Пазарът на интернет реклама в България нараства с по-бавни темпове в сравнение с 2010 г. Брутните приходи от интернет реклама през 2011 г. са с 4,1% по-високи в сравнение с предходната година. Увеличението в сравнение с 2010 г. се дължи предимно на ръста на дисплей рекламата – 95% от ръста се генерират от увеличените приходи от този тип реклама.
Това е накратко изводът от независимото проучване на приходите от интернет реклама, проведено от Ipsos България по инициатива на IAB България. Данните бяха представени в рамките на второто издание на IAB Форум България от търговския директор на Инвестор.БГ (към чието портфолио спадат и Investor.bg и Dnes.bg) Лазар Малаков.
„Светлото онлайн бъдеще идва, но през 2011 г. не бързаше много“, коментира Малаков данните.
Брутният обем от онлайн реклама, по тарифни цени, е достигнал близо 42,5 млн. лева за 2011 г., като близо 35 млн. лева от тази сума се дължат на дисплей рекламата. С дял от над 80% от общите приходи тя е безспорно най-предпочитаният тип онлайн реклама.
На втора позиция, но с едва около 9% дял, се нареждат рекламите чрез обяви и в справочници. Рекламата „на клик” (включва банери, спонсорирани текстови линкове, контекстна реклама и др. формати, продавани на клик, но не включва Google, Facebook и приходи „на клик” от тях за издателите) от своя страна генерира около 6% от всички приходи от интернет реклама.
Трите компании с най-висок пазарен дял (всяка с дял над 10%) генерират над 40% от общия обем на пазара, а една трета от него е в компании със среден пазарен дял, показва още проучването.
Както дяловете на различните типове интернет реклама в общите приходи, така и брутните приходи от тях, са много сходни с 2010 г. Като брутна стойност единствено при дисплей рекламата има по-значима разлика като брутна стойност – увеличение с над 1,5 млн. лева.
При останалите типове реклама разликите са в рамките на до 100 хил. лева – увеличение с около 97 хил. лева при рекламата „на клик”, и с около 27 хил. лева при „други” типове реклама.
Намаление е регистрирано при рекламата чрез обяви и справочници – с около 44 хил. лева.
Най-висок дял от общите брутни приходи – 15% или близо 6,5 млн. лева, се покриват от рекламодателите от финансовия сектор. На второ място са рекламодатели от сферата на потребителските стоки, на които се падат 8% от общите приходи, или 3,5 млн. лева.
В сравнение с 2010 година ръст бележат развлекателната индустрия – със 7,3% дял през 2011 година (равняващи се на 3 млн. лева), както и генерираните обеми от автомобилната индустрия – 5,7% или 2,4 млн. лева. В същото време обаче намалява делът на сектори като телекомуникационни услуги, услуги и потребителски стоки.
За първи път в ТОП 20 влиза и политическата реклама, може би заради изборите. "За първи път политическите субекти обърнаха реално внимание на медията интернет", коментира Малаков.
Още новини от света на комуникациите четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Данните за китайското производство объркаха азиатските инвеститори
Amazon и Google стартират мултиоблачна услуга за по-бързо свързване
Софтуерът на повечето самолети Airbus A320 вече е модифициран
Въоръжаването по света дава нов тласък на приходите за европейските оръжейни компании
Бизнес другарите на Сам Алтман се опариха
Русия разширява списъка на забранени стоки за износ към неприятелски държави
Доц. Петър Чобанов: В Еврозоната нищо няма дойде като подарък за България
Зрелищна катастрофа във Враца: Кола се вряза в заведение
Шести ден търсят безследно изчезналия Станко от Копринка
Портних и Стоян Пасев се сдобиха с обвинения от Европрокуратурата
Разкриха подробности за състоянието на Любо Пенев
Белослава Кръстева ги помля на Европейското по ускорен шахмат
Левски към Боби и Любо: Кураж, легенди!
Почина един от най-елегантните тенисисти на всички времена
Планина падна от плещите му: Исак обясни чувството
Христо Стоичков: Боби, Любо, Петьо, вие сте бойци!
Остават броени дни до първия концерт на Род Стюарт у нас
Ето кой печели в играта за „Зоотрополис 2“
Хашимото. Как излязох от омагьосания кръг?
Вълшебни карти разкриват какво да очакват зодиите през 2026
Месечен хороскоп за декември 2025
3 нестандартни рецепти за Никулден
Извиха се опашки пред касите на БНБ за комплекти евромонети
Кола се вряза в заведение за бързо хранене във Враца
Палят коледната елха във Варна навръх Никулден
Тотална доминация на Караманолис и във втория ден от Гимкхана Варна
Какво ще бъде времето във вторник?
Учени откриха необичаен начин да бъде спасен Гълфстрийм
Марс изненадва с този факт: Колко време планетата е била годна за живот
Автомобилни застраховки от бъдещето – какво ни очаква на пътя след 2040 г.
Астрономически събития през декември 2025 г.: Геминиди, суперлуние и кометата 3I/ATLAS
3I/ATLAS намалява яркостта си, въпреки факта, че е близо до Земята
Първият полет на Space Rider е отложен за 2028 година