В единия ъгъл на ринга е Джорджия Мелони, министър-председателят на Италия, която се представя като защитник на работната сила в страната, гарантираща, че италианските автомобили се произвеждат на италианска земя.
В другия е Джон Елкан, потомък на могъщата династия Аниели, която основа автомобилната компания Fiat и я превърна в световна марка.
Двамата се сблъскаха относно управлението на Елкан на Stellantis, наследника на Fiat, който се състои от повече от дузина производители на автомобили, включително Alfa Romeo, Maserati, Peugeot и Jeep, след като предприемачът отхвърли парламентарна призовка за обсъждане на рязко намаляващото производство на компанията в Италия.
"Ние сме парламентарна република и тази липса на уважение към парламента е нещо, което бих избегнала", каза Мелони в интервю за вечерно шоу. Италия, добави тя, е "дала толкова много на това, което сега е Stellantis".
Елкан обяви решението си в писмо, в което обяснява, че тъй като Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, вече е бил разпитан от парламентаристи по-рано през месеца, той няма какво повече да добави.
Спорът е най-новата точка на възпламеняване в бурната връзка на Мелони и Елкан. През януари La Repubblica, италиански вестник, контролиран от Аниели от 2020 г., обвини Мелони, че е разпродала Италия чрез приватизация. Премиерът категорично отговори, като каза: "това обвинение идва от вестник, собственост на онези, които са продали Fiat на французите".
Маурицио Молинари, редактор на La Repubblica, след това отвърна на удара, като каза пред The Times през април:
"Тя критикува La Repubblica за решенията, взети от Stellantis, което е като да критикуваш Bloomberg News за инвестициите в недвижими имоти, направени от нейния собственик Майкъл Блумбърг."
Той добави: "Това е атака срещу свободата на печата. Мелони се съюзи с големите демокрации във външната политика, което е положително и не беше даденост, но във вътрешната политика тя е по-близо до Унгария."
В доклад, публикуван през юни, Европейската комисия обвини Рим, че сплашва критиците и затяга хватката си върху Rai, обществената телевизия. Мелони отговори яростно в писмо до Урсула фон дер Лайен, председател на комисията, обвинявайки ЕС, че се поддава на фалшиви новини. Ключов профсъюз на журналисти проведе протести срещу това, което според тях ограничава Мелони в свободата на пресата.
Stellantis, която беше създадена от сливането между Fiat Chrysler и собственика на Peugeot PSA през 2021 г., е регистрирана в Нидерландия и има влиятелни френски акционери в борда си. Производството на компанията в Италия се срина с повече от 30% през първите девет месеца на тази година в сравнение с 2023 г., тъй като европейската автомобилна индустрия е в застой. Смята се, че италианската работна сила е намаляла с 10 000 за три години.
Лоренцо Кастелани, политолог от Римския университет LUISS, каза, че Мелони използва враждата, за да повиши рейтинга на одобрение в страната. "Скептицизмът нараства в Италия по отношение на огромните дарения от държавата и Мелони казва: "ако сте френска компания, тогава Италия вече няма да ви дава пари", каза той.
Мелони – която, докато беше в опозиция, се противопостави на френско-италианското сливане, което създаде Stellantis – засили битката си с Аниели тази година, като на Alfa Romeo беше наредено да промени името на кола, продавана преди като "Milano", защото е произведена в Полша, а 134 микроавтомобила Fiat Topolino, конфискувани от италианската полиция на пристанището в Ливорно, защото имали стикери с италиански флаг, въпреки че са били произведени в Мароко.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.