницииране на преминаване към различен квантово-механичен вакуум.Според проучвания на ЦЕРН няма опасност от подобни инциденти. Учените очакват получените мини черни дупки да се изпаряват почти мигновенно заради лъчението на Хокинг, въпреки че то не е доказано.Когато човечеството е на прага на нови открития и навлиза в неизвестни територии няма кой да гарантира, че всичко ще мине безпроблемно. Риск винаги е имало и винаги ще има.

:)) преди 15 години
Айде де, 10:10 е вече а край на света няма, разочарован съм...тюююю жалко за "учените" дето ни заливат с тъпите си изказвания, и още по-жалко за хората които им вярват...то у нас специалисти много

Metallica преди 15 години
Усещам някаква връзка - Металика пускат нов албумDeath Magnetic Бррр... направо настъхвам

преди 15 години
Дано този ускорител изрови нещо толкова интересно, колкото по-малките му братя преди него. Иначе американския ускорител е трябвало да бъде малко по-голям от европейския (и съответно да засилва повече сноповете) и дори е бил започнат строежа му, преди да му спрат кранчето

Denis преди 15 години
Чакайте сега бе , край на света ли ше има , или какво ... ?

преди 15 години
Абе шматки, имате повече от час до края на света - днес само ще извършат последния тест дали могат да пуснат снопа частици в тунела. А експериментът със сблъсъка на частиците ще бъде извършен около 10-ти октомври.

преди 15 години
Да знаете линк за излъчване на живо.Влезнах в сайта, но не намерих такъв линк. Ако някой го намери нека го напише.

Георги преди 15 години
Само да поясня, че от статията не става много ясно - днес няма да има сблъсък между двата снопа. Просто ще бъде пуснат само единия като се очаква да се ускори със 1/3 от необходимата скорост.....след няколко дена (мисля че беше на 21-ви) ще бъде пуснат и втория срещуположен сноп........ а кога ще се осъществи самия сблъсък не е обявено все още.... а и може би и няма да го обяват, а ще го кажат когато вече е преминал.

Bob преди 15 години
Може би остава по-малко от час до края на света!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kiko преди 15 години
Най накрая нещо умно да се напише.Аман от тъпизми,Митьо очите....,полицай иззеха...,Данс взема на мушка....,Мотоциклетист......Ай сиктир с всичката бълвоч дето ни засипват.

преди 15 години
Фантастично! Успешният експеримент би бил равностоен на стъпването на Луната от човека.