Половината от сигналите, които постъпват на 112 за линейка, не могат да бъдат предадени веднага на диспечер на Спешна помощ. Това съобщи говорителят на Дирекция национална система 112 Дани Недялкова в предаването "Директно" на Bulgaria ON AIR.
Тя потвърди, че по-големият процент от повикванията, които постъпват на спешния номер, са от медицинско естество.
"С цел да се избегне това препредаване и преповтаряне на информацията от гражданите към дежурните в Центъра за спешна медицинска помощ (ЦСМП) от май 2013 г. по зададени критерии от Министерство на здравеопазването за София и района е прието при получаване на сигнал с медицински оплаквания, да бъдат изграждана незабавна конферентна връзка", обясни Недялкова.
По думите й обаче невинаги такава конферентна връзка се осъществява поради заетост на линиите.
"Затова е прието след шестото обаждане от наша страна, информацията да бъде изпратена по електронния път към дежурния диспечер. Може би за около половината обаждания не може да се осъществи конферентна връзка с диспечер в Спешната помощ", посочи тя.
От своя страна директорът на ЦСМП в София д-р Георги Гелев заяви, че това е абсурд, че са нужни шест обаждания, за да се изгради конферентна връзка.
"Диспечерите, които работят на смяна в София са 8. Според мен на този етап са напълно достатъчни на този етап, предвид на това, че обажданията идват по два начина. Единият е чрез конферентна връзка, където разпитващият е медицинско лице. Вторият път идва директно по интернет през системата, където операторът го записва и го оставя на пулта за диктуване", коментира той.
Според него Националната система 112 е забавящо звено, а понякога закъснението е от 7 минути, което може да струва човешки живот. Д-р Гелев смята, че сигналите трябва да бъдат изпращани директно към тях.
"Не може да се знае, че половината сигнали не се отговаря на шестото обаждане и да не се отворят нови линии в Центъра за Спешна помощ, не се назначат нови диспечери". Това коментира от своя страна председателят на Националната пациентска организация д-р Станимир Хасърджиев.
Според него критериите за картоните за спешност - зелен, жълт, червен, които трябва да бъдат приети от 16 ноември, са закъснели. Интересно му е обаче кой ще отсява случаите по спешност след като има такова забавяне.
"Той е публикуван още миналата година този стандарт. Основните критики са, че той не е приложим у нас, защото не разполагаме с всичко необходимо за него", добави и Камен Данов, КТ "Подкрепа".
"Критериите за зелен, жълт и червен картон - триаж и в момента има и е имало доста време преди да се издаде тази заповед на министъра. Не е била в този вид, но винаги се е извършвало разпит и насочващи въпроси", отговори д-р Гелев.
Според Данков в Спешната помощ има още един голям проблем - този с липсата на квалифицирани кадри.
"Колегите казват, че когато им се подаде адресът при свободна линейка, когато отидат от порядъка на 5-10 минути, зависи от населеното място, хората, които ги посрещат им казват, че са се обадили преди 30 минути, въпреки че той е стигнал за 10 минути до адреса. Тоест има някакво забавяне от обаждането до момента на поддаването на адреса", коментира той.
По думите на д-р Хасърджиев, проблемът е организационен и има практическа липса на координация между специалните звена.
Още новини четете в сайта на Bulgaria ON AIR
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.