Старите дизели вече си търсят късмета в Източна Европа. Ще се превърнат ли Балканите в склад за остарелите германски дизели? И кои категории са разрешени всъщност там? Кратък поглед към Сърбия, България и Румъния.
Мирко е на паркинга на фирмата за коли втора употреба "S-Auto" в Белград. Той много добре знае какво търси и какво иска: стар икономичен дизел с ниски разходи по поддръжката. Мирко внимателно следи дискусията в Германия за дизеловите автомобили.
"Чух за това и си помислих, че по тази причина цените у нас ще паднат. Изчаквах. Наблюдавах дълго ситуацията заради решението на германците и очаквах, че пазарът тук ще бъде залят с такива автомобили. Но не забелязвам цените да падат", споделя той пред "Deutsche Welle".
Още миналото лято сръбските медии обявиха, че в Сърбия ще пристигнат над 300 000 употребявани автомобили от Германия. Това обаче не се случи, споделя сътрудничката във фирмата "S-Auto" Биляна. Ценовият сегмент за нейните клиенти е в долната част на скалата.
"Нашите коли идват от Германия, Франция, Белгия, Холандия и Швейцария. Купуваме ги от застрахователните компании. 20 до 30 процента от автомобилите идват от германския пазар за автомобили втора ръка. Става дума преди всичко за дизелови автомобили с до два кубика двигател, произведени между 2005 и 2008 година. Ние обаче продаваме всякакви коли, както по-стари, така и нови, от евронорма 3 до 5 и 6. В Сърбия могат да се внасят автомобили с норма евро 3 за изхвърляните газове, произведени след 2000 година", казва председателят на сдружението на сръбските вносители на коли Милош Петрович.
"Употребяваните" дизели - всъщност ветерани
"Ужасяващо е, че през 2017 година в Сърбия са внесени 153 000 "употребявани" автомобили. Казвам нарочно "употребявани, защото 80 процента от тях са по-стари от 10 години. През 2016 година бяха внесени 120 000. Ако вземем един период от пет години, излиза, че в Сърбия са дошли 600 000 употребявани автомобили, които Европа не иска. И това ни боли много като представители на модерните технологични продукти. Най-много ни боли от това, че Сърбия се превърна в автомобилно гробище. Думата е грозна, но пасва идеално на ситуацията", казва той.
Голяма част от внесените в Румъния леки коли също идват от Германия. През 2017 година Румъния е внесла от Германия 300 000 автомобила, като 70 процента от тях са с дизелови двигатели. От Италия са внесени 50 000, а от Австрия - 35 000 автомобила втора употреба.
Проблемът е всеобщ
Роксана Дима е говорителка на румънската служба за регистрация на МПС в Букурещ. "Ако в бъдеще в Германия бъдат забранени и дизелите с евро 4, това ще се отрази и на румънския пазар. Голяма част от автомобилите, които отговарят на този стандарт, са дизели. Те съставляват 30 процента от всички МПС в Румъния", споделя тя. Роксана Дима настоява европейските страни като Германия, които налагат много строги изисквания за отработените газове, да се погрижат тези автомобили да бъдат спрени от движение, за да бъде предотвратен износът им в страните от Източна Европа.
"От гледна точка на сравнително ниската покупателна способност, румънският пазар със сигурност ще бъде залят с автомобили, които не отговарят на германските екологични стандарти. При положение, че тези автомобили продължават да се движат. Още повече, че в Румъния няма никакво покачване на данъците за по-старите и вредящи на околната среда автомобили", казва Роксана Дима.
Българското правителство също не иска старите автомобили от западните страни, които не отговарят на съвременните стандарти, да бъдат внасяни в страната. Министърът на екологията Нено Димов предлага автомобилите да бъдат преоборудвани, преди да бъдат изнасяни за България и съседните държави. "Регионът не бива да са превръща в склад за стари автомобили", заявява той.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
"Екобулпак" ще възстанови обслужването на цветните контейнери в София от утре
Кадър на деня за 9 ноември
Германия ще купи още 20 хеликоптера Airbus за 1 млрд. евро
Blue Origin на Джеф Безос ще изпълни първата си мисия за НАСА
Придобиването на "Лукойл" от БЕХ крие рискове
Литият е в основата на новата енергийна революция в Тексас
30 години по-късно: Принц Уилям на същото място, където позира Даяна
Централна прогноза
Мащабни прекъсвания на тока и отоплението в Русия заради украинска атака
Рецепта за хрупкави чеснови картофи на фурна
Иван Стоянов: ЦСКА 1948 още е в страхотна форма!
Илиан Илиев: Черно море победи много добър отбор
Ето какви са плановете на Карлос Насар
Мнението на Gol.bg за Вечното дерби: Целта оправдава средствата
Цветомир Найденов „захапа“ здраво треньора на Левски
ЦСКА за Вечното дерби с Левски: Скандално съдийство
Дневен хороскоп за 10 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 10 – 16 ноември
Седмична таро прогноза за 10 – 16 ноември
Трапезата на Свети Мина
Какво да хапвате за здраво сърце, бъбреци и кожа?
Стек хапки с чесново масло и зелен фасул
Ето кога настъпва астрономическата зима
Какво ще е времето през следващата седмица?
"Черно море" надви ЦСКА 1948 в Бистрица
Туроператорите са умерени оптимисти относно посещенията на британските туристи у нас
Украйна отвърна на удара: Остави и части от Русия без ток
Има сигнали за заблуди в цените при левове и евро
MeerKAT засече радиосигнал от междузвездната комета 3I/ATLAS
Неочаквано откритие: Момиче намери на плажа следи от гигант на 200 млн. години
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Учени откриха „блуждаеща“ планета, която поглъща 6 млрд. тона вещества в секунда
Може ли човек да оцелее в черна дупка
Астронавтите масово страдат от космическа болест – какво представлява тя