IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Чия е вината за зачестилите инциденти с тротинетки?

Ивайло Милчев и инж. Алекси Кесяков: Трябват по-добра инфраструктура и контрол

През последните седмици зачестиха инцидентите с електрически тротинетки, стигна се и до смъртни случаи.

"Не виждаме цялата картина. Проблемите при електрическите тротинетки са резултат от множество взаимосвързани причини. На първо място стои недостатъчно развитата велоинфраструктура, която не осигурява безопасни условия за движение на ползвателите. Движението с тротинетка, дори и ограничено до 25 км/ч, пак може да бъде опасно при липса на адекватни пътища", каза един от основните вносители на тротинетки - Ивайло Милчев, в студиото на "България сутрин".

Бившия шеф на КАТ инж. Алекси Кесяков подчерта липсата на ефективен контрол и култура на движение като друг проблем, водещ до настоящия дебат. По последни данни в страната има около 100 000 електрически тротинетки.

"По-големият процент инциденти са с лица под 14 години, които по закон нямат право да управляват електрически тротинетки. Родителите купуват тротинетка, без да се интересуват дали детето им знае как да я управлява. При 100 000 тротинетки, поне 4000-5000 деца в момента карат такива“, алармира инж. Кесяков.

Той изтъкна, че каската трябва да бъде задължително средство за защита, особено при деца и младежи.

Въпросът за регулацията е в ръцете на общините.

"Някои кметове искат да забранят изцяло използването на тротинетки, което не е правилно. Трябва да се определи къде е разрешено и къде – забранено. Трябва да има регистрационен режим на общинско ниво, не към КАТ", категоричен е бившият шеф на КАТ.

Ивайло Милчев цитира статистика, според която има 470 произшествия с участие на тротинетки, от които 8 са с фатален край.

"Макар че процентът е малък спрямо общия брой превозни средства, инцидентите не трябва да бъдат подценявани. Най-често инцидентите се случват при липса на толерантност. При десен завой шофьор на кола удря тротинетка и казва: "Не те видях", даде пример Милчев. 

В ефира на Bulgaria ON AIR той категорично се противопостави на пълната забрана за електрически тротинетки. Предлага да има по-добра инфраструктура, която да създава безопасност.

"В София имаме големи паркове. Защо да забраняваме тротинетките в тях, ако има отделена велоалея? Проблемът не може да се реши само със забрани и санкции, а чрез комплексен подход и развитие на инфраструктурата", смята вносителят на превозните средства.

Родителската отговорност

Инж. Алекси Кесяков призова хората да разчитат основно на себе си.

"С глоби може да има ефект, но не се решава въпросът. Нито инфраструктурата, нито поведението на другите участници в движението ще се променят сами по себе си. Нищо извън нас няма да се измени. Може да сме много добри, но трябва да можем да компенсираме грешките на останалите", каза бившият шеф на КАТ.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата