Знаем, че твърде много алкохол е вреден за нас, но ново проучване разкрива, че дори ниски нива на прием на алкохол могат да увредят мозъка.
Екип от изследователи от САЩ свързва по-високите нива на пиене с намалена мозъчна перфузия (кръвоток) и по-тънка кора (частта от мозъка, където се обработва по-голямата част от мисленето на по-високо ниво).
Важно е да се отбележи, че тези признаци са открити при хора, които са се придържали към 60 или по-малко напитки на месец за мъжете и 30 или по-малко на месец за жените. Тук една напитка се равнява на 14 грама чист етанол, което е бутилка бира, малко вино или шот спиртни напитки, грубо казано, пишат от ScienceAlert.
Поддържането на тези нива отдавна се препоръчва, въпреки че най-новите хранителни насоки в САЩ вече не посочват безопасен дневен лимит.
Нещо повече, изследователите откриха корелация между пиенето, възрастта и измерванията на кръвния поток и дебелината на външния слой на мозъка - кората. Констатациите показват, че е възможно ефектите дори от случайна консумация на алкохол да се натрупат с течение на времето.
"Консумацията на алкохол, считана за "нисък риск", може да има последици за целостта на кортикалната тъкан, особено с напредване на възрастта", пишат изследователите в публикуваната си статия. "Тези резултати могат да имат значение за настоящите стратегии за намаляване на вредите и насоките за обществено здраве относно консумацията на алкохол."
В проучването са участвали 45 здрави възрастни на възраст от 22 до 70 години, без анамнеза за разстройство, свързано с употребата на алкохол, или прекомерно пиене през последната година. На тях са били задавани въпроси за техните навици за пиене през последната година, последните три години и през целия им живот.
При всички участници средната консумация на алкохол е била 21 напитки на месец, през целия им живот. Извадката е варирала от 1 до 54 напитки на месец.
Данните от тези отговори след това са съпоставени с ЯМР сканирания, измерващи обема и дебелината на кората, както и измервания на мозъчната перфузия, които са били налични за 27 от участниците. Тези тестове са проведени само веднъж - доброволците в проучването не са били проследявани във времето.
И докато дебелината на кората е била свързана с нивата на пиене, връзката е била по-силна с мозъчната перфузия
Това предполага, че нивата на алкохол биха могли да имат по-голям ефект върху кръвния поток, което от своя страна рискува увреждане на мозъчната тъкан.
Както и в останалата част от тялото, силното кръвообращение в мозъка е от решаващо значение за доставянето на кислород и хранителни вещества до мястото, където са необходими, и за отстраняването на отпадъците.
"Взети заедно, откритията могат да отразяват кумулативните ефекти от консумацията на алкохол в ниски нива през целия живот, която е взаимодействала с възрастта, за да насърчи синергичното намаляване на перфузията и дебелината на кората", пишат изследователите.
Въпреки че това проучване не се задълбочава в причините за връзката, вече знаем много за ефектите на алкохола. Изследователите предполагат, че оксидативният стрес - биологично износване, към което алкохолът може да допринесе - вероятно е един от ключовите фактори тук.
Има някои предупреждения, които трябва да се вземат предвид: Проучването не показва пряка причинно-следствена връзка, отчасти защото обхваща един единствен момент във времето. Също така, навиците за пиене са били самоотчитани, така че може да не са били напълно точни, а фактори като диета и упражнения не са били отчетени.
Дори с тези ограничения, това са забележителни открития, които се вписват в нарастващата тенденция в здравните изследвания. Няколко проучвания сега поставят под въпрос идеята, че има "безопасно" ниво на пиене, що се отнася до нашето здраве.
Всъщност, последните официални насоки за здравно хранене в САЩ, актуализирани по-рано тази година, не уточняват конкретно количество консумация на алкохол, под което хората трябва да се придържат: Вместо това, те заявяват, че хората трябва да "консумират по-малко алкохол за по-добро цялостно здраве".
Нуждаем се от повече изследвания, заключават изследователите, "за да разберем по-добре функционалните невробиологични последици от „нискорисковата“ консумация на алкохол при възрастни".
Изследването е публикувано в списание "Алкохол".
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Тръмп: Очаквам сделка с Иран в неделя
Републиканците отвориха кутията на Пандора преди междинните избори
Провеждат се частични избори за кмет в България
Възходът на AI принуждава европейците да плащат повече за газови турбини
Европа ускорява внедряването на автономни коли
Най-изненадващата история за икономически успех в света е...Северна Корея
Огромната част от спестяванията ни са в банки - как да ги увеличим?
Избират 12 кметове на частични местни вотове в страната
Адвокат: Европа затяга контрола в борбата с корупцията в частния сектор
Откриха 33-ма мигранти в бус край Бургас, били без храна три дни
Цел №1! ЦСКА иска голов хищник + ВИДЕО
Звезда на Берое напуска България заради гранд
В ЦСКА не си взеха нужните поуки
Левски със специално съобщение за звезда от дрийм тима на „сините“
Заради Италия? Манчини напусна шампион
Шок за Турция! „Кенгурата“ и 22-годишен страж разплакаха звездите на Монтела
3 напитки, които стимулират метаболизма веднага след ставане
3 постни супи, които засищат
Нумерологична прогноза за 14 юни
50 детски игри за лятна ваканция без екрани
Кремообразна паста с кайма и чеснов сос
Седмична таро прогноза за 15 – 21 юни
Откриха 33-ма мигранти в товарен бус край Бургас
Условията за туризъм в планините са добри
Огнеборците са реагирали на 56 сигнала през последното денонощие
Слънчево с температури до 30 градуси днес
Австралия нокаутира Турция на Мондиала
Мачовете и спортът по ТВ днес (14 юни)
„Хъбъл“ засне рояк от галактики
Мъж, изпаднал в клинична смърт, разказва за срещата си с Бог в рая
Учени дават обяснение на странен шум, който милиони хора по света чуват късно вечер
Опровергано: Пирамидата в Индонезия не е толкова стара, колкото се твърдеше
SpaceX излиза на борсата с най-голямото първично публично предлагане в историята
Астрономи са напът да разрешат мистерията на „малките червени точки“