BGONAIR Live

Надзорният съвет на НОИ обсъжда днес пенсии и майчински

Гледат също максималния осигурителен доход в бюджета на ДОО за 2027

Снимка БГНЕС

Снимка БГНЕС

Надзорният съвет на Националния осигурителен институт (НОИ) ще обсъди днес проектобюджета на Държавното обществено осигуряване за 2027 г. Документът предвижда повишаване на максималния осигурителен доход, увеличаване на обезщетенията за безработица и на сумата за втората година от майчинството, както и осъвременяване на пенсиите по швейцарското правило, предаде БНР.

Максималният осигурителен доход се предлага да нарасне от сегашните 2300 евро на 2400 евро. Предвижда се и увеличение с 6,4 процента на минималните осигурителни прагове, както и повишаване на минималното и максималното обезщетение за безработица. Майките, които ползват отпуск за отглеждане на дете през втората година, ще получават по 450 евро.

От 1 юли 2027 г. пенсиите, включително максималната, се очаква да бъдат увеличени по швейцарското правило с между 7 и 8 процента. Минималната пенсия ще достигне 374,62 евро, а максималната ще нарасне от сегашните 1738,40 евро на 1874 евро. Прогнозата е средният размер на пенсията през 2027 г. да достигне 587,70 евро.

Проектобюджетът предвижда минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се да бъде 660 евро, колкото е и минималната работна заплата. Минималните осигурителни доходи по основните икономически дейности и квалификационни групи професии ще бъдат актуализирани от 1 януари 2027 г. Размерите им ще се увеличат с 6,4 процента, колкото е предвиденият ръст на минималната работна заплата. Така осигурителният доход за ръководителите ще бъде между 996 и 1375 евро, за специалистите - 879 евро, а за машинните оператори и монтажниците - 703 евро.

За държавните служители и заетите по Закона за съдебната власт се предвижда промяна в разпределението на осигурителните вноски между осигурителя и осигуреното лице. Съотношението за фондовете „Общо заболяване и майчинство“ и „Безработица“ ще бъде 60:40.

Промени се предвиждат и при обезщетенията за майчинство. Майките, които решат да се върнат на работа преди изтичането на отпуска за отглеждане на дете, ще получават 75 процента от обезщетението си за втората година вместо досегашните 50 процента.

Минималното дневно обезщетение за безработица ще се увеличи от 9,21 на 13 евро, а максималното - от 54,78 на 60,76 евро. Предвижда се и увеличение на еднократната помощ при смърт на осигурено лице - от сегашните 276,10 евро на 660 евро. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата