За Кристофер Сандберг загубата на работата на норвежка петролна платформа означава много повече, отколкото само сбогуване с високата заплата. Това доведе до преминаване към по-нисък стандарт на живот и по-ниски очаквания, нещо с което се сблъскват все повече хора в тази малка, богата на петрол страна, пише Марк Люис от Асошиейтед прес.
След десетилетие разцвет на петролния и газовия сектор резкият спад на цените на енергоносителите изважда норвежците от утопичното мечтание, което гарантираше на работещите дълги летни ваканции, щедри здравни и социални придобивки и им позволяваше да си тръгват от работа в 16 часа или дори по-рано в петък.
Част от хеликоптери, превозващи работници от Ставангер - центъра на петролната промишленост - до платформите в Северно море, замлъкнаха. Вече 10 000 работници са освободени от работа.
Това е началото, както прогнозират икономистите, на дълга рецесия в енергийния сектор, който представлява 15% процента от икономиката, над половината от износа и 80 % от държавните приходи.
Норвегия е принудена да обмисля бъдеще без сигурността на миналото.
Знам, че хората по света завиждат на тези условия. Понякога се шегуваме с това, посочва 24-годишният механик Сандберг. Не знам обаче колко още хора ще изгубят работа или колко дълго ще продължи несигурността, посочи той.
Сандберг продава новия си S-Class Mercedes и се мести в Сингапур, за да помага в надзора на изграждането на нова гигантска петролна платформа с надеждата да запази дори само част от стария си жизнен стандарт. Ще трябва да работи обаче повече часове и няма да получава по четири седмици почивка за всеки две седмици работа, както е за работещите в крайбрежните води тук.
Сандберг все още чувства, че да си роден в Норвегия, е все едно да си спечелил от лотария, но признава, че редовното годишно повишение на заплатите не може да трае вечно.
Миналата година държавната петролна и газова компания Statoil обяви, че е плащала средна годишна заплата от 1 милион крони (130 000 долара) на 23-те хиляди свои служители.
Кнут Сунде, отговарящ за индустриалната политика в организацията на работодателите Norsk Industri, посочва, че коренната промяна за норвежците, свикнали с поощренията, ще бъде болезнена, но приветства връщането към действителността.
Средностатистическият норвежец е получавал прекалено много. Имаме социална икономика и младите очакват богатството да пада от небето, отбелязва Сунде. Когато изпаднем в такъв период, стигаме до добрите стари ценности да се работи здраво и да има конкуренция. Страна като Норвегия има нужда да мине през това, допълва той.
Цената на барела петрол сорт Brent се срина от стабилната средна тригодишна стойност от около 110 долара за барел до 60 долара. При тази цена над половината от находищата, които се разработват в крайбрежните води на Норвегия, не са рентабилни.
Собствениците на платформи, свикнали да отдават под наем флотилиите си от стоманени гиганти на устремени компании за добив за над 400 000 долара на ден, се готвят да пуснат на пазара прекалено много спекулативно произведени модели (на), в момент, когато компаниите, разработващи петрол, губят пионерския си дух.
Петролни платформи бездействат на пристанищата по западното крайбрежие. Очакват се още съкращения на работни места, тъй като компании като Statoil се готвят да намаляват разходите.
Доминацията на енергийния сектор в норвежката икономика означава, че проблемите на този сектор ще хвърлят сянка върху цялата икономика. Съкращенията на работни места вероятно ще подкопае ресторантьорския и хотелския бизнес например, тъй като се правят по-малко командировки в страната.
Положителното е, че страната е спестила солидните 860 милиарда долара благодарение на износа на петрол в годините на петролния бум, за да не й се налага да прави резки и травмиращи орязвания на социалните разходи. По закон на правителството не се разрешава да харчи повече от 4% от тези пари годишно и на практика използва само лихвите.
Така че норвежците, които имат работа, не са заплашени от непосредствено спиране на социалните придобивки като пет седмици платен годишен отпуск, най-високи плащания в света за болнични и най-малко работни часове.
По-скоро въпросът е дали за бъдещите поколения жизненият стандарт ще бъде по-нисък.
Говорителката на Зелената партия Хилде Опокю отбелязва, че норвежците все още остават слепи за предстоящата промяна. Няма да се случи за една нощ, но когато се събудим от петролния балон, ще разберем, че няма да изживеем такава приказка отново, отбеляза тя.
/БТА/

Хедж фондът Man Group съкращава служители в Лондон и мести позиции в България
Испанската Santander се отказа да кредитира бившия кандидат за активите на "Лукойл"
Apple се опитва да се възползва от тенденцията за миниприложения
Мрачните икономически данни от Китай охладиха настроенията на борсите в Азия
Ден на отворените врати в Университета по застраховане и финанси ще се проведе на 18 ноември
Китай започна масово производство на летящи коли
Защо колите в Русия поскъпват драстично: "Купи сега, утре ще е по-скъпо"
Сирене, картофи, месо, зеленчуци - основни храни поскъпнаха с много
Американският гигант "Карлайл" има интерес към активите на "Лукойл"
"Възраждане" атакува Зафиров за социалната политика, Рая Назарян се намеси
Мбапе се предаде пред головата мощ на Кристиано Роналдо
Иван Иванов отпадна на четвъртфиналите в Турция
Мъри Стоилов цака ЦСКА
Голяма новина за новия треньор на Лудогорец
Клоп се завръща! Еко кога и като какъв
България официално става футболно джудже при загуба от Турция
5 неочаквани признака, че здравето на червата е влошено
Black Weekend идва в Технополис с намаления до -50%
Истината за колагена: Кога и как да започнете да го приемате
10 дни за уют и вдъхновение у дома: Черният петък на HomeMax започва
Постна класика: Пълнени чушки с ориз и зеленчуци
Какво не се прави по време на пости
Полицията във Варна с голям удар по контрабандните цигари
КНСБ отбелязва незначително изменение в цените на продуктите в малката потребителска кошница
След София най-високи са заплатите във Варна: Взимате ли над средното възнаграждение?
Мирчев с въпроси към Борисов за укриването на Цветан Василев
Докъде е стигнал строежът на новата Рейдова кула на Морска гара във Варна?
Екипът на Благомир Коцев: Варна е на кръстопът, България на вододел
Извънземен живот в системата K2-18: Шансовете за това са големи
Китай откри първата фабрика за масово производство на летящи таксита
Blue Origin успешно върна първата степен на ракетата New Glenn
Магнитната буря на Земята продължава почти две денонощия
Mars Express снима последствията от ледниковия период на Марс
Учени от САЩ назоваха датата, на която астероид може да се сблъска с Луна