Гостуването на Никита Михалков у нас беше голямо събитие на София Филм Фест. Всъщност, едно от най-големите, имайки предвид, че само преди няколко седмици неговият последен филм - “12”, беше сред номинираните за Оскар, а преди няколко месеца спечели специален “Златен лъв” на фестивала във Венеция.
Още повече, че идването му у нас се случва по средата на снимките на продължението на “Изпепелени от слънцето” (първата част на филма му донесе Оскар през 1995 г.).
Въпреки всичко това, той с удоволствие поговори с журналистите и почитателите си у нас. Дори на въпрос как усеща България, си спомни старата поговорка “Курица не птица - Болгария не заграница” (Кокошката не е птица, а България не е чужбина) и сподели, че във всички славянски държави се чувства “сред свои”, като в семейство.
За “12”, Михалков сподели: “Направих този филм без мисълта за политическа коректност. С него просто искам да си поговорим. И да се послушаме. В днешно време когато попиташ някого “Как си”, не очакваш той да ти каже истината. Дори не чуваш отговора му. Забравили сме да си говорим. А това е най-важното...”
В този смисъл, веднага си поговорихме с режисьора, послушахме го и го чухме. Ето какво се получи...
“12” е филм, който би трябвало не да забавлява, а да ни накара да мислим и да разберем нещо за себе си. В този смисъл, какво вие разбрахте за себе си по време на снимките?
Аз никога не съм попадал в подобни ситуации. Докато писах сценария и снимах, постоянно се сравнявах с героите и си мислех за начина, по който те постъпват. В крайна сметка разбрах, че най-вероятно не бих направил превилния избор. Дори съм сигурен, че бих постъпил неправилно. Защото човекът дори за мен вече е средство, а не цел.
Често казвате тази фраза. Мислите ли, че е възможно в съвременния свят да има индивидуалност и хуманизъм?
Със сигурност не мисля, че в съвременността човек може да вземе една таблетка (или филм, ако щете) и да стане друг. Мисля, че изходът от всички негативни последствия от съвременността може да бъде избегнат, само ако не постъпваме с другите така, както не искаме да постъпват с нас.
Ако не умееш и не желаеш да слушаш и да чуваш, можеш да си сигурен, че и теб никой няма да те слуша и чува. Както казва Чехов, “на вратата на всеки щастлив човек трябва да има чукче, което да предвестява голямото щастие”.
Имам предвид, че ако съдим за собствения си живот по живота на онези, които живеят по-добре, винаги ще имам проблеми. Ако съдим по живота на тези, които са по-зле, доста проблеми ще ни се струват незначителни.
Знам, че снимате продължение на “Изпепелени от слънцето”. В него проблемите идват от миналото, и в същото време първата част е минало. Защо решихте да направите това двойно завръщане, важно ли е да се изправяме често срещу онова, което отдавна е било?
Важно е, да. Във филма става дума за 41-43 година. Тогава имаше огромна война. И мисля, че за нея сме говорили недостатъчно.
В същото време сега си купуваме вестник, качваме се на автобуса, чакаме такси и дори не си помисляме “Боже мой, аз си купувам вестник. Аз пътувам с автобус. Мога да правя всичко това. Аз съм щастлив човек”.
Изгубили сме щастието от обикновеното, защото сме забравили какво е да си във война, да живееш в страх и ужас. Искам да напомня, че е имало време, когато късче лимон е било по-важно от всичко на света за човека. Едно малко късче лимон. Искам с тези филми да кажа, че битието, доколкото ние го създаваме, трябва да бъде сравнявано с небитието. И това не означава задължително смърт.
Има ли филм, без който не можете да си представите кариерата си?
Никога не съм мислил за това. Всъщност, никога не мисля за филмите си. Така ми е по-лесно.
Казвате, че се изненадвате от реакциите на чуждестранните зрители и критика на “12” - един много руски филм за руската действителност. Мислите ли, че локалните проблеми могат да бъдат глобални? Прави ли киното един национален проблем универсален?
По-скоро не. Но “12” съдържа и глобални проблеми. И има глобално кино. Например “Полет над кукувиче гнездо” е такъв филм.
Кой филм ви хареса напоследък?
“Остров” на Павел Лунгин. И “Мачпойнт”.
Как работихте с актьорите в “12”?
Ако в театъра актьорът омагьосва с очите си, с енергията от общуването при зрителния контакт, в киното липсва тази жива енергия. И на актьора му остава само партньорът. Той трябва да акумулура енергията си и да я насочва. Затова по време на снимките на “12”, в залата постоянно снимаха 4 камери и никой не знаеше дали работят или не.
Енергията на играта не се постига с монтаж. Затова исках актьорите винаги да играят все едно снимат, все едно ситуацията е реална. За мен сценарият не е библия, а основа на онова, което се случва. Освен това аз бях вътре и също играех – още един начин да управлявам енергията.
Освен това, преди снимките имахме 2 плътни седмици репетиции от сутрин до вечер. За мен беше много важно актьорите да се отворят един за друг, да се почувстват в безопасност, да си знаят текста и да не се ползват от клишетата си, поради недообмислени липси в аргументацията им защо героят казва това, или прави онова.
Не исках да има насилие в снимките – исках всеки от нас да е отворен - пластелин, който наистина се преобразява напълно и естествено.
Какво предстои?
“Изпепелени от слънцето 2”.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Инфлацията и платежният баланс ще са на фокус през седмицата
„Зрителна измама 3“ отвя конкурентите си и поведе боксофис класацията в САЩ
Митата на Тръмп тласнаха икономиката на Япония към първи спад от шест тримесечия
Петролът поевтинява, след като руското пристанище Новоросийск възобнови работата си*
„Димитър Маджаров“ инвестира над 2,3 млн. лв. в пречиствателна станция и опаковъчна машина
Цената на биткойна изтри ръста за годината със задълбочаването на мечия пазар
Родителите между работата от вкъщи, децата и семейните финанси
Безводие в 22 селища във Великотърновско: "Държавата не ни зачита за хора, ходим с тубите"
Русия настъпва в мъглата, разкривайки слабите места на Украйна във войната
Редовната консумация на гъби е ключ към по-добро здраве
Арсенал събира звездни близнаци
Английските грандове остават с пръст в устата: Барса готви мегатрансфер
Алкарас се закани на Синер: Дано си готов за следващата година, защото аз ще бъда!
В преследване на Левски: ЦСКА 1948 получи отлична новина
Дебютът на бивш на Ливърпул за Локо София се отлага
Херо започва в Ботев Пловдив днес
5 храни, които блокират горенето на мазнини при жените 40+
Подуване и газове? 5 билки спасяват положението
Желязо, В12 и още нещо: формулата за силно женско тяло
Кето хляб без брашно
Нумерологична прогноза за 17 ноември
Таро карта за 17 ноември, понеделник
Жителите във варненско село остават без вода днес
Планински служители помогнаха на група загубени младежи
В Брюксел обсъждат върховенството на закона в България, Чехия, Ирландия и Германия
Седмицата започва с висока облачност и мъгли
Бюджет 2026 влиза в комисиите в парламента
Странно: Кола паркира във варненски подлез
Космическа загадка: Звезди се раждат „от нищото“ в изолирана галактика
Най-тъмните места в Слънчевата система и във Вселената
Изненадващ обрат в магнитното поле на Земята
Китай откри най-голямото находище на злато от 1949 г.
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти