Забравяте лампата включена, оставяте телевизора да работи, не пускате щорите – всички тези дребни навици, които изглеждат безобидни, всъщност могат да навредят сериозно на здравето ви.
Ново изследване, публикувано в списанието JAMA Network Open, показва, че излагането на светлина през нощта повишава риска от
инфаркт, инсулт и други сърдечносъдови заболявания – водещата причина за смърт в света
предава NOVA.
Хората, които id били изложени на най-ярка нощна светлина, имали с 56% по-висок риск от сърдечна недостатъчност, 32% по-висок риск от коронарна болест на сърцето и 28% по-висок риск от инсулт, сочат данните.
Участниците носели специални устройства на китката, които проследявали интензитета на светлината между 0,30 и 6 ч.
"Едно ограничение е, че не знаем източниците на индивидуалното излагане на светлина, а само нейната интензивност", казва д-р Даниел Уиндред, научен сътрудник в университета "Флиндерс" в Австралия.
"Разбирането на типичните източници на светлина през нощта може да позволи по-добри препоръки от просто "избягвайте ярка светлина през нощта'".
Какво се случва, когато спим на светло?
Светлината през нощта потиска производството на хормона мелатонин, който регулира съня. Според експертите намаляването на изкуственото осветление вечер може да подобри не само съня, но и общото сърдечно здраве.
"Ограничете времето пред екрани колкото е възможно повече и изключвайте ненужното осветление у дома поне четири часа преди сън", препоръчва д-р Хулио Фернандес-Мендоса, клиничен психолог от университета Penn State в САЩ.
Ако не може напълно да се изключи осветлението, специалистите съветват да се използва приглушена или топла светлина вместо ярка, да се избягват светещи будилници и да се използват плътни завеси или маска за сън.
Според авторите това е "най-голямото известно проучване" на дългосрочните връзки между излагането на светлина през нощта и риска от сърдечносъдови заболявания.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Германските компании са намалили инвестициите си в САЩ до тригодишно дъно
Парите от АІ помагат за запълването на празнините в луксозния сектор
ГЕРБ: След сто дни Румен Радев е властта и вече няма алиби
Сътресенията в Лондон и Дубай задвижват плановете на Турция да привлича богати хора
Ким Чен-ун и Владимир Путин потвърдиха близките отношения между Русия и КНДР
Социалният министър няма да допусне запазване на минималната заплата на сегашното ниво
ГЕРБ, ДБ и ПП с остри критики към кабинета "Радев" след първите 100 дни
МВР спипа десетки пияни и дрогирани шофьори при масови проверки
Неонацистката мрежа "Кръв и чест" у нас от 25 години, службите многократно задържали членове
Животът на 4 китайски зодии се подрежда отлично след 17 август 2026
Шаби Алонсо похвали феновете на Челси
Мохамед Салах дебютира за Трабзонспор в турската Супер лига
Мачовете по телевизията днес, 16 август
България спечели бронз на Световното по художествена гимнастика
Христо Янев готви сериозни промени в ЦСКА
Рубен Аморим взе ключови решения в Милан: Защити Менян и Рабио, освободи четирима играчи
От една мечта до собствен бранд – историята на Силвия и Studio REFORMER Vibe
5 насекоми, които са полезни за градината
Седмична таро прогноза за 17 - 23 август
Късмет за 3 зодии в седмицата от 17 до 23 август 2026
10 признака, че отлагате щастието си - и как да спрете
4 сутрешни напитки за бърз метаболизъм
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
Спартак Варна продава свой футболист в Саудитска арабия
Заливат ни нови наркотични вещества 150 пъти по-мощни от фентанила
Икономист: "Спекула 1:1" е едва третият фактор за инфлационния натиск
Празничният 15 август във Варна събра любители на класическата музика на площад „Независимост“
Катастрофа на Кръговото до ЖП Гара - Варна
ПП и ДБ за 100-те дни на кабинета: Пълен провал, герберските калинки станаха копринки