Замислят "конкурент" на Босфора и Дарданелите

Русия и Иран реанимират проекта за строеж на Трансирански канал
20 май 2016 21:15, Елка Василева
431
Замислят "конкурент" на Босфора и Дарданелите
Снимка: архив, Reuters

Русия и Иран изглежда реанимират проекта за строеж на Трансирански канал, обмислян в двете страни още от края на 19-и век. Подтикват ги навярно влошените отношения с Турция, която заедно с НАТО контролира черноморските проливи - Босфора и Дарданелите, пише Ирина Джорбенадзе от Росбалт.

Предвижда се, накратко, между Каспийско море и Персийския залив да бъде прокопан 700-километров канал - изцяло през иранска територия. Проектът дейно се обсъжда, съобщи неотдавна посланикът на Иран в Русия Мехди Санаи. Руската страна още не е правила официални изявления по въпроса.

Замисълът не само доста променя транспортната логистика, а най-малкото засилва геополитическото влияние на Русия и на Иран, намалявайки влиянието на Турция, тъй че буди множество въпроси от най-различно естество. Да започнем от самия проект.

Осъществен, той би осигурил на Русия и повечето страни в постсъветското пространство и Европа пряк излаз към Индийския океан - при това според експерти пътят ще е двойно по-къс от водния маршрут през Турция. Оптимистични изчисления сочат според защитници на инициативата, че каспийско-персийският канал ще може да се използва още от 2020 г.

Перспективата привлича днес Русия, Иран и още много страни, доколкото става дума за алтернатива на проливите Босфор и Дарданели, контролирани от Турция, която използва привилегированото си положение с политически цели. При това новото трасе между Каспийско море и Залива ще конкурира донякъде и Суецкия канал.

За Иран и Русия строежът на Трансирански канал означава и да бъде засилена отбранителната способност на двете страни, да се развият техни депресивни региони. В случая с Русия ще споменем например Дагестан, който би станал голям транспортен възел.

С оглед на всичко това ролята на Русия и на Иран в региона може съществено да нарасне, освен това ще се активизира морската търговия между Руската федерация, държавите от региона, Китай и Индия.

Тези изгледи безспорно не радват нито монархиите от Персийския залив, нито страните членки на НАТО. Припомняме само, че антииранските санкции на САЩ обхващаха и изграждането на Трансирански канал. Санкционната политика спрямо Ислямската република наистина доста се посмекчи, но е малко вероятно САЩ да посрещнат пасивно появата на канал Каспийско море - Персийски залив. Съответно противниците на това начинание, което цели да премахне турския монопол на Босфора, ще слагат пръти в колелата му.

Оценките за стойността на проекта варират от 10 до 30 милиарда долара. Инвестициите вероятно ще се изплатят за пет години, а годишната печалба се очертава да е близо 3 милиарда долара.

Колкото до въпросите към проекта, с особена острота ги поставя примерно KazAnalytics. Изданието е убедено, че строежът на канала ще срещне големи трудности и ще се проточи с десетилетия: "Защото един канал, дълъг стотици километри, няма как да бъде укрепен само с бетон. Нужни са нови материали и челни технологии, също и време, за да бъдат разработени, изпробвани и внедрени".

Като пречка за изграждане на канала се посочва и фактът, че "характерни белези на региона са сложният географски релеф и различната структура на скалите (. . .) Ще трябва да се пробият милиони кубични метри скали, което изисква колосални ресурси и финансови разходи. А един толкова дълъг канал през иранска територия може да причини и наводнения, които на свой ред да предизвикват по-чести земетресения в страната, където те бездруго не са рядко явление".

"Отделна тема" нарича KazAnalytics техническите и екологическите проблеми на бъдещата водна артерия. Така например "каналът ще трябва да се запълни с големи количества вода - 10 процента от водния обем на река Волга. Освен това по време на строителството неизбежно ще трябва да бъдат евакуирани селища и да се плащат значителни обезщетения на жителите. Не е изключено също да се зародят социални недоволства в различни слоеве от иранското общество".

Изданието сочи и други аргументи срещу строежа на канала, като изтъква, че "проект от такъв мащаб още не е имало на нашия континент. Затова все още липсва единно мнение доколко е осъществим този замисъл".

Същевременно то признава, че начинанието със сигурност е актуално за Иран: "На първо място страната ще се сдобие с невиждана досега национална транспортна мрежа, която ще модернизира, оптимизира, ускори и улесни пътническите и товарните превози по море, сред които най-важно значение ще има транспортирането на енергийни ресурси - петрол и газ. И ако бъде реализирана, новата водна артерия, ще съедини всички каспийски страни с Персийския залив, с Индийския океан, после ще отвори пътища към Африка и Азия. Това на свой ред ще разшири търговско-икономическите и геополитическите възможности на каспийските държави. В крайна сметка се очакват значителни промени в целия регион, засягащи включително световния търговски баланс".

Общо взето, осъществяването на проекта ще донесе очевидни изгоди на Иран и на Русия. Оттук следва, че с оглед запазване на геополитическото статукво той трябва да си остане на хартия - такъв поне ще е стремежът на мнозина световни играчи.

И още един проблем: ако проектът наистина може да струва 30 милиарда долара, кой ще го финансира? Ще имат ли достатъчно средства Иран и Русия, които едва ли ще искат да открехнат вратичка за западни инвеститори - нали каналът е планиран само като руско-ирански, друг не може "да си пъха носа" в него. Сиреч е стратегически важен, твърде примамлив и за Русия, и за Иран, но вероятно е крайно трудно да бъде осъществен - и в техническо-икономически план, и от политическо гледище.

Москва и Техеран обаче са пълни с желание да кажат на Босфора "Сбогом!", а на Трансиранския канал - "Здравей!" - затова той може и да бъде построен, макар с не толкова бързи темпове, колкото желаят лобистите на проекта. Те трябва да са готови на първо място за противодействие от страна на Запада, също и да отговарят на множество въпроси, обективно и/или субективно свързани с околната среда.

Последната, както знаем, е най-мощният аргумент, щом се очертае като приоритетен проект, означаващ загуби за един от политическите полюси.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


431
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
256
8
 
14
 
! Отговори
щщд преди 7 години
По-евтино е да се свали Ердоган и да си оправят отношенията. Освен това са непредвидими действията на някой аятолах спрямо християнска страна. Техническите проблеми пък са неразрешими, но руснаците са показали че могат да съсипват природата с безумни проекти (справка- Аралско море).
255
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
хахаха!еи сега ще им спретнат една революция или криза или санкции ......
254
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
297...Еми строи се "Силата на Сибир"--има даже онлайн сайт където можеш да видиш в реално време.И "Северен Поток" започнаха да строят--Това че у нас не се пише --не означава че не се случва.
253
15
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Не си е струвало толкова дълга публикация за канал, за проект, който никога няма да бъде осъществен. Каналът ще го има толкова, колкото обърнаха течението на сибирските реки.Падаме си значи по големите работи. Да пукнеш от смях. Впрочем, какво стана със "Силата на Сибир"?
252
4
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
най-обичам когато българи в името на САЩ възхваляват турците дето са ги клали 500 години. По тъпо-същество то евроатлантика няма
251
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Боен конЯвно наистина си кон-щом вярваш още в НПО партенки
250
4
 
12
 
! Отговори
ииииииииииииииииииии преди 7 години
А затова пък,вчера офицялно прзнаха в Б.Дом че армията им има 17% трансгендери--ххаааххххаха.....За гейовете още си трайкат--сигурно са над 50%......ХХхаахаххххххааааааааа
249
15
 
3
 
! Отговори
Боен кон преди 7 години
Точно рассия и туция бяха дружки! Ела ,ме хвани за шпека ! ТероРосисстите да Мрът! Китай ще ви покаже истината другари Террроросийсти!
248
1
 
0
 
! Отговори
ТОМА ТОМОВ преди 7 години
ХАХАХАХА.., АМИ ВЕЛИКОБРИТАНИЯ ИМАШЕ И ОЩЕ ИМА ЕДИН СВОЙ СТАР ПРОЕКТ -- ПРЕЗ НАЙ-ТЯСНАТА ТОЧКА НА ЗАЛИВА ХЪДСЪН В КАНАДА (КАНАДА Е ДЕ ЮРЕ ПРОВИНЦИЯ НА АНГЛИЯ. ИМАТ СИ ПРЕМИЕР, НО ВЪРХОВНИЯ СУЗЕРЕН НА КАНАДА И ГЛАВНОКОМАНДВАЩ КАНАДСКАТА АРМИЯ Е АНГЛИИСКАТА КРАЛИЦА ! )...ОТ ЗАЛИВА ХЪДСЪН ДО НАЙ-КРАТКАТА ЧАСТ НА СЕВЕРНИЯ ОКЕАН, КОЯТО ДА СВЪРЖЕ АЛЯСКА С АТЛАНТИКА !!..А ТАМ ТРЯБВА ДА МИНЕШ ПРЕЗ 3 ЕЗЕРА, И ДА ГИ СВЪРЖЕШ С ВОДЕН КАНАЛ..А ТОВА СА ПО 200 КМ НА ВОДЕН ПРЕХОД = ВСИЧКО 600 КМ ! НО ЩЕ СТАНЕ.
247
12
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
до къде я докараха руснаците само, да правят фотошоп на снимки от космоса и да ги представят за "истина". Много ми е интересно какво ли мислят жителите на Крим като гледат "моста" на снимката и реалността навън.
246
19
 
6
 
! Отговори
Няма няма преди 7 години
Има другари! Празни градове в далечният восток-изток !!! Влезте и вижте разпадаща се расссия! Градове пусти и празни! Приказките за канали и мостове са само Пропаганда! СъветЦка пропаганда от Мосфилм;)
245
11
 
6
 
! Отговори
Pasha преди 7 години
Abe s Edna Duma TURCIA si e nomer edno.
244
14
 
7
 
! Отговори
тролгеносен преди 7 години
До Брррррря бррррряЕ стига де. То кво ся. Този канал ще трябва да го "качат" "само" на 1800 м. надморска височина.:) Ама то за великата русия къф проблем е?? Ххахахахахахахаххаахахаха!!! Статия специално подготвена от руската пропаганда. И троловете да не ми шлякат минуси за "моста" до крим. Такъв мост няма и няма да има.
243
9
 
1
 
! Отговори
Брррррря бррррря преди 7 години
Поспрете с триенето на коментари де , Разбрахме че Белата Златка има активен партньор , че Иран има подходяща топография за канал и че в Донбас няма руски войничета на учение ...
242
6
 
5
 
! Отговори
Няма няма преди 7 години
Активен партньор си имам :Деси Чуколина! Сестра е на бялат златка,дрОгарю! Сибир за Вас! Ам ако дойдат Китайците и Японците ,ще осссерете канала!
241
9
 
7
 
! Отговори
За белата преди 7 години
Белата златка е деактивирана! Агент Гоце и агент Каракачански са Активирани! Смяна на пешките! Скоро очакваме и масковски новини в петък;)
240
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Всичко хубаво ама нас с какво ще ни огрее този канал та се радвате братя *** ?
239
5
 
7
 
! Отговори
до 355 Географ преди 7 години
Вие нещо да нямате психически проблем ?. Каква е тази несвързана мисъл ?. Идете на лекар да ви назначи лечение.
238
15
 
3
 
! Отговори
тролгеносен преди 7 години
до 352"Снимки на строящия се мост от космоса" наистина има в руската пропаганда. Нескопосан фотошоп където част от острова и полуострова са направени на "мост". Те ако бяха го започнали путиновите телевизии там щяха да лягат и там да стават да го излъчват. Те няма и да го започнат де. Иначе нета е пълен с хубави картинки.:)) На който му е интересно нека да види тази "снимка на НАСА" и да види реалните снимки на острова и полуострова. Пълен фалш. Типично по путински.
237
19
 
6
 
! Отговори
Географ преди 7 години
Това нали се сещате че е само като пръдня :Мириши ама не Цапа" Хахаххаха Руснака в момента се чуди какво да яде , камоли да ходи по почивки , Путин вика "Те наште момчета са се объркали то там няма маркирана граница , ама украинците бтрзо им пратиха Точка У ........ сите с един удар се върнаха от учението в роден Псков ....Та някой виждал ли е топографската карта на ИРАН ?????? Хахахах какъв канал каква пръдня бре Мухаххгараграхаха