IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Чудотворна икона идва у нас от Атон


Обратно в новината

Коментари

Напиши коментар Коментари

34
123
преди 10 години
Харесвам 2 Не харесвам 0
Пресветая Богородице,спаси наш грешните! каква хубава радост Бог е дал на българският народ! Да се поклоним и помолим на Него и Всепречистата Негова Майка-Пресвета Богородица Дева Мария на иконата "Достойно есть"! Аз бях там и беше много прекрасно! Пресвета Богородице спаси православния български народ и всички православни народи!
отговор Сигнализирай
33
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 1 Не харесвам 1
"Вече е доказано, че това е чудотворно копие на иконата" Така ли е в действителност? Откъде е тази информация, може ли по-подробно за това? Нека да ВИДИМ доказателствата ;-)
отговор Сигнализирай
32
образован
преди 12 години
Харесвам 1 Не харесвам 1
Бог и билките са за бедните...
отговор Сигнализирай
31
Християнка
преди 12 години
Харесвам 4 Не харесвам 0
Не мога да разбера едно нещо - от къде идва тази агресивност и злоба?Който е атеист и не вярва, просто да подмине статията. Ако все пак държи да се изкаже, поне да го направи културно и аргументирано.
отговор Сигнализирай
30
e
преди 12 години
Харесвам 1 Не харесвам 2
При положение,че Господ казва във Втора заповед :"Не си прави образ и подобие,идол и кумир,нито да им служиш и нито да им се кланяш","вярващите" коментират коя е "оригиналната" и коя е "репродукция".Не приемайте "Белега на звяра" поставян от Въртоломей ,Бенедикт и всичките "отци",защото двете религии в общност са описани като "гръцкя козел","северната язва",или още като "звяра".Не приемайте номера на антихрист-"666". Ако се съмнявате в Писанията и Новия завет,то тогава ви е заслужен "белега на звяра" и вярвайте на "различните истини" и на религиозните "водачи" .
отговор Сигнализирай
29
ПРАВОПИС
преди 12 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
ДО 33 НЕУТРАЛНА
отговор Сигнализирай
28
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 1 Не харесвам 2
30. А ти теябва да си много *** човек.Не може ли да научиш нещо ??Това не е мнението на единчовек. Това в редът в Атонския Манастир.Аз смятах , че Света Гора е неотрална територия, но не е . и т. Н.
отговор Сигнализирай
27
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 3 Не харесвам 1
26
??
преди 12 години
Харесвам 4 Не харесвам 2
абе какви са тия дълги постове
отговор Сигнализирай
25
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 5 Не харесвам 3
Република на духа[...] Ако попаднете на Атон, може да ви се стори, че времето сякаш е спряло. Разбира се - не съвсем. И тук неизбежно проникват белезите на съвременната цивилизация - електричество, транспортни средства. Не по-малко ще ви учуди обстоятелството, че някои часовници показват време, различно от астрономическото - оказва се, това е византийският час, който се отчита според сезона - от 0 ч. при залез слънце.Когато през ноември миналата година трима колеги посетихме това уникално кътче на Европа, намиращо се на най-източния от трите полуострова на Халкидики на гръцкото Егейско море, с дължина около 60 и ширина, варираща от 8 до 12 километра, аз си спомних, че навремето френските журналисти бяха написали следното: "Тук се идва не за да гледаш, а за да направиш усилия да разбереш".За нас, а най-вече за мен лично, това не беше само поредното пътуване, което включва обзор и запознаване с произведения на изкуството, паметници и старини, а изключителен случай да се докоснеш до висините на духовното, в пределите на възможностите, които предлага тукашният земен живот. Защото стара истина е, че само с хляб не се живее... В този смисъл пътуването до Атон, преди да бъде образователен туризъм, е поклонничество. Света Гора е автономна монашеска република, самоуправляема част от територията на Гърция, намираща се същевременно под юрисдикцията и духовната зависимост на Гръцката Вселенска патриаршия в Истанбул.Първият й устав (971-972 г.) се е съхранил и действа до ден-днешен. Летоброенето й води началото си от IX в., макар че аскети са живели сигурно и по-рано по тези земи. Основният поток обаче вероятно се отправя тук едва след периода на иконоборството (VIII-IX в.). Атонските отци са наследници на първите монашески общини от ерата на ранното християнство от Египет, Палестина, Сирия, Кападокия и Константинопол.В духовен и религиозен план, в рамките на източноправославната традиция монашеството е насочено изцяло към спасението на душата и единението с Всевишния. Каква сила на духа се изисква за да оставиш суетата, но и относителния комфорт на съвременната цивилизация, и да се обречеш на служене - безрезервно и всеотдайно - на Бога!Според преданието Св. Богородица и евангелист Йоан, пътувайки на кораб за Кипър, са били застигнати от свирепа морска буря. Принудени да потърсят спасение на брега, те акостирали на Атон близо до мястото, където ще бъде издигнат по-късно Иверският манастир. Богородица, възхищавайки се от прелестите на природата (и днес всеки, който е посетил Света Гора, не може да не се омайва от красотите на тукашните планини и гори!), като благодарила за спасението, се обърнала с молба към Иисус да й отреди в дар Атонския полуостров. От небето се чул глас: "Нека това място бъде твоя градина, убежище за всички, които търсят мъдрост".В манастирите можем да видим копие на внушителната монументална икона от XIX в., изобразяваща Св. Богородица като покровителка на тази свята земя.Монашеската република е стройна и същевременно йерархизирано организирана общност. Тя има своя столица - своеобразно административно селище, наречено Карея. Управата се осъществява от Светата община (Агион кинотис), чието седалище е именно тук. Това ръководно тяло се състои от представители на всички манастири. Всяка година се избира председател (протос - пръв, в смисъл на старейшина) и четирима съветници, които се събират в най-главната черква на общината. Оттук и наименованието й - Протата.В нея се намира едно от върховите достижения на атонското изкуство - стенописите на прочутия Мануил Панселинос (съвременник на Джото) от началото на XIV век. За него Дионисий от Фурна, авторът на широко известната атонска "Ерминия" (ръководство за изписване на икони и стенописи), казва, че е "затъмнил всички древни и нови живописци".Наред с манастирите, които са общежитийни, има скитове (отшелнически обители), келии - самостоятелни малки монашески обиталища (това е нещо различно от килии - помещенията, където монасите спят и се молят), и пустини (предимно в подножието и около връх Атон, висок 2000 метра, намиращ се на края на полуострова), където живеят отшелниците, приели най-крайните форми на самостоятелен, откъснат от света живот.Манастирите са 20, като техният брой не може да бъде променян. Те са подредени в определен ред, възприет от кинотиса (общината). От тях манастирът "Зограф" е български, манастирът "Хилендар" - сръбски, а манастирът "Св. Пантелеймон" - руски. Останалите, включително манастирите Ватопед и "Св. Павел", са гръцки.Уредбата и управата на Света гора... Земята на Атонския полуостров е разделена от древност между двайсетте първенствуващи манастира. Всеки от тях има духовно и административно самоуправление - братството избира своя игумен, а манастирският събор (управителното тяло на манастира) решава въпросите от духовен, стопански и административен характер. Останалите скитове, келии, колиби, намиращи се на територията на манастира се наричат зависими институти, тъй като в някои отношения те се намират в известна зависимост от първенствуващия манастир (напр. не могат без разрешение от манастира да извършват пострижения, ръкоположения, ремонти на сградите и др.).Двайсетте манастира, бидейки самоуправляващи се единици, в същото време се намират помежду си в единно цяло - и в духовно, и в административно отношение.За поясняване на настоящия проблем около Есфигменската света обител ще се спрем накратко върху административното единство. То се изразява преди всичко в съществуването на единно управително тяло - Свещения Кинотис, съставен от представители на двайсетте манастира, която действа като един малък парламент, решавайки общите светогорски въпроси. Тя има освен това и църковната законодателна власт на Света Гора. Двайсетте представители имат равни права помежду си, взимат решенията с вишегласие, при наличие на повече от 2/3 от членовете, т. е. 14 антипросопи (гръцкото наименование на представителите, възприето и от славянските манастири).Изпълнителен орган на Свещения Кинотис е Свещената Епистасия - управително тяло, съставено от четирима представители, които се сменят всяка година по установен ред, така че всеки от манастирите дава свой епистат веднъж на пет години.За регулиране на дейността на Свещения Кинотис и Епистасията, както и за отношенията между отделните манастири и Свещения Кинотис съществуват редица основни документи. На първо място това е Органичният устав на Света Гора (ОУСГ), който е като нейна конституция.Освен това има множество правилници, установления, правни разпоредби, които уреждат всички страни на светогорския живот като единно цяло - например въпросите за регулиране на броя и начина на влизане на поклонници и превозни средства на Атон, уреждането на морския транспорт и придвижването вътре в полуострова, строежа на пътища, сгради и др. Органичният устав е приет като част от конституцията на Република Гърция, а приеманите от Свещения Кинотис постановления стават част от гръцкото законодателство, което осигурява тяхната значимост и валидност.Чрез всичко това се осъществява единственото по рода си всестранно самоуправление на Света Гора, което има огромно значение за запазването на нейните духовни монашески православни традиции и я е предпазвало от нежелани външни намеси и посегателства. Заедно с това Атонското монашеско средище е жив член на едната съборна и апостолска Църква и се намира под юрисдикцията на Гръцката Вселенска Патриаршия. ...Брой 6 за 2003 годинаЮридическа справка за статута на Света гораСтефан Стоянов, посланик на България в ГърцияСтатутът на Света гора е уреден с конституцията на Република Гърция и с няколко закона, приети от гръцкия парламент с общ обем около 200 страници. Накратко същността е следната. Съгласно чл. 105 от Конституцията на Република Гърция: Света гора е територия, върху която суверенитетът на гръцката държава е ненакърнен. Казано по друг начин, Света гора е точно толкова територия на Република Гърция, колкото например е центърът на град Атина. Уставът на Света гора се гласува в парламента на Република Гърция и се публикува в Държавен вестник с указ на президента на Република Гърция. Казано по друг начин уставът е гръцки закон (въпреки че внасяне на този закон става по ред, различен от този за останалите закони).Всеки чужд гражданин, който стане монах в Света гора, получава задължително гръцко гражданство без каквито и да било формалности.Административната власт се осъществява от управител, назначен от гръцката държава, чиито правомощия се определят със закон.Със закон се определят също и упражняваните от манастирите и от Светия Кинотис съдебни правомощия, както и митническите и данъчните облекчения, ползвани от Света гора.На територията на Света гора действат редица държавни органи - полиция, пристанищен корпус, различни поделения на Министерството на икономиката и финансите, на Министерство на културата, на Министерство на Македония и Траки и други (един от полицейските участъци се помещава при Зографския манастир).Съгласно действащите закони, управителят на Света гора се назначава с указ на президента на Гърция по предложение на гръцкото Министерство на външните работи. Той е с ранг на областен управител. Аналогично на практиката в България и в другите европейски страни, областните управители в Гърция упражняват контрол за законност на територията на областта (в случая Света гора). Тъй като уставът на Света гора е закон, гласуван от парламента на Гърция, то естествено управителят се грижи този закон да се спазва от всички. Поради особения статут на областта, законът в този случай дава изрични пълномощия, които позволяват на управителя по-ефективно да използва силите за сигурност.Освен по административни въпроси законът задължава управителя да поеме определени отговорности дори при нарушаването на църковните канони.Съгласно закон 2594/1998 той "упражнява изключителните права на гръцката държава за:осъществяване на контрол за точното изпълнение на светогорските уредби иза опазване на обществения ред и сигурността в района на Света гора."Света гора не е субект на международното право. Тя не може да бъде страна по международен договор. Света гора обаче е обект на международното право. Някои от нормите на вътрешното си право, касаещи Света гора, гръцката държава е успяла да включи в международни договори. Така например забраната жени да посещават Света гора, по настояване на гръцката страна, е включена в договора за присъединяване към Европейската общност и по този начин е заобиколено европейското законодателство, което дава свобода на придвижване на всички граждани на територията на Европейския Съюз, независимо от техния пол. Според гръцкия закон посещението на Света гора от жени е криминално престъпление, за което наказанието е до една година лишаване от свобода.Манастирите са лица на гръцкото публично право (не на частното) и като такива имат редица законови ограничения за разпореждане със собственото си имущество, включително имуществото, което се намира извън границите на Света гора.Статутът, опазването, поддръжката и организацията на редица дейности, отнасящи се към голяма част от движимото имущество (реликви, ръкописи, църковни одежди и др.) се определят от различни закони. За контрола и изпълнението им се грижат няколко институции. Почти всички предмети в Света гора, които представляват някаква ценност, са прегледани от специалисти и описани. За реставрация и консервация се използват значителни средства. Случаите, в които икони и ръкописи са останали извън обсега на учените и специалистите са единични: това са свещени предмети, които монасите не желаят да предоставят на научните екипи, за да ги предпазят от оскверняване с консервационна или друга обработка от човешка ръка.За да излезе от Света гора какъвто и да е предмет от категорията на опазваните от закона (икони, ръкописи, църковна утвар и др.), е необходимо съгласието на съответния манастир, на Светия Кинотис (Света гора) и на няколко гръцки държавни институции. Досега са издавани разрешения единствено за временно изнасяне на предмети от Света гора, при това само за кратки срокове и по конкретен повод, като участие в изложба, в църковен празник, за реставрация и консервация. Откази е имало в редица случаи. Постоянен износ никога не е разрешаван.Каквито и законови аргументи да се използват, не трябва да се забравя най-важното: Света гора е създадена за монасите. Те отиват там, отказвайки се от семейство, от близки, от лично имущество и от много други неща, за да отдадат живота си за служене на Бога. Краткият си земен живот те принася в жертва, за да се сдобият с вечно блаженство.Пред Бога всички са равни, независимо откъде идват. Притесняването на братята с нашите светски проблеми често има неочакван и нежелан от нас ефект. Един подход, включващ по-голямо уважение и разбиране на братството, във всички случаи е необходим. При това не става дума за уважение според критериите на някаква наша светска ценностна система.Света гора не е за туристи, а за поклонници. Това се разбира от само себе си, но за тези, които не го разбират, то е написано. Света гора може да бъде посетена само след издаване на съответно писмено разрешително от властите. На това разрешително е написано, че посетителят отива на поклонение.Сигурно има и други по-патриотични подходи към въпроса. Всички те обаче водят към едно - да се поиска от една суверенна приятелска държава, член на Европейския съюз да промени конституцията си по въпрос, касаещ териториалната й цялост. Не ми е известно някой да е дръзвал дори да поставя за обсъждане такава политика.Би трябвало да се има предвид, че цялата посочена по-горе информация е открита. Както конституцията на Република Гърция, така и законите са публикувани. Публикувани са също многобройни статии в различни международни научни издания относно работата на научни екипи, работили и работещи в Света гора. Общодостъпни са и данните по различните проекти, финансирани от Европейския съюз за опазване на историческото наследство на Света гора. Туристическите посещения дават някакви познания, но в редица случаи те далеч не са достатъчни. Това е все едно да посетим като туристи сградата на ООН в Ню Йорк и след това да започнем да пишем компетентно по въпросите, които се обсъждат в Съвета за сигурност.Стефан Стоянов, посланик на България в Гърция, 2002 година
отговор Сигнализирай
Новини