Новият спектакъл на театрална работилница Сфумато е "Лазар и Исус" на Иван Добчев. Направен по едноименния разказ на Емилиян Станев, той проблематизира въпросите на вярата и неверието.
Самият автор определя текста си като "апокриф", а режисьорът вече е имал спорове с църквата, както подобава на творение извън канона и извън четирите евангелия.
Представлението ни потапя дълбоко във водите на ранното християнство. Главният персонаж е Лазар – кротък луд, който вижда отвъд видимото и е свръхсетивен.
Двете му сестри плетат като мойри тъканта, с която е захванат за земята, докато той протяга ръце към лъчите, водещи го нагоре.
След като става пряк участник в най-голямото чудо – Възкресението – той се променя коренно.
Завърналият се в света на живите е видимо същият, но е същински променен, подменен – предишното “непораснало дете” се е “събудило” мрачно и овълчено, лакомо втренчено в благата, които му открива светът на възрастните.
И познанието на този свят, съчетано с неверието за отвъдния, води Лазар, заедно с Юда до... под кривата круша...
Преходът заплита в себе си доста въпроси и проблеми както на теологията, така и на философията, а и на психологията.
Виждаме детето – символ на чистотата и най-близък до Бога образ. И ако в Християнската (а и в съвременната) традиция инфантилният, лудият е низвергнат и съжаляван, то в това представление, той по-скоро е богоизбран, провиждащ именно заради близостта си с човешката невинност и доброта.
Чистотата на душата се оказва онази tabula rasa, върху която може най-добре да бъде написано божието слово със светлина. Тя обаче е невидима за нормалните хора, затънали в живот-инквизиция, в който прероденият Христос може би не е добър, може би не е истински, може би е поредна измама.
Светлината за Лазар преди Възкресението е онази светлина от "Мита за пещерата" на Платон, която дава знанието, че нищо не е реално, че всичко е само сянка на Истината и Доброто в света на идеите.
От теологична гледна точка тази светлина е раят преди първородния грях, преди знанието и осъзнаването на реалността. Светът обаче е дуалистичен (това е изобразено по прекрасен начин чрез сценичното решение с ангелите, които ту говорят като божи слуги на Лазар, ту му шепнат с думите на Сатаната).
Идването на Исус в него, чудесата и речта му, която кара хората да занемяват, довежда до Познанието. Него получава Лазар при Възкресението, а то за съжаление означава порастване, тишина, самота, тъмнина.
Вече е невъзможно сливането със света (символ на божественото и в будизма и хиндуизма). За сметка на това все по-често се проявява човешкото – желание, материализъм, лакомия.... Знанието отблъсква от вярата, разумът води до неверие, неверието те прави слаб, страхлив, греховен.
Секуларизмът отрича просветлението и го побеждава (абсурдните и забавни образи на садукеите които "играят" на Христос и на вяра). Но когато си изоставен от демоните и ангелите в тъмнината, когато останеш сам, затънал в страха от предстоящото въскресение, но и в страха от тъмнината на онова, което е отвъд, заклещен без капка надежда, си мислиш "Защо Исус дойде?"
И отговорът, който спектакълът дава е... за да даде вяра на тези, които не са я имали, и да я отнеме на онези, които са я виждали...
Великолепната актьорска игра и режисьорските и авторски идеи правят от разказа движеща се картина на идеи и колебания. Водещ мотив в нея е раздвоението, противопоставянето на горе-долу, светло-тъмно, добро-зло, вяра-неверие, смисъл-безсмислие. Но тя не ни въвлича емоционално – дори напротив.
Въпреки тежката атмосфера, през цялото време в мен беше провокирана мисълта. Асоциациите при всеки монолог, всяка пауза и нов обрат се сменяха като в калейдоскоп, провокирани от всички образи и решения.
Сценографията на Владимир Славов и осветлението придават на действието дълбочина и многостранност, а музиката на Асен Аврамов я правят, по думите на режисьора, специфична "литургична драма". И въпреки наистина чудесната работа на екипа, от време на време неизбежно си представях как този спектакъл ще изглежда на една голяма, внушителна и висока сцена, с повече осветление и малко по-отдалечена от зрителя.
Замислен за пространството на Пловдивския театър, "Лазар и Исус" като че ли повече ще подхожда именно там. Защото ми се струва, че тези герои, подобни на персонажите на Толстой и Достоевски са толкова далеч от нас, че единственият начин да ги възприемем без да се почувстваме задължени да се идентифицираме с тях, би бил да ги видим отстрани.
Така драматичните, изкрещени моменти, лудостта и широтата на смисъла няма да стоят като отскачаща наелектризирана енергия между публика и сцена, а ще ги направят едно цяло...
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Притесненията около оценките на AI компаниите потопиха индексите на Wall Street*
Иво Коларов: Wall Street предупреждава за корекция на пазара
IBM планира да съкрати хиляди служители през четвъртото тримесечие
Приходите на Harley-Davidson изостават от прогнозите въпреки силната печалба
ЕС одобри отпускането на помощ от 1,8 млрд. евро на Украйна
Цената на биткойна падна под 100 хил. долара за първи път от края на юни*
Лесни начини за почистване на дома без химии
Хороскоп за всички зодии за 5 ноември: Приятни изненади и успехи
Рецепта за палачинки с тиква и канела
Късна емисия
Пуснаха колите през "Дунав мост" при Русе
И със Спалети пак същото! Само равенство за Юве
Ливърпул прободе Реал
Наполи и Айнтрахт шокираха феновете на „Диего Марадона“
Левски обяви новина и намекна за триумф с титлата + ВИДЕО
Диого Жота е футболист №1 за 2025-а година
Левски се измъчи, но взе сладка победа във втория квалификационен кръг на ШЛ
Дневен хороскоп за 5 ноември, сряда
Тест: Коя емоция управлява живота ви в момента?
Пълнолуние в Телец на 5 ноември – портал към изобилие и сбъдване на желания
Сила на всяка възраст – 3 причини жените да вдигат тежести
5 тенденции за есента – директно от Париж!
Как ще плащаме в Новогодишната нощ - с левове или с евро?
Безработицата в България е под средното равнище на ЕС
Предприемачите са бесни заради Бюджет 2026: Идват тежки времена
Десет пъти е скочил броя на починалите българи след употреба на фентанил
Демографска криза: Броят на пенсионерите в България ще расте, а работещите ще намаляват
Притеснително: Черно море се затопля по-бързо и от Средиземно
Китай стартира първия в света ториев реактор
Пакистански астронавт ще посети китайската орбитална станция „Тянгун“
Обсерваторията „Вера Рубин“ откри огромен звезден поток
В монголската пустиня издигат „марсиански“ лагер
Тъмната материя се подчинява на гравитационни „кладенци“
SpaceX изстреля в Космоса изцяло турски спътник