С развитието на управленската професия услугите, които я съпътстват и подкрепят, стават все по-разнообразни и професионални. Едно от най-новите течения в тази област е т. нар. „коучинг“ - чуждица, произлизаща от английското „coach“ - треньор, инструктор.
Занимаващите се с коучинг в България обясниха пред Investor.bg понятието така:
„За разлика от консултирането и обучението, коучингът не предлага готови решения. Коучът работи с клиента върху неговото предизвикателство да преодолее ограничаващите вярвания, да прави в професионалния си живот това, което го мотивира и което го кара да се чувства жив, да взима решения, които го изкарват извън зоната му на комфорт, да поставя специфични цели и да реализира потенциала си за постигането им, да открива нови перспективи, да живее в момента“, казва изпълнителният директор на MLC International Магдалена Николова.
„Коучингът работи от презумпцията, че клиентът притежава всички ресурси, включително способността да открива и използва тези ресурси, за да постигне целите си, за да стигне от точка А до желана и избрана от него точка Б, и ги извлича от клиента“, обясни от своя страна изпълнителният директор на DreamersDo Петър Горялов. И двамата с Магдалена Николова са членове на Международната коуч федерация.
По думите им коучът може да използва бизнес модели в своята работа и за тях той трябва да уведоми клиента още в началото. Но в никакъв случай тези модели или идеи не трябва да бъдат наложени на клиента, а той, ако иска да избере осъзнато да работи с тях. Според Магдалена Николова експертизата на коуча е в това да задава т.нар. силни въпроси, чрез които да създаде атмосфера, в която клиентът да избере своя път на развитие и достигане на конкретните цели.
Вижте още