Умерената консумация на яйца е свързана с до 27% по-нисък риск от развитие на болестта на Алцхаймер, сочи ново проучване на Университета Лома Линда в Калифорния, публикувано в Journal of Nutrition.
Изследването анализира данни от близо 40 000 американци на възраст над 65 години в продължение на 15 години. За този период 2858 участници са развили заболяването.
Учените са установили, че хората, които са консумирали яйца от един до три пъти месечно или веднъж седмично, са имали със 17% по-нисък риск от Алцхаймер. При тези, които са яли яйца пет или повече пъти седмично, рискът е бил с 27% по-нисък.
Участниците, които изобщо не са консумирали яйца, са показали по-висок риск в сравнение с хората, приемали около 10 грама дневно. В проучването приемът е разграничен на "видими" яйца - варени, бъркани или пържени - и "скрити" яйца, използвани като съставка в печива и пакетирани продукти.
"При тази здравносъзнателна популация умерената консумация на яйца е свързана със значително по-нисък риск от болестта на Алцхаймер", заключват авторите. Те добавят, че резултатите предполагат "потенциален невропротективен ефект на хранителните вещества в яйцата при консумация като част от балансирана диета".
Защо яйцата може да са полезни за мозъка?
Д-р Джоел Салинас, поведенчески невролог, обучен в Harvard, и главен медицински директор на Isaac Health, който практикува в NYU Langone, определи проучването пред Fox News Digital като "сравнително добре проектирано с дълъг период на проследяване".
"Яйцата са концентрирани източници на холин, ДХА и В12 - хранителни вещества, от които застаряващият мозък се нуждае", заяви той. В същото време Салинас предупреди, че наблюдателните данни не могат да докажат причинно-следствена връзка.
"По-скоро е насока, а не окончателен извод", подчерта той.
Експерти призовават към внимателна интерпретация
Лори Райт, директор на програмите по хранене в Колежа по обществено здраве към Университета на Южна Флорида, също нарече резултатите "насърчаващи", но призова за "внимателна интерпретация".
Тя обясни, че жълтъкът е сред най-богатите хранителни източници на холин - вещество, което организмът използва за производството на ацетилхолин, невротрансмитер, свързан с паметта и когнитивната функция.
Яйцата осигуряват още лутеин, зеаксантин, витамин В12, качествени белтъци и омега-3 мазнини.
Според Райт контекстът на цялостното хранене е от значение. Яйца със зеленчуци и пълнозърнести храни са хранително различни от яйца, консумирани редовно с преработени меса и рафинирани въглехидрати.
"Това, което е добро за сърцето, често е добро и за мозъка", заключи тя.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Продажбите на дребно в САЩ отчитат най-големия си спад от над година през юли
Европейските борси затвориха седмицата на червена територия
SpaceX придоби стартъпа за изкуствен интелект Cursor за 60 млрд. долара
Бронзовият медал на Саръбоюков му носи международна популярност и по-добри спонсорски договори
Москва за украинските предложения за примирие: Зимата ще ви замразим
Иран иска да засили икономическия съюз със страните от БРИКС
Лозунги в програмата и объркващи обществото политики от кабинета "Радев", твърдят анализатори
Централна емисия
Централна емисия
Изобилие и късмет връхлитат 4 зодии тази събота, 15 август
Формулата за минималната заплата: Има съгласие, но дяволът е в детайлите
В "Големите последици" на 15 август от 14:00 часа: Убийството в Пловдив и краят на двойното етикиране
Преди битката с Ман Сити: Артета засипа със суперлативи играчите на Арсенал
Влиза ли Безос в Ливърпул? Ето го отговора
Скандал след ЦСКА – Макаби: "Смешен отбор и дърводелци", "червените" отвърнаха: "Убиецът на шампиони"
Кой е Марко Груич: От Ливърпул до Левски и оръжието срещу АЕК
Тъжно! Почина легенда на Локо Сф
Секси певица се стяга за сватба със световен шампион + СНИМКИ
3 зодии привличат финансов успех в седмицата от 17 до 23 август 2026
От една мечта до собствен бранд – историята на Силвия и Studio REFORMER Vibe
Дневен хороскоп за 15 август, събота
5 поверия за Голяма Богородица
Високопротеинова пилешка зеленчукова супа
5 важни традиции за Голяма Богородица
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
Варна ще бъде домакин на международен турнир по билярд
НСИ: Над 600 хил. души в активна трудова възраст мързелуват
За Празника на Варна: Концерт на площад „Независимост“ с класическа музика
Все по-малко хора избират рибарството за поминък
Започва XI-ят международен шахматен фестивал за купата на Община Варна
Да помогнем на Явор да общува със света