Кой ще се възползва от кризата около авиационния гигант Boeing и неговия 737 MAX? Катастрофата на Етиопските авиолинии (Ethiopian Airlines) не променя фундаментално баланса на силите между американската компания и големия европейски конкурент Airbus, но би могла да засили мощта на Китай, пише в свой анализ БТА.
От полза ли е тази криза за Airbus?
Със супермодерния модел 737 MAX, от който са пуснати в експлоатация 371 машини, Boeing искаше да навакса изоставането си от Airbus в сегмента на самолетите за средни разстояния.
Американският самолетостроител предвиждаше да достави над 500 допълнителни бройки от своя бестселър до края на годината, като темпото на производство е от впечатлителните 52 самолета месечно.В краткосрочен план и от търговска гледна точка, Airbus би могъл да се възползва от кризата в полза на своя бестселър А320, благодарение на който властва в сегмента на полетите на средни разстояния с 60-процентен дял от пазара. Но с поръчките за над 6500 самолета, което е равносилно на около десет години производство, Airbus няма средствата да отговори на твърде силен поток от заявки.
Eвропейският самолетостроител е увеличил темпа на производство на самолета си A320neo, чиято промишлена верига за доставки вече е доста натоварена. В по-дългосрочен план последствията биха могли евентуално да се почувстват. Boeing проектира нов самолет, предназначен за "средата на пазара" на въздушния транспорт. Той вече е кръстен 797 от авиационните ентусиасти и решението за него, което постоянно се отлагаше, трябва да бъде взето през 2020 година. От всяко закъснение в изпълнението на тази програма ще се възползва европейският конкурент, за който се твърди, че контролира този сегмент със своя А321neo Long Range.
Отвъд търговското и промишлено влияние, битката между двата гиганта се провежда и на имиджовото поле и Boeing със сигурност току-що е загубил един кръг от състезанието.
"Когато репутацията ви зависи от сигурността, няма значение какво е доказано или в кого е грешката", пише Джъдсън Ролинс, анализатор в Leeham News, едно от големите американски списания за авиация.
В тази криза Боинг и по-общо САЩ дълго време защитаваха 737 MAX, докато останалият свят го забраняваше или спираше.
Каква роля играе Китай в тази криза?
Може и да ви се струва странно, но Китай играе централна роля в тази криза. Пекин първи реши да забрани самолетите 737 MAX, като бързо бе последван и от останалия свят. САЩ въведоха забраната последни. Това стана в момент, когато Boeing 737 MAX играе ролята на разменна монета в търговската война между Пекин и Вашингтон.
По този начин Китай измести центъра на тежестта на въздушния транспорт в света. До този момент водеща роля играеше Федералната авиационна администрация на САЩ благодарение на тежестта на американския пазар. Европа и Агенцията й за авиационна безопасност (ЕААБ) нямат същата тежест.
"Китай има силата да зададе тона", заяви Филип Плувие, авиационен експерт и асоцииран директор на консултантската фирма Boston Consulting Group. "Той ще обхване 30 процента от световния пазар до 2025 година и вероятно 80 процента от растежа. Това е неизбежна реалност за Airbus и Boeing, категоричен е той.
Китай всъщност има големи амбиции със своя С919, за да се конкурира със самолетите за средни разстояния на европейския и американския самолетни гиганти.
Пекин със сигурност ще има думата, след като Федералната авиационна администрация разреши възобновяването на полетите на Boeing 737 MAX и може би ще поиска самият той да сертифицира самолета преди да го пусне да извършва редовни полети. А това е кошмарен сценарий за Boeing.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Три институции ще работят за транспортен достъп до Националната детска болница
Standard Chartered: Икономическият сектор в Китай е в разцвет
Ръстът на приходите на „Спиди“ се забавя до малко над 5% през деветмесечието
Нито един нов офис проект не е въведен в експлоатация в София през третото тримесечие
В държавните предприятия ще има "служител по почтеността"
„Мяра“: Има минимално предразположение към прогресивна скала на облагане
Казаха кога ще бъде пуснато парното в София
Синдикати излизат на протест заради проектобюджета за 2026 г.
Мъж преби до смърт майка си с дървен сап в Шуменско, внукът ѝ подаде сигнал
Изненада за Купата: "Витоша" (Бистрица) отстрани "Берое" след дузпи
Държавата затяга контрола върху отпадъците
Мощен Левски писа тройка на Хебър
Мъри Стоилов го закъса отзад в Турция
Арсенал на крачка от нов мегадоговор с Букайо Сака
Мало Густо в трансферния радар на Ювентус
Няма мърдане: Санчо остава във Вила
Педри аут от Барса
Дневен хороскоп за 30 октомври, четвъртък
Месечен хороскоп за ноември
Бъди звездата на града с новата колекция NINE WEST!
Женски хороскоп за ноември
Защо се будите в 3 през нощта?
„Следващият разговор“ от Джеферсън Фишър
Двама станаха обвиняемите за кражбата на овце във Варненско
Във Варна: Купиха с общински пари нови коли на МВР (СНИМКИ)
Отряд за реакция при бедствия и аварии във Варна се нуждае от средства
Син преби възрастната си майка до смърт в Шуменско
Синдикатите стягат протест заради намаляването на минималната заплата
Общинският съвет се събира, иска да отмени 30-годишна забрана за строителство във Варна
Среща със Слънцето: Междузвездната комета 3I/ATLAS премина през перихелия си
Минало и извънземни: Какво крият дълбоките води под леда на Антарктида
На Слънцето се появи зловеща усмивка: Поток от заредени частици се насочи към Земята
Спътници на SpaceX излъчват мистериозен сигнал
Микроби от облаците ще помагат в търсенето на живот на други планети
Повечето пластмаса, попаднала в океана, не плава на повърхността: Къде изчезва?