Качете се в карета на площад Гранд Плас в Брюксел и вижте вековна архитектура, църкви в готически стил и живописни магазини по калдъръмените улички.
Едно нещо обаче няма да видят по време на днешната разходка с карета: коне. Нито пък техните изпражнения, които замърсяват улиците.
Новото предложение в центъра на белгийската столица е част от прехода от конски каляски към електрически превозни средства. Официалните лица виждат в това възможност за посетителите да открият очарованието на град, който изостава от Париж и Рим по туристически дестинации, но все още има какво да предложи.
Преминаването към електрическите карети се случва, след като Тибо Дантин, който открива своя бизнес с конски каруци преди повече от десетилетие, решава, че има нужда от промяна. В един момент той имал пет коня и две карети, но предизвикателната бизнес среда и променящото се отношение към използването на животни направили твърде трудно продължаването на дейността му, казва той.
„Исках да имам бизнес, който да е съчетание между моята страст - коня и каруцата - и града, в който живея“, казва 44-годишният Дантин в интервю. „Но през 2024 г. да имаш комерсиален бизнес с животни, е трудно.“
Дантин съобщава решението си на кметството, което е отговорно за разрешаването на движението на конски каруци по улиците, но служителите се опасяват, че ще загубят уникалното туристическо преживяване. След това той си сътрудничи с местните власти, за да разработи изцяло електрически подход и да представи идеята. През 2023 г. градът се съгласява с неговия вариант без коне, вдъхновен от Робърт Андерсън, който изобретява една от първите версии на електрическа карета през 1832 г. Дантин заяви, че разработването на окончателния вариант на превозното средство е отнело повече от година, като отказа да посочи цената.
„Електрическите карети струват много пари, така че това е огромна инвестиция“, казва той и добавя, че ежедневните разходи са по-ниски, отколкото при конете, тъй като вече не се налага да плаща на ветеринар или ковач.
Туристите вече могат да наемат традиционна каруца, която започва от Гран Плас - историческия площад с впечатляващата камбанария и сгради, датиращи предимно от XVII в., който сега е обект на световното наследство на ЮНЕСКО. След това могат да разгледат Двореца на правосъдието - масивна постройка в гръко-римски стил, и Саблон - бивш дом на белгийската аристокрация.
„Идеята беше да се създаде нещо ново в Брюксел, нещо необичайно и нещо, което да изведе Брюксел на върха“, казва Фабиан Майнгайн, бивш съветник по икономическите въпроси.
Дантин каза, че макар да остава страстен любител на конете, електрическите превозни средства са много по-лесни за управление в ежедневието. В момента той разполага с една каруца, която е пусната в експлоатация през юни, но планира скоро да добави втора.
Преминаването към електрически превозни средства тук контрастира с градове като Чикаго и Монреал, които забраниха теглените от коне карети поради опасения за хуманното отношение към животните. Други, като Ню Йорк, се сблъскват с опити да забранят този бизнес, но досега не са успели да го направят. Както Дантин, така и Мейнгейн изглеждат оптимистично настроени, че електрическата опция е алтернатива за тези, които желаят да запазят обиколките с каруци, като същевременно се справят с проблемите, свързани с правата на животните.
Надеждата е 15 000 души годишно да използват новите електрически карети, които могат да изминат 120 км с едно зареждане. Тъй като те могат да изминат повече път от конете, промяната ще открие по-далечни забележителности, като например Монт дез Артс - известен с голямата си градина и една от най-добрите гледки към централната част на Брюксел - и Сейнт Катерин, където се намират изискани ресторанти с морски дарове и католическа църква, която първа в най-новата история започва да вари бира в Брюксел.
Новата технология се вписва в по-големите планове за туризъм в Брюксел, който в началото на 90-те години на миналия век направи пешеходна зона на Големия площад, а през последните четири години ускори усилията си за намаляване на трафика и насърчаване на колоезденето и ходенето пеша в историческото си ядро. Това е голяма промяна за град, който някога е виждал как това, което сега е обект на наследството на ЮНЕСКО, се използва като паркинг.
„Знаем, че ще бъде трудно, защото има Париж, Рим и други големи градове“, каза Майнгайн, но Брюксел има „голям туристически потенциал за Европа“, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Постигат ли българските компании международните стандарти за равенство на половете?
Toyota инвестира близо 1 млрд. долара в увеличаване на производството на хибриди в САЩ
Защо устойчивите текстилни продукти осигуряват конкурентно предимство
Лийф: Сега започва най-трудната част от мира в Газа
Бедните страни са получили заеми за 1 трлн. долара от Китай - както и богатите
Паскал Донаху напуска европейската политика, за да ръководи Световната банка
КТ "Подкрепа" обяви протести на държавната администрация заради ниските заплати
Централна прогноза
Черен петък 2025: Не вярваме изцяло на намаленията, но ще изхарчим милиони
Бюджетът на НЗОК мина на косъм, напрежение около парите за младите лекари
Еуфория в Разград: Лудогорец го направи
„Файтърс – НСА“ спечели второ място на международен турнир по карате шотокан
Вили Вуцов изригна: Абе, ти си луд бе, защо се обаждаш, защо се мешаш
Геро ще свири на ЦСКА
Националки на България бият в Гърция
Левски, ЦСКА и Лудогорец в битка за играч от Втора лига
10 постни рецепти за Деня на семейството
Нумерологична прогноза за 2026 година
Шоколадов тарт без печене и без захар
Beverly Hills Polo Club: Спортен шик за есента
Маникюри за зодия Козирог (+Снимки)
„Да обичаме себе си е най-важният урок, който хашимото и всяка болест иска да ни даде“
Искат Църквата да обяви кучето Мая за мъченик и да я честваме на 14 май
Спипаха мъртво пиян шофьор на камион във Варна
Омбудсманът поиска оттегляне увеличението на цените за паркиране в София
Милиони сайтове са недостъпни заради глобален срив в Cloudflare
Оправдаха Лена Бориславова по делото „Корал”
Какво убива животните в океана
Откриха следи от живот на Земята, по-стари от 3,3 млрд. години
Дефицит на две вещества може да доведе до развитието на зрително увреждане
Франция ще тества в орбита спасителен скафандър за бъдещ пилотиран кораб
НАСА представя материали за 3I/ATLAS на специален брифинг: Какво да очакваме
Vega C ще изведе в орбита южнокорейския KOMPSAT-7 на 28 ноември