Следващия път, когато се оплаквате от трафика в града си, трябва да знаете, че не сте във възможно най-лошата ситуация, посочва Би Би Си. И се аргументира на мига – защото едва ли задръстването, в което сте попаднали, е сравнимо с тези в най-големия бразилски град Сао Пауло.
Там петъчните задръствания от и към града често водят до колони от превозни средства с обща дължина 180 километра, а в наистина натоварени дни – цели 295 километра. Червените светлини на стоповете се виждат, докъдето може да стигне човешкият поглед, а „пътешествието” продължава часове наред.
„Това е море, море от коли”, казва Фабиана Креспо, докато се придвижва с колата си в компанията на 10-месечния си син Родриго. Непоносимият трафик кара Фабиана да смени местожителството си: „Цял живот съм живяла в южната част на Сао Пауло, но работех в другия край на града. Когато се ожених, преместването на север стана неизбежно. Задръстванията щяха да превърнат ежедневието ми в истински ад”.
Но ето, че животът изправя бразилката пред ново предизвикателство – налага се да ръководи семейния бизнес на родителите си и сега пак трябва да прекосява целия град. Това й отнема общо по 4 часа на ден.
Задръстванията са сериозен проблем в целия свят – Мексико, Пекин, Найроби и Йоханесбург са сред градовете, където за шофьорите е най-тежко. В Европа „първенството” се държи от Варшава, Марсилия и Рим.
Но в Сао Пауло трафикът е нещо повече от досадно неудобство. Той е неделима част от живота и културата на 11-милионния мегаполис. „Ние се превърнахме в роби на задръстванията и трябва да планираме живота си спрямо тях”, споделя Фабиана Креспо пред Би Би Си.
Конкретно за нея трафикът носи и щастие. Именно в поредното задръстване Фабиана се среща с бъдещия си съпруг. Часове наред тя е ухажвана от настойчивия Маурисио, който в крайна сметка успява да я убеди да му даде телефонния си номер.
„Мисля, че това е единственият случай, в който не съм се оплаквала от трафика в Сао Пауло”, признава бразилката.
Романтиката обаче трудно пробива в напрегнатото чакане и изнервящо бавното придвижване. В града дори има радиостанция, изцяло посветена на трафика – сведения за пътната обстановка слушателите получават 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.
От своето създаване преди 7 години „Sul America Traffic Radio” натрупва солидна база от слушатели, които изпълняват функцията на репортери – постоянно се включват на живо, за да предават промените в движението по пътищата.
По време на пиковите часове станцията праща и хеликоптер, от който се добива по-мащабна представа за размера на задръстването.
Ситуацията с трафика се усложнява и от бързото развитие на бразилската икономика, нарастването на доходите на милиони бразилци и последващата възможност за сдобиване с личен автомобил. Да имаш своя кола е символ на благосъстояние, но и крайно необходимо удобство предвид кретащия градски транспорт в Сао Пауло.
Но повишаването на нивото на „морето от коли” води до промяна в поведението на хората. „Движението по улиците е като война – всички се превръщат в големи егоисти, щом застанат зад волана”, жалват се жителите на мегаполиса.
За по-заможните има изход – транспортирането с хеликоптери. „Ако си наема хеликоптер за няколко часа, мога да присъствам на 4-5 срещи на ден. Това би било невъзможно, ако се придвижвам с кола”, посочва пред Би Би Си правният консултант Серхио Алсибиадес. „В случаи като моя разходите за „въздушно” такси са изцяло оправдани”, убеден е Серхио.
Собственик на компания, която предлага превоз с хеликоптери, разкрива, че бизнесът му процъфтява – 16-те хеликоптера на фирмата почти не се задържат на земята. ”Когато става въпрос за трафик, колкото по-лошо става положението, толкова по-добре за нас”, разкрива предприемачът.
Като изключим въздушният транспорт обаче, икономическият ефект от големите задръствания със сигурност е негативен, пишат от Би Би Си.
Транспортният експерт Клаудио Барбиери счита, че най-разумното решение на проблема е да се гледа в дългосрочен план, да се планират възможности за облекчаване на трафика за години напред.
На първо време за Барбиери има само един изход – да се инвестира сериозно в градския транспорт, който да се превърне в предпочитана алтернатива за придвижване и хората да оставят колите си у дома през работните дни.

Пазарите се подготвят за оживление след глобалния цикъл на лихвени намаления
САЩ няма да участват в срещата на Г-20 в Южна Африка заради "избиваните африканери"
Wall Street изтри загубите с надежда за решение на кризата с блокираната администрация
Ванс ще е кандидатът за президент на републиканците за следващия мандат, според Рубио
Киев обеща да "направи всичко" да ограничи руския петрол в Европа, Орбан получи дерогация от САЩ
Цените на храните в света са намалели за втори пореден месец през октомври
Радев дава 23 стипендии в рамките на инициативата "Подкрепи една мечта"
"Елче" не удържа победата срещу "Реал" (Сосиедад)
ЕК отпусна още €103 млн. на Гърция за мигранти
Везенков и "Олимпиакос" надвиха "Партизан" в края
Времето в събота: Дъжд и температури до 18°
Жега в Разград: Лудогорец обявява новия треньор
Звездите на ЦСКА ще късат мрежата на Левски
Левски гони срещу ЦСКА постижение отпреди 17 години
Спортът по телевизията, днес 8 ноември
Мачовете по телевизията, днес 8 ноември
ЦСКА удари дъното, ще мие срама с бой по Левски
Дерматолог: Да губим до 100 косъма на ден е нормално, но не и повече
Паста пене за 15 минути
Любовен хороскоп за 10 – 16 ноември
Нумерологична прогноза за 8 ноември
Днес отбелязваме Архангеловден
Дневен хороскоп за 8 ноември, събота
Без ток във Варна на 8 ноември 2025
Времето във Варна на 8 ноември 2025
Архангеловден e! Почитаме паметта на свети архангел Михаил
Тръмп е готов да изключи Унгария от санкциите срещу руския петрол
Внимание! Една маневра може да унищожи скоростната кутия
Радев призова за освобождаването на Никола Саркози
Неочаквано откритие: Момиче намери на плажа следи от гигант на 200 млн. години
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Учени откриха „блуждаеща“ планета, която поглъща 6 млрд. тона вещества в секунда
Може ли човек да оцелее в черна дупка
Астронавтите масово страдат от космическа болест – какво представлява тя
Най-старият и най-голям храм на маите е построен, за да изобрази Космоса