Този месец имаше един наистина впечатляващ порой от премиери и сред всички тях наистина особено трудно е човек да изплува и да избере няколкото, които си заслужават и които са напипали нещо, с което да изпъкнат.
Едно от стопроцентовите попадения на мартенския премиерно-театрален бум е пиесата на Дейвид Хеър “Прозорец към небето”.
Режисьор е Снежина Танковска, която прави най-малко две хубави неща в новата си постановка. Първото е, че отново посяга (при това – добронамерено) на Дейвид Хеър (след “Синята стая”). Второто – че за пореден път хваща Мариус Донкин и не го пуска, докато всички в радиус от няколко реда не ахнат, поразени от таланта му (предишният подобен случай беше в “Г-н Ибрахим и цветята на Корана“).
Но с тези двете списъкът с достойнства съвсем не се изчерпва... Самият избор на един от тримата най-известни съвременни английски драматурзи – Дейвид Хеър - е доста радващ, защото, за съжаление, той не е особено познат у нас.
Българската публика го познава слабо, за разлика от английските политици, но и двете страни биха искали да е обратното.
Защото напоследък той пише остри и непослушни политически сатири, които карат всеки уважаващ себе си негов противник да потръпва от неудоволствие. Слава богу, нас слабо ни вълнуват техните отношения.
И затова радостно потръпваме от кеф, че Снежина Танковска и Народният театър са избрали и поставили именно “Прозорец към небето” - една приятна пиеса, която, макар че не е лишена от социален смисъл, като цяло предимно се занимава с междуличностни проблеми. Всъщност, до голяма степен проблемите между героите са резултат от техния социален произход, който ги е формирал като личности и дори е предопределил съдбата им и развитието на отношенията им.
В представлението има абсолютно триединство на място, време и действие. Всичко се случва за една нощ, в един апартамент, между трима души. Но историята преди тази съдбоносна нощ е дълга и заплетена.
Кайра е дъщеря на успял адвокат, която пристига в Лондон и по странни стечения на обстоятелствата попада в един от ресторантите на семейството на Том и Алис. Скоро тя силно се сближава с двойката и става особен член на тяхното семейство. Особена, поради огромната й привързаност към Алис и поради тайната й любовна връзка с Том. Когато второто излиза наяве, Кайра светкавично напуска семейството.
Така действието се пренася в бъдещето, когато синът на Алис и Том се появява в студения и мизерен апартамент на Кайра, за да й каже колко е зле баща му след скорошната смърт на Алис. След това – съвсем неочаквано – в апартамента цъфва самият Том, въоръжен с цял куп противоречия – вътрешни и външни.
В създалата се ситуация Том и Кайра трябва да решат дали ще останат заедно, преодолявайки миналото и настоящето в името на бъдещето. Дилемата всъщност е и между прагматизма и духовното, между личния избор, колкото и странен да е той, и логичния, който изглежда жесток и бездушен.
Кайра е отказала акциите от бизнеса на Том, живее в най-опасната част на Лондон и преподава на проблемни деца в непрестижно училище в другия край на града. Том е богат и успял, той пазарува само от каталог, но е дълбоко измъчван от чувство за вина към починалата си съпруга и прехвърля всичката си мъка на 18-годишния си син, когото тормози и съди непрекъснато.
Кайра е отдадена на емоциите, на искреността, на настоящето, което я удовлетворява духовно. За нея това спокойствие на духа е по-важно от топлината, материалния престиж и лъскавото жилище.
Том е затворен в прагматичната си клетка, той е смесица от арогантност и грубост, тираничен и надменен е в отношенията си с останалите. В същото време обаче, маската, която сам си е изковал понякога, пада и зад нея стои един мъж, който е изключително незадоволен от силата, който търси обич и топлина с детски наивитет, чиято самовлюбеност и себичност се размекват от самотата и беззащитността.
Сложните и противоречиви образи предполагат пълно отдаване и потъване в обстоятелствата и актьорите и режисьорката са се потопили максимално. Следвайки Хеър, и Мариус Донкин, и Радена Вълканова правят страхотни роли, които, както и в пиесата контрастират една на друга.
Том на Донкин е екстровертен, шумен и ярък. Той е като огън, който ту тлее, ту гори, но сякаш оправдава поговорката, че “не се гаси туй, що не гасне”.
За разлика от него, Радена играе учудващо прибрано и премерено. Тя е като вода – тиха, дълбока, от която само една неочаквана и мощна вълна те подсеща да внимаваш в случай на буря. Защото тя си знае работата.
И както сме тръгнали по посока на стихиите, вятърът, който раздухва отношенията между Том и Кайра, е млад и се казва Стилиян Стоянов. Той е студент в НАТФИЗ и играе 18-годишният син на Том.
И е подвижен като разбеснял се електрон. Реакциите му са светкавични, а движението н тялото му напомня на това на човек, който току що е открил таралеж, който се е намъкнал не където трябва в облеклото му. Изобщо, Стилиян е супер екзалтиран и симпатичен.
Равносметката след тази постановка би трябвало да гласи нещо от сорта на “Хубава постановка, хубави хора”.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Рекордната блокада на администрацията струва на САЩ 15 млрд. долара седмично
Индексите на Wall Street започват сесията без резки движения*
Украйна се разделя с копейката в опит да се отдалечи още повече от Русия
Американските компании са наели 42 хил. нови служители през октомври
Нова AI платформа за имотни обяви цели да намали разходите на продавачите в световен мащаб
Какво ще струва на българските компании потенциалния нов софтуер на НАП
Сигнал от София: Непочистени шахти превръщат улиците в реки
"Спаси София": Кризата с боклука ще се задълбочи в следващите месеци
Терзиев поиска оставката на главния архитект на София Богдана Панайотова
С подкуп от 1000 лв. задържаха служител от Държавен фонд "Земеделие"
Послания на Вселената за всяка зодия за пълнолунието на 5 ноември
Подложиха Мбапе и Винисиус на жестоки критики
Лудогорец ще сваля Левски от върха с Квадво Дуа
Защо Левски е толкова силен?
Краят на хегемонията наближава: Лудогорец е посмешище, а Левски лети
Левски с таен ход за Вечното дерби срещу ЦСКА
Къде да намеря безплатни футболни прогнози и статистика за футбол?
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
5 кристала, които ще повишат вибрацията в дома ви
2 зодии с голям напредък до края на 2025
Милена Аврамова за филма „Рожден ден“: Вселената започва да работи, когато правиш нещо хубаво
Лесни трикове за намаляване на кортизола
Спектакълът „В зеницата на самотата“ на Диана Досева ще бъде представен на Фестивала на авторския театър
Пациенти пребиха фелдшер
БНБ представи българските евромонети
120 машини ще чистят пътищата във Варненско и "Хемус"
Христо Иванов отговори на Бойко Борисов
Утре затварят за 10 часа участък от АМ "Тракия"
Най-голямата паяжина в света е открита в пещера между Албания и Гърция
James Webb открива следи от първите гигантски звезди
Американски физик за възможността 3I/ATLAS да има извънземен произход
Втора мощна слънчева експлозия за денонощие
Китай отложи завръщането на „Шънчжоу-20“ след сблъсък
Китай стартира първия в света ториев реактор