Според нови изследвания почти навсякъде по Земята дъждовната вода съдържа опасни нива на "вечни химикали".
Пер- и полифлуороалкилните вещества (PFAS) са голямо семейство химикали, създадени от човека, които не се срещат в природата. Те са известни като "вечни химикали", тъй като не се разграждат в околната среда.
Те имат незалепващи или отблъскващи свойства, така че могат да бъдат открити в домакински предмети като опаковки за храни, електроника, козметика и кухненски съдове.
Но сега изследователи от Стокхолмския университет са ги открили в дъждовната вода в повечето места на планетата - включително в Антарктида. Няма безопасно място, където да избягате от тях.
Безопасните препоръчителни нива за някои от тези вечни химикали са намалели драстично през последните две десетилетия поради новите познания за тяхната токсичност.
"През последните 20 години се наблюдава поразително намаляване на препоръчителните стойности за PFAS в питейната вода", казва Иън Кузинс, водещ автор на изследването и професор в катедрата по науки за околната среда в Стокхолмския университет.
За едно от добре познатите вещества - "причиняващата рак перфлуороктанова киселина (PFOA)", препоръчителните стойности за водата в САЩ са намалели 37,5 милиона пъти.
"Въз основа на последните американски насоки за PFOA в питейната вода, дъждовната вода навсякъде би била оценена като опасна за пиене", казва той.
"Въпреки че в индустриалния свят не пием често дъждовна вода, много хора по света очакват тя да бъде безопасна за пиене и тя захранва много от нашите източници на питейна вода."
Рисковете за здравето от излагането на тези вещества са широко изследвани. Учените твърдят, че те могат да бъдат свързани с проблеми с плодовитостта, повишен риск от рак и забавяне на развитието на децата.
Други обаче твърдят, че не може да се докаже причинно-следствена връзка между тези химикали и влошеното здраве.
Въпреки това и в резултат на новите изследвания някои призовават за по-строги ограничения за PFAS.
"Не може някои малцина да извличат икономически ползи, докато в същото време замърсяват питейната вода на милиони други и причиняват сериозни здравословни проблеми", казва д-р Джейн Мюнке, управляващ директор на Фондацията за опаковане на храни в Цюрих, която не е участвала в проучването.
"Огромните суми, които ще струва намаляването на PFAS в питейната вода до нива, които са безопасни, въз основа на настоящите научни познания, трябва да бъдат платени от индустрията, произвеждаща и използваща тези токсични химикали." Според нея времето за действие е сега. /БГНЕС, Евронюз
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
AI бумът създава пренебрегвана възможност при златото и среброто
Липсата на яснота около Ормузкия проток заличи оптимизма на Wall Street
Кадър на деня за 11 август
В акции или ETF е по-добре се инвестира?
Бившият председател на Toyota, който дава на света Prius, почина на 93 години
Чикагската борса за метали ще предложи непрекъсната търговия с най-малките фючърси върху сребро
Откриха първия тунел за нелегално преминаване от Беларус в Латвия
Жертвите на земетресението в Колумбия вече надхвърлят 240
Днес е важен църковен празник - обичаите и забраните на 12 август
Времето днес, 12 август: Горещо време с температури до 41 градуса
Хороскоп за 12 август 2026 г.: Какво очаква зодиите в работата и любовта
Горчилка за Левски: Двама титуляри са аут за АЕК!
Атаките на ЦСКА вече миришат на гол
Все пак се ожениха! Роналдо направи Джорджина своя съпруга + СНИМКА
От Разград до Мюнхен: Байерн пожела Игор Тиаго!
От Левски: Време е химнът на Шампионската лига да огласи София!
Панатинайкос елиминира ЦСКА 1948 и си повярва за нещо голямо
Италиански орехов сладкиш с 3 съставки
Как да поискате повишение на заплатата - 7 трика, които работят
Нумерологична прогноза за 12 август
Таро карта за 12 август, сряда - Двойка чаши
Дневен хороскоп за 12 август, сряда
Трапезата за Голяма Богородица
Защо при топлинен удар се появяват едновременно тромбози и кървене?
Антиоксидантен парадокс и реалната полза от антиоксидантите
Как децата говорят за стреса показва потенциален риск за психичното здраве
Планетарната диета влияе благоприятно върху мозъчното здраве и задържа младостта
Псилоцибинът води до ремисия при 40% от пациентите с резистентна депресия
Чаша 100% плодов сок или смути гони депресията
Виц на деня - 12 август
Ето къде няма да има ток днес във Варна
Времето днес: Горещо, с температури до 32°
Варна отново вдига платната: 26-ата регата „Кор Кароли" превръща Черно море в състезателна арена
Кои шофьорски грешки ни правят спонсори на автомобилните сервизи
МЗХ ще снима земеделските парцели от самолет